Upewnij się, czy autoresponder może być podstawą do obniżenia kwoty VAT należnego

Piotr Litwin

Autor: Piotr Litwin

Dodano: 11 stycznia 2017
ec10e246fa4724b9d741c94777d20176ea9ebd1b-medium

Czy w przypadku faktur korygujących, które są wysyłane do kontrahentów elektronicznie, potwierdzeniem otrzymania korekty może być otrzymanie automatycznego komunikatu zwrotnego? Poznaj komentarz eksperta do wyroku sądu.

Automatyczny komunikat zwrotny może stanowić potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę – potwierdził WSA w Krakowie.

Czego dotyczyła sprawa?

Spóła, która świadczyła usługi najmu pojazdów samochodowych, dokumentowała świadczone usługi wystawiając faktury w wersji papierowej i elektronicznej. Przedsiębiorstwo planowało wprowadzić nową procedurę sprawniejszego uzyskiwania potwierdzeń odbioru korekt. Spółka zamierzała wysyłać korekty w formie wiadomości e-mail, a otrzymany wygenerowany przez system nabywcy automatyczny elektroniczny komunikat zwrotny, tzw. autoresponder miał stanowić potwierdzenie otrzymania przez nabywcę informacji o fakturze korygującej. Jednocześnie, taki elektroniczny komunikat zwrotny będzie stanowił dla spółki potwierdzenie otrzymania przez kontrahenta informacji o fakturze korygującej oraz podstawę do obniżenia podatku należnego z tytułu wystawionej faktury korygującej.

Otrzymany w ten sposób komunikat miał stanowić potwierdzenie o braku błędu w dostarczonej wiadomości. W związku z powyższym spółka powzięła wątpliwość, czy otrzymany autoresponder będzie stanowić podstawę do obniżenia podatku należnego.

Zgoda kontrahentów na stosowanie takiej procedury (w tym na wystawianie i przesyłanie faktur elektronicznych, elektronicznych faktur korygujących oraz korespondencji elektronicznej) nastąpi w drodze zaakceptowania odpowiednich postanowień umowy/ogólnych warunków umów.

Jakie były wątpliwości?

Wątpliwości dotyczyły tego, czy w przypadku faktur korygujących (zarówno elektronicznych faktur korygujących, jak i skanów papierowych faktur korygujących), które są wysyłane do kontrahentów drogą elektroniczną, potwierdzeniem otrzymania faktury korygującej przez kontrahenta może być otrzymanie automatycznego komunikatu zwrotnego (tzw. autorespondera) potwierdzającego dotarcie do kontrahenta wiadomości e-mail zawierającej fakturę korygującą.

Jakie było stanowisko organów podatkowych?

Organ podatkowy twierdził, że automatyczny komunikat zwrotny nie będzie oznaczał, że nabywca zapoznał się z treścią faktury i w rezultacie nie zostanie spełniony warunek, o którym mowa w 29a ust. 13 ustawy o VAT. Innego zdania był jednak WSA w Krakowie do którego sprawa trafiła.

Co na to sąd?

Podatnik, chcąc obniżyć podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, musi wystawić fakturę korygującą i musi uzyskać potwierdzenie odbioru tej faktury przez nabywcę towaru lub usługi. "Potwierdzenia" otrzymania faktury korygującej od nabywcy towaru lub usługi nie jest obwarowane żadnymi warunkami formalnymi. Z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT nie wynika obowiązek wykazania przez podatnika, że adresat faktury korygującej zapoznał się z jej treścią. Przywołany przepis wymaga jedynie potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru (w jakiejkolwiek formie).

Jeżeli spółka otrzyma informację zwrotną o doręczeniu wiadomości e-mail zawierającej elektroniczną wersję faktury korygującej (tj. w postaci autorespondera), wówczas będzie uprawniona do obniżenia podstawy opodatkowania na zasadach określonych w art.29 a ust.13 ustawy o VAT.

KOMENTARZ EKSPERTA

Piotr Litwin

doradca podatkowy, partner w Enodo Advisors

Nie mam większych wątpliwości co do tego, że rozumowanie przedstawione przez WSA w Krakowie odpowiada prawu, stanowisko organów podatkowych jest zaś niesłuszne. Podstawowy błąd popełniony przez organ podatkowy polega na założeniu, że odbiór faktury korygującej powinien być potwierdzony w taki sposób, aby wynikało z niego, iż odbiorca zapoznał się z fakturą korygującą.

Tymczasem przepisy ustawy o VAT z pewnością nie stawiają takiego warunku. Jak słusznie wskazał WSA, w świetle brzmienia art. 29a ust. 13 ustawy o VAT zupełnie wystarcza, aby kontrahent korektę otrzymał, czego nie sposób utożsamiać z warunkiem zapoznania się z dokumentem. Na gruncie zaś analizowanej regulacji ustawy o VAT otrzymanie faktury może być potwierdzone w jakikolwiek sposób. Zatem w przypadku faktury przesłanej elektronicznie (w sprawie rozpatrywanej przez WSA w Krakowie możliwość przesyłania w ten sposób faktur była wprost akceptowana przez kontrahentów podatnika) nie ma przeszkód, aby był to automatyczny komunikat o doręczeniu wiadomości.

Nieprawidłowość stanowiska organów staje się jeszcze bardziej ewidentna, jeśli zastosuje się je do tradycyjnie stosowanego i swego czasu bardzo powszechnego sposobu potwierdzenia odbioru faktur korygujących, tj. gromadzenia zwrotnych potwierdzeń odbioru (zwanych popularnie „żółtymi zwrotkami”) w przypadku tradycyjnych przesyłek pocztowych. Zwróćmy bowiem uwagę, że również one w żaden sposób nie potwierdzają, że kontrahent zapoznał się z korektą, a jedynie dowodzą, że przesyłka dotarła w określone miejsce.

Zatem gdyby przyjąć rozumowanie organu, również „żółte zwrotki” powinny być zakwestionowane jako niewystarczające. Byłoby to wbrew powszechnej praktyce podatników, ale także organów podatkowych potwierdzonej w licznych interpretacjach.

Polecamy komentarze ekspertów dotyczące zmian w VAT:

Wyrok WSA w Krakowie z 27 października 2016 r., sygn. I SA/Kr 1022/16

Piotr Litwin

Autor: Piotr Litwin

Doradca podatkowy, partner w Enodo Advisors
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz