Zarządzanie finansami firmy w dużej mierze opiera się na rozwiązywaniu kwestii podatkowych. Wiesz dobrze, jak często przepisy w tej materii są narażone na zmiany oraz różne - często sprzeczne - interpretacje organów podatkowych. Błędy w przyjętych rozwiązaniach podatkowych mogą dużo kosztować, czasem nawet doprowadzić do bankructwa firmy. Nasi eksperci pomogą Ci znaleźć jak najlepsze rozwiązania dotyczące efektywnego zarządzania kosztami.
Aby osiągnąć pożądany poziom rentowności produktu przy rynkowej cenie, warto strategiczne decyzje dotyczące przyszłych kosztów podjąć zanim rozpocznie się jego produkcja. Narzędziem zarządzania kosztami, które może w tym pomóc, jest rachunek kosztów docelowych - target costing.
W każdym przedsiębiorstwie ponoszone koszty odgrywają główną rolę w kształtowaniu kierunków działalności i rozwoju tego podmiotu. Często jednak kierujący jednostką nie do końca zdają sobie sprawę, w konsekwencji jakich działań nakłady są głównie ponoszone, i poszukują oszczędności kosztowych nie w tych obszarach, gdzie taka optymalizacja jest możliwa. Jednym z narzędzi, które mogą wspomóc kadrę zarządzającą w zarządzaniu kosztami, jest koncepcja Time Driven Activity Based Costing (TDABC), czyli modyfikacja koncepcji rachunku kosztów działań. Jest ona mniej pracochłonna we wdrożeniu i nie posiada większości wad ABC. Podobnie jak w przypadku innych kalkulacji, celem TDABC jest obliczenie jednostkowego kosztu wytworzenia produktu gotowego wyrobu bądź usługi. Przy okazji jednak kierownictwo jednostki uzyskuje wiele danych związanych z optymalizacją realizowanych w jednostce procesów.
Coraz więcej firm poszukując poprawy wyników, aktywnie zarządza OPEX. Kompetencje w zakresie kontroli i zarządzania są przekazywane do działu kontrolingu, który współpracując z działami bezpośrednio generującymi te koszty, bliżej przygląda się zasadności ich ponoszenia i możliwości ograniczania, jeśli nie wpłynie to na zdolność do generowania przychodów. Na pewno wprowadzenie takich zmian z początku nie będzie łatwe. Ludzie przyzwyczajeni do ponoszenia pewnych wydatków mogą niechętnie współpracować. Jednak po pewnym czasie sami zauważą, że pewne koszty były generowane na skutek złych nawyków lub po prostu braku wiedzy, że można coś zrobić taniej. W naszym artykule przeanalizujemy przykład działu handlowego. Na jego podstawie zaprezentujemy, jak rejestrować te koszty, jak je kontrolować i jakie narzędzia wykorzystywać do ich lepszego monitoringu.
Rok 2007 mamy już za sobą. Rozliczenie planów również. Sprzedaż udało się zrealizować, jednak koszty... znowu były o wiele wyższe, niż zakładał to plan. Plan, nad którym spędziłeś przecież tyle czasu. Nowy produkt okazał się jednak mniej zyskowny, niż zaplanował dział marketingu. Czy mogli to przewidzieć? Oczywiście, że tak. Można było również zmienić w koncepcji jego wytwarzania i magazynowania kilka drobnych elementów i plan byłby zrealizowany! W tym haśle nasi eksperci podpowiadają, jak skutecznie zapobiec odchyleniom kosztów, odpowiadają też na takie pytania jak:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip