Jak krok po kroku wysłać JPK_VAT(3) - praktyczne wskazówki

Barbara Dąbrowska

Autor: Barbara Dąbrowska

Dodano: 19 lutego 2018
123

Logując się po raz pierwszy do aplikacji Klient JPK 2.0, musisz utworzyć profil i się zalogować. Jakie są kolejne kroki, aby wysłać JPK_VAT? Skorzystaj z naszych podpowiedzi.

Krok. 1 Musisz mieć odpowiedni system operacyjny

Pierwszym krokiem do zrealizowania obowiązku przesłania plików JPK_VAT(3) jest określenie, do jakiego komputera osobistego mamy dostęp.

Na komputerze użytkownika musi być zainstalowany system operacyjny w wersji co najmniej Windows 7lub nowszy w wersji 32-bitowej, lub 64-bitowej, z zainstalowanym środowiskiem Java w wersji 1.8.0_151, lub wyższej)albo Linux, ponadto komputer musi mieć dostęp do sieci internetowej, zainstalowaną przeglądarkę plików w formacie Adobe Acrobat (PDF) oraz możliwość pobrania i instalacji oprogramowania na komputerze osobistym (optymalnym dla użytkownika jest posiadanie uprawnień administratora).

Krok 2. Pobieramy aplikację Klient JPK 2.0

Następnie ściągamy aplikację Klient JPK 2.0, która jest dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Finansów http://www.finanse.mf.gov.pl/web/wp/pp/jpk/aplikacje-do-pobrania służącą do wysyłania plików JPK_VAT do systemu Ministerstwa Finansów.

Wybieramy jedną z czterech opcji instalatora: Windows 32 - bitowy, Windows 64 - bitowy, Linux 32 – bitowy lub Linux – 64 bitowy uzależnioną od systemu operacyjnego komputera osobistego, który posiadamy.

Podatnik musi mieć dostęp do jednej z trzech możliwości podpisu JPK_VAT.

Aby pobrać aplikację należy wybierasz odpowiednią wersję aplikacji Klient JPK 2.0, która zapisze się w folderze pobrane.

Krok 3. Instalujemy aplikację

Po pobraniu aplikacji Klient JPK 2.0. należy ją zainstalować.


Krok 4. Uruchamiamy aplikację

Po zainstalowaniu aplikacji Klient JPK 2.0 należy uruchomić po raz pierwszy aplikację, czyli sprawdzić dostępność aktualizacji i utworzyć profil.

Wskazówka eksperta

Jeśli pracujemy w biurze rachunkowym sugeruję otworzenie oddzielnie profilu dla każdego klienta.

Procedura obsługi programu aplikacji Klient JPK 2.0. znajduje się poniżej, należy ściśle stosować się do przedstawionych poniżej instrukcji.

Krok 5. Sprawdzamy dostępność aktualizacji


Krok. 6. Tworzymy profil.

Na slajdach poniżej zobaczysz, jak po kolei utworzyć profil.


Krok. 7. Pobieramy dane z katalogu

W systemie finansowo-księgowym wykonaliśmy plik JPK_VAT(3), który został zapisany w konkretnym katalogu roboczym. Z tego katalogu ściągamy dane do aplikacji Klient 2.0.

Krok. 8. Wysyłamy dokument

Krok 9. Wybieramy dokument XML zapisany na naszym komputerze.

Krok. 10. System sprawdzi poprawność danych

Następnie system zweryfikuje dane, jeśli nie ma błędów w aplikacji, dane będą odznaczone na zielono.

Jeśli będą błędy należy je wydrukować i poprawić w systemie finansowo-księgowym i od początku przejść procedurę.

Krok 11. Zaszyfrowanie danych przy pomocy kluczy szyfrujących.

Krok 12. Przygotowanie do fazy podpisania

Rozpoczynamy ten etap od kliknięcia przycisku Rozpocznij przetwarzanie.

Przetwarzanie przebiegło pomyślnie więc kontynuujemy, w tym celu klikamy przycisk Kontynuuj.

Krok. 13. Wybieramy rodzaj podpisu

Przechodzimy do podpisywania dokumentu, mamy do wyboru 3 opcje.:

- podpis kwalifikowany - przechodzimy do aplikacji zewnętrznej, naciskamy ikonkę proCertum SmartSign,

- profil zaufany – przechodzimy do profilu zaufanego,

- kwota deklaracji za rok 2016.

Podpisywanie profilem zaufanym

Jeśli wybrałeś metodę profilu zaufanego, należy dokonać logowania na stronie profilu zaufanego lub stronie internetowej banku wpisujesz login i hasło dostępu do profilu. Instrukcja obsługi profilu zaufanego w zakresie podpisywania JPK_VAT(3)znajduje się na stronie internetowej - https://obywatel.gov.pl/podatki/podpisz-jpk_vat-profilem-zaufanym.

Możesz zalogować się poprzez bankowość elektroniczną lub za pośrednictwem hasła do profilu zaufanego, na zdjęciu poniżej pokazujemy widok profilu.

Ciąg dalszy procesu logowania:

Widok profilu zaufanego z naszymi danymi: Imię, Nazwisko, PESEL, Numer telefonu, Adres e- mailowy.

Po uzupełnieniu wszystkich danych klikamy na Podpisz profilem zaufanym.

Następnie podpisujemy JPK kodem otrzymanym SMS na podany przez Ciebie numer telefonu komórkowego.

Po otrzymaniu komunikatu o poprawności podpisu i zakończenia sukcesem przesyłki, naciskamy przycisk OK i wracamy do aplikacji Klient 2.0.

Krok. 14. Zakończenie wysyłki

Jeżeli nie ma błędów, pojawi się odpowiedni komunikat i wtedy wciskasz OK.

Następnie następuje powrót do aplikacji Klient JPK 2.0. i otrzymasz potwierdzenie poprawnego procesu podpisywania.

Druga opcja podpisywania JPK – forma uproszczona kwotą PIT. W tym celu wybierasz przycisk Podpisz wszystkie pliki z użyciem kwoty deklaracji PIT

Przy podpisywaniu kwotą z deklaracji PIT – podajesz wartość z dwóch lat wstecz, czyli dane z PIT za rok 2016.

Po wpisaniu danych zapisujemy dane:

Na koniec otrzymasz komunikat o prawidłowym podpisie.

Krok 15. Rozpoczęcie wysyłki


Następnym etapem jest rozpoczęcie wysyłki, w tym celu klikasz przycisk Rozpocznij wysyłkę.

Pojawi się informacja o aktywnym procesie wysyłki.

Problemy techniczne podczas wysyłki. Wskazówki, jak postąpić

Jeśli wystąpią problemy techniczne podczas wysyłki postępujemy w następujący sposób:

Krok 16. Sprawdzamy status wysyłki o odebranie UPO 200 w historii.

Krok. 17. Potwierdzenie odbioru.

Poniżej przedstawiamy sposób uzyskania potwierdzenia dokonania przesyłki JPK_VAT (3) poprzez pokazanie statusu przesyłki.

Rada eksperta

Pamiętajmy, że wysyłając JPK_VAT korzystamy z dwóch aplikacji Klient JPK 2.0 i podpisu kwalifikowanego (musisz wybrać ikonkę podpisu kwalifikowanego) lub profilu zaufanego (logujemy się do profilu zaufanego). Po podpisaniu pliku musisz powrócić do aplikacji Klient JPK 2.0.

Ta sama procedura obowiązuje, jeżeli podpisujesz plik uproszczonym podpisem z danymi z PIT. Musisz zatem pamiętać, aby po podpisaniu pliku powrócić do aplikacji Klient JPK 2.0.

Informacje zostały zaczerpnięte ze strony internetowej Ministerstwa Finansów: http://www.finanse.mf.gov.pl/c/document_library/get_file?uuid=a5a4cff7-8ca8-41cf-ad1e-6d7b9ff3c98d&groupId=766655

Barbara Dąbrowska

Autor: Barbara Dąbrowska

absolwentka studiów MBA, dyrektor ds. finansów i compliance w firmie consultingowej, manager Działu Księgowości w międzynarodowej firmie leasingowej, trener – wykładowca Centrum Szkoleniowe FRR Sp. z o.o.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz