Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jak podpisać JPK_VAT w formie uproszczonego e-podpisu? Jak unikać błędów przy wysyłce plików? Na jakie wsparcie możesz liczyć, zanim wyślesz JPK_VAT? Odpowiedzi na te pytania udziela doświadczony ekspert.
Od 5 lutego 2018r. do 31 grudnia 2018r. podatnicy mogą podpisać plik XML na trzy sposoby:
Za pośrednictwem standardowego podpisu z certyfikatem kwalifikowanym, który jest odpłatny. Średni koszt ważnego przez 2 lata podpisu kwalifikowanego to około 300 zł, przedłużenie ważności podpisu na kolejne dwa lata to koszt około 220 zł.
Za pośrednictwem bezpłatnego profilu zaufanego.
Instrukcja obsługi profilu znajduje się na serwisie www.obywatel.gov.pl lub na stronie internetowej www.jpk.mf.gov.pl, w sekcji „jak złożyć JPK_VAT”.
Za pośrednictwem profilu zaufanego można potwierdzić swoją tożsamość przez Internet.
Profil zaufany posiada funkcję elektronicznego podpisu oraz daje możliwość korzystania z wielu usług online na portalach urzędowych.
Od 05 lutego 2018 r. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogą skorzystać z uproszczonej formy podpisu JPK_VAT(3) poprzez podania wysokości przychodu uzyskanego za okres 2 lata wstecz. Jest to tzw. uproszczony e-podpis. Przepis obowiązuje od dnia 5 lutego 2018r. do 31 grudnia 2018r.
Podpis elektroniczny zapewniający autentyczność informacji przesyłanych w ramach JPK, jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą:
1) identyfikatorze podatkowym NIP albo identyfikatorze podatkowym numer PESEL,
2) imieniu (pierwszym),
3) nazwisku,
4) dacie urodzenia,
5) wysokości przychodu uzyskanego w roku podatkowym, wykazanego, odpowiednio, w:
a) zeznaniu o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok (PIT-28),
b) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36) - jako podatnik albo jako małżonek,
c) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36L) - z pozarolniczej działalności gospodarczej albo z działów specjalnych produkcji rolnej,
d) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-37) - jako podatnik albo jako małżonek,
e) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-38),
f) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-39),
g) rocznym obliczeniu podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40),
h) rocznym obliczeniu podatku przez organ rentowy za rok podatkowy (PIT- 40A)
- za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania księgi, albo wartość „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań lub obliczeń.
Wzór podpisu uproszczonego zamieszczony jest na stronie internetowej: https://mikro-jpk.mf.gov.pl/
PESEL/NIP
Imię (pierwsze)
Nazwisko
Data urodzenia
Kwota przychodu
Wybierz plik do przesłania (*.xml, max 5MB)
Przeglądaj
Wyślij
Warto pamiętać, że organy podatkowe dostarczają instrukcję, w jaki sposób prawidłowo przesłać JPK na bramkę MF.
Jeżeli popełnisz błąd w pliku JPK_VAT, otrzymasz e-mail z adresu: [email protected].
Poniżej przedstawiamy przykładowy e-mail informujący o błędzie:
Warto dodać, że taką odpowiedź podatnik dostał dopiero, po 13 dniach, od złożenia zapytania, dlatego zachęcam wszystkie osoby, które po raz pierwszy będą przesyłać samodzielnie dane do jak najszybszego wywiązania się z obowiązku.
Należy także liczyć się z błędami uniemożliwiającymi dokonanie przesyłki zakończonej uzyskaniem potwierdzenia UPO o kodzie 200. Poprawiane błędów wymaga zaangażowania dodatkowego czasu na realizację zobowiązania.
Może się okazać, że część Twoich kontrahentów używała prefiksu PL, a ponieważ od trzech miesięcy nie dokonywali żadnych czynności wewnątrzwspólnotowych, zostali wyrejestrowali i ich dane nie widniały w rejestrze.
Przy wysyłce JPK otrzymasz wówczas komunikat: RJPK_ Zakup Wiersz_ Numer dostawcy „ERROR Weryfikacja zakończona błędem” Błąd w polu Nr Dostawcy> Numer identyfikacyjny nie jest zgodny z Dziennikiem Urzędowym Unii Europejskiej (2016/C 481/08).
W takiej sytuacji musisz poprawić dane, usunąć PL, a następnie ponownie zainicjować wysyłkę JPK_VAT(3) na bramkę MF.
W wersji 3 JPK_VAT, aby ułatwić szybszą komunikację z organem podatkowym wprowadzono opcjonalne pole w postaci adresu poczty elektronicznej podatnika. Radzimy wypełnić to pole, aby w razie potrzeby podatnik mógł otrzyma
informację zwrotną z ministerstwa w postaci elektronicznej o błędach w pliku JPK_VAT. Dzięki temu podatnik dokona co korekty danych bez żadnych konsekwencji
W każdym województwie istnieje lista koordynatorów JPK przypisanych do konkretnych Urzędów Skarbowych. Są to na ogół dwie osoby, których zadaniem jest wspieranie użytkowników JPK_VAT. Lista zawiera nazwiska osób wybranych do kontaktu z podatnikiem, adresy e-mailowe oraz numery telefonów pod którym możemy uzyskać informacje.
Dla województwa mazowieckiego lista koordynatorów jest dostępna na stronie internetowej: http://www.mazowieckie.kas.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=abaab627-ba5d-459c-9bd8-015671425fc8&groupId=3554560
Ponadto w dwie najbliższe soboty 17 i 24 lutego 2018r. w urzędach skarbowy będą trwały dyżury koordynatorów JPK podczas których podatnicy uzyskają wsparcie merytoryczne odnośnie zasad tworzenia i wysyłania JPK_VAT(3).
Więcej o JPK, czytaj w tekstach:
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.