Rewolucja w VAT: Znamy szczegóły zmian

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 27 września 2018
4e52ddb8bf57c32063f0c504b7bfac8ff2f78c41-original

Ministerstwo Finansów zakończyło konsultacje dotyczące projektu nowelizacji ustawy o VAT. Z niektórych rozwiązań resort finansów się wycofał. Większość jednak zaproponowanych zmian zostaje, co oznacza, że wkrótce podatników czeka duża nowelizacja ustawy o VAT.

Ministerstwo Finansów opublikowało 14 września 2018 r. tabelę uwag z opiniowania projektu.

Resort finansów zrezygnował z dwóch zmian, jakie znalazły się w pierwotnej wersji projektu z 13 lutego 2018 roku. 

Dwie zmiany wykreślone

Zaniechany został plan dodania przepisu wyłączającego prawo do odliczenia, jeżeli organ podatkowy udowodni, że obniżenie kwoty podatku należnego za następne okresy o różnicę podatku, którego ciężar został przerzucony na nabywcę towaru lub usługi lub osobę trzecią, skutkowałoby nieuzasadnionym wzbogaceniem podatnika (projektowany art. 87 ust. 1a ustawy o VAT).

Niewykluczone jednak, że podobny przepis zostanie wprowadzony do Ordynacji podatkowej.

Inną zmianą, z której MF rezygnuje, jest zamiar likwidacji możliwości przywracania - bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego - zarejestrowania podatników wykreślonych z rejestru podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 9 pkt 5 ustawy o VAT. Chodzi tu o wykreślnie ze względu na posiadanie przez naczelnika urzędu skarbowego informacji wskazujących na prowadzenie przez podatnika działań z zamiarem wykorzystania działalności banków lub SKOK-ów do celów mających związek z wyłudzeniami skarbowymi. Z opublikowanej tabeli zmian wynika, że zrezygnowano z uchylenia przewidującego tę możliwość art. 96 ust. 9j ustawy o VAT.

Z drugiej strony MF przychyliło się do propozycji dodania art. 91 ust. 7a ustawy o VAT. Oznacza to, że w przypadku podatników, którzy ponownie korzystają ze zwolnienia podmiotowego lub przewidzianego dla rolników ryczałtowych, korekty podatku naliczonego za pozostający okres korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za ostatni okres rozliczeniowy. Wyłączona tym samym zostanie konieczność składania deklaracji VAT za okresy rozliczeniowe, w których podatnicy ze zwolnień tych już korzystają.

W pozostałym zakresie MF nie planuje zmian w projektowanych przepisach lub co najwyżej planuje niewielkie modyfikacje ich treści.

Wystawianie faktur VAT

Dotyczy to w szczególności najważniejszej z projektowanych zmian, tj. ograniczenia możliwości wystawiania faktur z NIP-em nabywcy do sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kas rejestrujących do przypadków, gdy paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera NIP nabywcy (zob. projektowany art. 106b ust. 4 ustawy o VAT). Wszelkie uwagi dotyczące tej zmiany MF uznało za niezasadne, a więc ta zmiana pozostanie w nowelizacji. 

PRZYKŁAD
Podatnik X sprzedał komputer osobie fizycznej, którą to sprzedaż udokumentował paragonem wystawionym bez NIP-u nabywcy. Po kilku dniach osoba ta poprosiła podatnika X o wystawienie faktury dokumentującej sprzedaż komputera. Podatnik X będzie miał obowiązek wystawić taką fakturę, jednak faktura ta nie będzie mogła zawierać NIP-u nabywcy.

Będą sankcje

W szczególności utrzymany został zamiar określenia sankcji dla podatników wystawiających faktury z NIP nabywcy do sprzedaży udokumentowanej paragonami bez NIP-u nabywcy oraz podatników ujmujących wystawione na nich takie faktury w ewidencji VAT (zob. projektowane art. 106b ust. 5 oraz art. 109 ust. 3b ustawy o VAT).

Zwolnienie podmiotowe

Nie należy się również spodziewać modyfikacji projektowanych przepisów rozszerzających katalog czynności, których wykonywanie wyłącza możliwość korzystania z tzw. zwolnienia podmiotowego. Nadal zatem planowane jest wyłączenie możliwości korzystania z tego zwolnienia przez podatników sprzedających na odległość komputery, wyroby elektroniczne i optyczne (PKWiU 26), urządzenia elektryczne i nieelektryczne sprzętu gospodarstwa domowego (PKWiU 27) oraz maszyny i urządzenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWIU 28), jak również przez podatników świadczących usługi ściągania długów, w tym factoringu (zob. projektowany zmiany w treści art. 113 ust. 13 ustawy o VAT).

PRZYKŁAD
Podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego wykona usługę ściągnięcia długu. Z chwilą wykonania usługi podatnik ten utraci prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego. W konsekwencji podatnik będzie musiał zarejestrować się jako czynny podatnik VAT (najpóźniej przed dniem utraty prawa do zwolnienia podmiotowego) oraz opodatkować wykonaną usługę podatkiem VAT według stawki 23%.

Faktury RR

Resort finansów nie planuje modyfikacji w stosunku do pierwotnych ustaleń odnośnie faktur VAT RR. Nadal zatem planowane jest:

1)      wprowadzenie szeregu uproszczeń w tych przepisach o wystawianiu faktur VAT RR, tj. likwidacja obowiązku wskazywania na tych fakturach danych dotyczących dowodu osobistego lub innego dowodu tożsamości dostawcy, umożliwienie wystawiania, podpisywania i przesyłania faktur VAT RR w formie elektronicznej oraz umożliwienie wystawiania, podpisywania i przesyłania w formie elektronicznej oświadczeń o statusie rolnika ryczałtowego sporządzanych w przypadku umów kontraktacji lub innych umów o podobnym charakterze,

2)      likwidacja niezgodnego z przepisami unijnymi warunku odliczania kwot zryczałtowanego zwrotu podatku na podstawie faktur VAT RR w postaci zapłaty należności za produkty rolne lub usługi rolnicze w terminie 14 dni, licząc od dnia zakupu (zob. projektowane brzmienie art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT),

3)      umożliwienie zapłaty przez nabywcę produktów rolnych lub usług rolniczych rolnikowi ryczałtowemu na rachunek w SKOK, której tenże rolnik jest członkiem (zob. projektowane brzmienie art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT).

Wykreślanie z rejestru podatników VAT

Rezygnując z uchylenia art. 96 ust. 9j ustawy o VAT MF nie zrezygnowało z wprowadzenia pozostałych dwóch zmian w przepisach dotyczących wykreślania podatników z urzędu z rejestru podatników VAT oraz rejestru podatników VAT UE. Co oznacza, że po nowelizacji będzie obowiązywał przepis zakładający wykreślanie z rejestru podatników lub podatników VAT UE ze względu na niewykazywanie w deklaracjach VAT sprzedaży lub zakupów dotyczy również podatników składających „zerowe” deklaracje VAT (zob. projektowane brzmienie art. 96 ust. 9a pkt 3 oraz art. 97 ust. 15 ustawy o VAT).

PRZYKŁAD
Po nowelizacji ustawy o VAT czynny podatnik VAT zostanie wykreślony z rejestru podatników VAT ze względu na niezłożenie deklaracji VAT-7 za 6 kolejnych miesięcy. Po trzech miesiącach od wykreślenia podatnik złożył wniosek o przywrócenie jego rejestracji bez konieczności składania zgłoszenia rejestracyjnego.

Wniosek taki – ze względu na upływ dwumiesięcznego terminu od dnia wykreślenia z rejestru – nie zostanie przez naczelnika urzędu skarbowego uwzględniony.

Przywracanie zarejestrowania

Ponadto możliwość przywracania zarejestrowania podatnika wykreślonego z rejestru podatników VAT na podstawie art. 96 ust. 9a pkt 2 ustawy o VAT (tj. ze względu na nieskładanie deklaracji VAT) będzie ograniczona do przypadków, gdy wniosek podatnika zostanie złożony w terminie dwóch miesięcy od dnia wykreślenia z rejestru (zob. projektowane brzmienie art. 96 ust. 9h ustawy o VAT).

Resort finansów postanowił uwzględnić jedną z uwag do projektu i zapowiedział, że wskaże,  w jakim terminie od daty wykreślenia z rejestru podatników VAT konieczne będzie złożenie przez podatnika brakujących deklaracji. Nadal planowane jest również dodanie przepisu stanowiącego wprost, że przywrócenie takie jest możliwe również w przypadku podatników, którzy złożą deklaracje „zerowe” (zob. projektowany art. 96 ust. 9ha ustawy o VAT).

Polecamy w Portalu FK:

Projektowana ustawa (i wszystkie przewidziane nią zmiany) miały wejść w życie 1 lipca 2018 r., czego jednak nie udało się zrealizować. Z opublikowanej 14 września 2018 r. tabeli, w której resort finansów odniósł się do zgłoszonych w czasie konsultacji uwag,  nie wynika nowa data wejścia w życie zmian. Będziemy trzymać rękę na pulsie i o wszystkich modyfikacjach w tym zakresie dowiesz się jako pierwszy.

Źródło: projekt z 13 lutego 2018 r. ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z uwzględnieniem tabeli uwag z opiniowania projektu opublikowanej 14 września 2018 r.

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz