Od jakiegoś czasu organy skarbowe, idąc na rękę przedsiębiorcom, stoją na stanowisku, że brak faktury nie jest bezwzględną przeszkodą do zaliczenia poniesionego wydatku do kosztów uzyskania przychodów. Jednak aby zrobić to bezpiecznie, należy poniesiony wydatek prawidłowo udokumentować.
Skarbówka akceptuje fakt, że brak faktury nie jest przeszkodą w potrąceniu wydatku na zakup towarów, jako stanowiącego koszt uzyskania przychodów. Trzeba jednak pamiętać, aby wydatek skutecznie udokumentować.
Po przeczytaniu tekstu będziesz wiedział:
- czy można zaliczyć wydatek do kosztów, jeżeli nie ma faktury;
- czy sądy dopuszczają możliwość zaliczenia wydatków do kosztów, gdy brak faktury;
- jak postąpićz biernymi rozliczeniami międzyokresowych kosztów i rezerwami.
Dokumentujesz wydatki w formie zeskanowanych dokumentów i faktur? Sprawdź, czy postępujesz prawidłowo.
Podatnik, który odnosi korzyść w związku z zaliczeniem określonych wydatków do kosztów podatkowych musi wykazać związek między poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu. Natomiast pytania we wniosku o interpretację podatkową dotyczące dokumentowania kosztów nie leżą w gestii urzędów skarbowych.
Sprawa dotyczyła spółki należącej do globalnego koncernu, będącego liderem w branży urządzeń elektronicznych. Na podstawie zawartej umowy spółka zobowiązała się do realizacji na rzecz usługobiorcy usług w zakresie badań i rozwoju. Przedsiębiorstwo ponosiło przy tym różne wydatki np. związane z wyjazdami służbowymi pracowników bezpośrednio związanych z projektami realizowanymi, a także wydatki ponoszone przez pracowników w związku ze spotkaniami organizowanymi w celu realizacji usługi dla usługobiorcy.
Podatnik musi udowodnić, że wydatki poniesione na bilety lotnicze za ocean pozostawały w związku z osiągniętym przychodem z działalności gospodarczej. Sama faktura nie wystarczy, aby sumy wydane na podróż samolotem zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Wydatki, które zostały poniesione celowo, są uzasadnione w kontekście osiąganych przez firmę przychodów, można zaliczyć do kosztów podatkowych. Przedsiębiorca musi jednak zadbać o to, aby odpowiednio udokumentować wydane sumy. W przeciwnym razie organy podatkowe mogą bowiem zakwestionować zasadność zaliczenia danego wydatku do kosztów, jak to było w przypadku biletów lotniczych prezesa spółki.
Zapiski w kalendarzu dotyczące zakupu katalizatorów do samochodu nie są wystarczającym dowodem, aby uznać, że poniesiony wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów – stwierdził NSA. Podatnicy muszą pamiętać o prawidłowej dokumentacji, aby w razie ewentualnej kontroli urzędnicy nie zakwestionowali prawidłowości uznania danego wydatku za koszt podatkowy – przypomina ekspert.
Sprawa dotyczyła podatnika, który sprzedawał używane katalizatory do samochodów. Kupował je w Austrii w czasie wyjazdów służbowych, a potem sprzedawał w Niemczech. Podatnik nie miał rachunków na wszystkie części, przedstawił podczas kontroli podatkowej jedynie własne notatki, który miały dokumentować nabycie katalizatorów.
Pytanie do eksperta: Jak prawidłowo prowadzić dokumentację, aby w razie ewentualnej kontroli urzędnicy nie zakwestionowali prawidłowości uznania danego wydatku za koszt podatkowy?
Zapiski w kalendarzu dotyczące zakupu katalizatorów do samochodu nie są wystarczającym dowodem, aby uznać, że poniesiony wydatek można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Sprawa dotyczyła podatnika, który sprzedawał używane katalizatory do samochodów. Kupował je w Austrii w czasie wyjazdów służbowych, a potem sprzedawał w Niemczech. Podatnik nie miał rachunków na wszystkie części, przedstawił podczas kontroli podatkowej jedynie własne notatki, który miały dokumentować nabycie katalizatorów. Organ podatkowy uznał, że podatnik prowadził nieopodatkowaną działalność gospodarczą w zakresie obrotu (skupu i sprzedaży) używanych katalizatorów samochodowych. Sprawa trafiła do WSA we Wrocławiu. Sąd przyznał rację organom podatkowym. Działania podatnika były podejmowane w celach zarobkowych, w sposób zorganizowany, we własnym imieniu i na własny rachunek, a okres, przez który osiągał z tego tytułu dochody wskazywał ciągłość tej działalności.
Pytanie do eksperta: Jak prawidłowo prowadzić dokumentację, aby w razie ewentualnej kontroli, urzędnicy nie zakwestionowali prawidłowości uznania danego wydatku za koszt podatkowy?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip