Od 5 lutego 2018 r. można podpisywać JPK_VAT(3) w formie uproszczonej

Barbara Dąbrowska

Autor: Barbara Dąbrowska

Dodano: 16 lutego 2018
659f5739f85f2f4579f7b3d5f2658272ae7ffc14-medium

Jak podpisać JPK_VAT w formie uproszczonego e-podpisu? Jak unikać błędów przy wysyłce plików? Na jakie wsparcie możesz liczyć, zanim wyślesz JPK_VAT? Odpowiedzi na te pytania udziela doświadczony ekspert.

Od 5 lutego 2018r. do 31 grudnia 2018r. podatnicy mogą podpisać plik XML na trzy sposoby:

  1. Za pośrednictwem standardowego podpisu z certyfikatem kwalifikowanym, który jest odpłatny. Średni koszt ważnego przez 2 lata podpisu kwalifikowanego to około 300 zł, przedłużenie ważności podpisu na kolejne dwa lata to koszt około 220 zł.

  2. Za pośrednictwem bezpłatnego profilu zaufanego.

Instrukcja obsługi profilu znajduje się na serwisie www.obywatel.gov.pl lub na stronie internetowej www.jpk.mf.gov.pl, w sekcji „jak złożyć JPK_VAT”.

Za pośrednictwem profilu zaufanego można potwierdzić swoją tożsamość przez Internet.

Profil zaufany posiada funkcję elektronicznego podpisu oraz daje możliwość korzystania z wielu usług online na portalach urzędowych.

  1. Od 05 lutego 2018 r. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą skorzystać z uproszczonej formy podpisu JPK_VAT(3) poprzez podania wysokości przychodu uzyskanego za okres 2 lata wstecz. Jest to tzw. uproszczony e-podpis. Przepis obowiązuje od dnia 5 lutego 2018r. do 31 grudnia 2018r.

Podpis elektroniczny zapewniający autentyczność informacji przesyłanych w ramach JPK, jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą:

1) identyfikatorze podatkowym NIP albo identyfikatorze podatkowym numer PESEL,

2) imieniu (pierwszym),

3) nazwisku,

4) dacie urodzenia,

5) wysokości przychodu uzyskanego w roku podatkowym, wykazanego, odpowiednio, w:

a) zeznaniu o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok (PIT-28),

b) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36) - jako podatnik albo jako małżonek,

c) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36L) - z pozarolniczej działalności gospodarczej albo z działów specjalnych produkcji rolnej,

d) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-37) - jako podatnik albo jako małżonek,

e) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-38),

f) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-39),

g) rocznym obliczeniu podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40),

h) rocznym obliczeniu podatku przez organ rentowy za rok podatkowy (PIT- 40A)

- za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania księgi, albo wartość „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań lub obliczeń.

Wzór podpisu uproszczonego zamieszczony jest na stronie internetowej: https://mikro-jpk.mf.gov.pl/

Podpisujemy plik JPK_VAT za pomocą uproszczonego podpisu

Aby skorzystać z bezpłatnego narzędzia podpisania pliku JPK potrzebne są:

- dane autoryzacyjne w postaci imienia, nazwiska, identyfikatora podatkowego NIP albo PESEL, daty urodzenia oraz kwoty przychodu za rok 2016.
- plik xml JPK_VAT (3), w którym wypełniamy następujące pola:

PESEL/NIP

Imię (pierwsze)

Nazwisko

Data urodzenia

Email

Kwota przychodu

Wybierz plik do przesłania (*.xml, max 5MB)

Przeglądaj

Wyślij

Warto pamiętać, że organy podatkowe dostarczają instrukcję, w jaki sposób prawidłowo przesłać JPK na bramkę MF.

Błąd w JPK – co teraz?

Jeżeli popełnisz błąd w pliku JPK_VAT, otrzymasz e-mail z adresu: [email protected].

Poniżej przedstawiamy przykładowy e-mail informujący o błędzie:

PRZYKŁAD
„W odpowiedzi na zgłoszenie prosimy o bezwzględne zaktualizowanie wykorzystywanej aplikacji Klient JPK do bieżącej wersji (obecnie [L_1.0.4.0 ] [G_1.0.4.0 ] [T_1.0.4.0 ] [R_1.0.4.0 ]) i ponowne zlecenie wysyłki.Jednocześnie informujemy, iż obecnie obowiązuje wersja schematu JPK_VAT (3) ewidencje wysyłane za miesiąc styczeń 2018 powinny być w wersji (3) schematu XSD. Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów po adresem: http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/jpk/pliki-do-pobrania jest opublikowany przykładowy plik w schemacie (3) obecnie obowiązującym jak i tabela w formacie arkusza kalkulacyjnego csv (plik csv) również w wersji (3). Prosimy zatem o dostosowanie pliku XML do obecnie obowiązującego schematu i po wykonaniu tych czynności o ponowienie próby wysyłki pliku JPK.”

Warto dodać, że taką odpowiedź podatnik dostał dopiero, po 13 dniach, od złożenia zapytania, dlatego zachęcam wszystkie osoby, które po raz pierwszy będą przesyłać samodzielnie dane do jak najszybszego wywiązania się z obowiązku.

Należy także liczyć się z błędami uniemożliwiającymi dokonanie przesyłki zakończonej uzyskaniem potwierdzenia UPO o kodzie 200. Poprawiane błędów wymaga zaangażowania dodatkowego czasu na realizację zobowiązania.

Może się okazać, że część Twoich kontrahentów używała prefiksu PL, a ponieważ od trzech miesięcy nie dokonywali żadnych czynności wewnątrzwspólnotowych, zostali wyrejestrowali i ich dane nie widniały w rejestrze.

Przy wysyłce JPK otrzymasz wówczas komunikat: RJPK_ Zakup Wiersz_ Numer dostawcy „ERROR Weryfikacja zakończona błędem” Błąd w polu Nr Dostawcy> Numer identyfikacyjny nie jest zgodny z Dziennikiem Urzędowym Unii Europejskiej (2016/C 481/08).

W takiej sytuacji musisz poprawić dane, usunąć PL, a następnie ponownie zainicjować wysyłkę JPK_VAT(3) na bramkę MF.

Warto podawać adres mailowy przy wysyłce JPK

W wersji 3 JPK_VAT, aby ułatwić szybszą komunikację z organem podatkowym wprowadzono opcjonalne pole w postaci adresu poczty elektronicznej podatnika. Radzimy wypełnić to pole, aby w razie potrzeby podatnik mógł otrzyma

informację zwrotną z ministerstwa w postaci elektronicznej o błędach w pliku JPK_VAT. Dzięki temu podatnik dokona co korekty danych bez żadnych konsekwencji

Skorzystaj z dodatkowego wsparcia

W każdym województwie istnieje lista koordynatorów JPK przypisanych do konkretnych Urzędów Skarbowych. Są to na ogół dwie osoby, których zadaniem jest wspieranie użytkowników JPK_VAT. Lista zawiera nazwiska osób wybranych do kontaktu z podatnikiem, adresy e-mailowe oraz numery telefonów pod którym możemy uzyskać informacje.

Dla województwa mazowieckiego lista koordynatorów jest dostępna na stronie internetowej: http://www.mazowieckie.kas.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=abaab627-ba5d-459c-9bd8-015671425fc8&groupId=3554560

Ponadto w dwie najbliższe soboty 17 i 24 lutego 2018r. w urzędach skarbowy będą trwały dyżury koordynatorów JPK podczas których podatnicy uzyskają wsparcie merytoryczne odnośnie zasad tworzenia i wysyłania JPK_VAT(3).

Więcej o JPK, czytaj w tekstach:

  • Rozporządzenie ministra finansów z 2 lutego 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których te księgi mogą być zapisane i przekazywane (Dz.U. z 2018 r. poz. 304 ).
Barbara Dąbrowska

Autor: Barbara Dąbrowska

absolwentka studiów MBA, dyrektor ds. finansów i compliance w firmie consultingowej, manager Działu Księgowości w międzynarodowej firmie leasingowej, trener – wykładowca Centrum Szkoleniowe FRR Sp. z o.o.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz