Do 26 lutego 2018 r. masz czas na wysłanie JPK_VAT

Dodano: 29 stycznia 2018
a49a4ad8a1d71e2af3176228277c5f599b6c5fbf-medium

Ministerstwo Finansów udostępnia narzędzia zapewniające prawidłowe stworzenie rejestru VAT oraz bezpłatną wysyłkę pliku JPK (3). Sprawdź szczegóły.

Już za miesiąc wszyscy czynni podatnicy podatku VAT rozpoczną obowiązkowe comiesięczne raportowanie struktury JPK_VAT wersja 3. Zgodnie z wyliczeniami Ministerstwa Finansów nowy obowiązek obejmie 1,5 miliona podatników.

Dyrektor Departamentu VAT w Ministerstwie Finansów uważa, że technologicznie zarówno serwery jak również struktura informatyczna  przygotowane są do odbioru danych o zwiększonej ilości podatników.

Celem ułatwienia wywiązania się z obowiązku raportowania pliku JPK_VAT (3) Ministerstwo Finansów uruchomiło wiele inicjatyw służących pomocy podatnikom:

  1. aplikacja e - mikrofirma,
  2. aplikacja kliencka do wysyłania plików JPK,
  3. uruchomiono nowy dedykowany do JPK adres e-mailowy do wsparcia technicznego,
  4. przedstawiono instruktaż jak założyć profil zaufany,
  5. wprowadzenie trzeciego sposobu podpisywania plików JPK dla osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą,
  6. ogólnie dostępna lista koordynatorów JPK_VAT pracujących w urzędach skarbowych.

Aplikacja e-mikrofirma

Resort finansów udostępnił bezpłatnie aplikację e-mikrofirma, którą można pobrać ze strony MF www.jpk.mf.gov.pl.

Aplikacja dla mikroprzedsiębiorców posiada następującą funkcjonalność:

-        wystawianie faktur krajowych,

-        zapisywanie faktur zakupu,

-        automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów.

Udostępniona pierwsza wersja aplikacji na stronie internetowej daje możliwość ewidencjonowania dokumentów.

Kolejna wersja e-mikrofirmy

Kolejna rozbudowana wersja aplikacji powstanie do 31 stycznia 2018 r. Będzie miała ona funkcjonalności umożliwiające:

-        dodanie sprzedaży paragonowej,

-        automatyczne wygenerowanie na podstawie ewidencji VAT pliku JPK_VAT,

-        wysłanie JPK_VAT(3) do systemu Ministerstwa Finansów oraz pobranie UPO (Urzędowe Potwierdzenie Odbioru).

Druga wersja oprogramowania umożliwi automatyczne wygenerowanie i wysłanie pliku JPK_VAT o strukturze XML.

Aplikacja kliencka do pobrania ze strony MF

Kolejnym udogodnieniem jest możliwość pobrania ze strony internetowej MF aplikacji klienckiej do wysyłania plików JPK z rejestrów VAT prowadzonych w różnych systemach komputerowych. Dla ułatwienia korzystania z oprogramowania niezbędnego do realizacji obowiązku wysyłki JPK_(VAT) w styczniu 2018r.  przygotowano instrukcję obsługi aplikacji, dostępną na stronie internetowej:

Techniczne wsparcie przy wysyłce JPK

Jeśli podatnik będzie miał problemy techniczne z wysyłką JPK_VAT, może skorzystać ze wsparcia technicznego oraz wsparcia w zakresie aplikacji e-mikrofirma pisząc o swoim problemie na dedykowany adres poczty elektronicznej – „ [email protected]

Bezpłatny profil zaufany

Aby skorzystać z możliwości bezpłatnej wysyłki JPK_VAT, trzeba założyć bezpłatny profil zaufany. Instrukcja obsługi profilu znajduje się na serwisie www.obywatel.gov.pl lub na stronie internetowej www.jpk.mf.gov.pl., w sekcji jak złożyć JPK_VAT.

Dzięki profilowi zaufanemu można bezpiecznie dokonać przesyłki na bramkę Ministerstwa Finansów plik XML JPK_VAT.

Za pośrednictwem profilu zaufanego można potwierdzić swoją tożsamość w internecie. Profil zaufany posiada funkcję elektronicznego podpisu oraz daje możliwość korzystania z wielu usług online na portalach urzędowych.

Pamiętaj!

Obowiązek złożenia pliku JPK_VAT(3) upływa 26 lutego 2018 r., jeżeli chcesz składać elektroniczny podpis musisz jak najszybciej założyć profil. Istnieje bowiem wymóg niezbędny do dostarczenia pliku na bramkę Ministerstwa Finansów oraz otrzymania UPO (urzędowego potwierdzenia otrzymania pliku) z symbolem 200.

Od lutego kolejne ułatwienia

Od 1 lutego 2018 r. podatnik będzie mógł wysłać JPK_VAT(3) za pośrednictwem bezpłatnej aplikacji klienckiej, aplikacji e-mikrofirma i profilu zaufanego.

Uproszczony e-podpis

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzenie alternatywy dla kwalifikowanego podpisu elektronicznego i profilu zaufanego.  

Będzie to trzecia możliwość potwierdzenia tożsamości podczas przesyłania JPK_VAT(3) za pośrednictwem uproszczonego e-podpisu.

Zmiany zawarte są w projekcie rozporządzenia ministra finansów z 19 stycznia 2018r. zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których te księgi mogą być zapisane i przekazywane.

Projekt daje możliwość osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą przesyłania plików JPK_VAT na bramkę Ministerstw Finansów poprzez uwierzytelnianie za pośrednictwem podstawowych danych oraz kwoty przychodów z PIT.

Podpis elektroniczny zapewniający autentyczność ksiąg przesyłanych w ramach JPK, jest oparty na zestawie unikalnych danych w postaci elektronicznej dotyczących osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą przesyłającej księgi:

1) identyfikatorze podatkowym NIP albo identyfikatorze podatkowym numer PESEL,

2) imieniu (pierwszym),

3) nazwisku,

4) dacie urodzenia,

5) wysokości przychodu uzyskanego w roku podatkowym, wykazanego, odpowiednio, w:

a) zeznaniu o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok (PIT-28),

b) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36) -  jako podatnik albo jako małżonek,

c) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36L) - z pozarolniczej działalności gospodarczej albo z działów specjalnych produkcji rolnej,

d) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-37) - jako podatnik albo jako małżonek,

e) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-38),

f) zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-39),

g) rocznym obliczeniu podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40),

h) rocznym obliczeniu podatku przez organ rentowy za rok podatkowy (PIT- 40A)

- za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok przesyłania księgi, albo wartość „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań lub obliczeń.

Rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zgodnie z założeniem nowym rodzajem podpisu uwierzytelniającego będzie można posługiwać się składając pliki JPK_VAT za styczeń 2018 r. składane do 26 lutego 2018r.

Koordynatorzy JPK wesprą podatników

W każdym województwie istnieje lista koordynatorów JPK przypisanych do konkretnych urzędów skarbowych. Są to na ogół dwie osoby, których zadaniem jest wspieranie użytkowników JPK_VAT. Lista zawiera nazwiska osób wybranych do kontaktu z podatnikiem, adresy e-mailowe oraz numery telefonów pod którym możemy uzyskać informacje.

Na koniec stycznia 201 8r. podatnicy będą w pełni wyposażeni w narzędzia umożliwiające wywiązanie się z obowiązku comiesięcznego raportowania pliku JPK-VAT(3) o strukturze XML bez nakładów finansowych.

Rzeczywistość zweryfikuje jednak stopień przygotowania podatników do wysyłania plików JPK w ciągu najbliższego miesiąca, czyli do dnia obowiązkowego raportowania przez wszystkich podatników czynnych VAT plików JPK_VAT w wersji 3, który przypada na 26 lutego 2018 r.

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz