upadłość spółki

Archiwalny Ogłoszenie upadłości z możliwością układu a składki na ubezpieczenie społeczne

Pytanie: W dniu 6 listopada 2009 r. sąd wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości z możliwością zawarcia układu wobec naszej spółki. Czy składki ZUS (bez składek na ubezpieczenie społeczne, które nie podlegają układowi), wynikające z deklaracji za październik 2009 r., których termin płatności przypada na 15 listopada 2009 r., podlegają postępowaniu układowemu?
Według nas należność ZUS wynikająca z tej deklaracji podlega układowi, ponieważ powstała przed dniem ogłoszenia upadłości układowej. Zdaniem ZUS-u należność ta nie podlega układowi, ponieważ termin płatności przypada na okres po dniu ogłoszenia upadłości. Jakie przepisy regulują tę kwestię i jak należy traktować należność ZUS-u za październik 2009 r.? Ponadto nie wiemy, jak należy regulować płatności z deklaracji, które są objęte postępowaniem układowym, a w późniejszym okresie kwoty tych deklaracji były korygowane (np. w związku z przekroczeniem podstawy emerytalno-rentowej pracownika podwyższeniu uległa składka na ubezpieczenie zdrowotne). Zdarzyło się, że korekty były przeprowadzane po ogłoszeniu upadłości, a nawet po zatwierdzeniu układu. Czy w takich sytuacjach, w przypadku korekt, zmianie ulega wartość wierzytelności ZUS-u podlegająca układowi, czy też zatwierdzony układ jest częścią zamkniętą i wartości wynikające z korekt podlegają bieżącej zapłacie?

Kto odpowiada za zobowiązania spółki z o.o.?

Pytanie: Nasza spółka z o.o. zakończyła swój pierwszy rok obrotowy stratą. Zwyczajne zgromadzenie wspólników przyjęło sprawozdanie finansowe i udzieliło absolutorium każdemu z dwóch członków zarządu (są to prezes i wiceprezes, działający na podstawie reprezentacji 2-osobowej). Podjęło także uchwałę o pokryciu straty z przyszłych zysków. Obecnie trwa drugi rok obrotowy i zapowiada się, że spółka pogłębi stratę. Zarząd rozważa możliwości zaciągnięcia dużego kredytu na sfinansowanie działalności spółki do momentu osiągnięcia rentowności. W związku z tym mamy następujące pytania:
  1. Jeżeli po złożeniu stosownych dokumentów bank udzieli spółce kredytu, a ta mimo wszystko nie osiągnie rentowności w planowanym okresie i nie będzie mogła spłacić swoich zobowiązań wobec banku, jak w takim przypadku wygląda kwestia spłaty zobowiązania?
  2. Czy prezes i członek zarządu odpowiadają całym swoim majątkiem, który w tym przypadku stanowi zaledwie kilka procent kwoty zobowiązania? Jeżeli tak, to czy w grę wchodzi także egzekucja z przyszłego majątku członków zarządu? Czy może jest to ryzyko banku, który nie odzyska już pożyczonych środków?
  3. W którym momencie należy ogłosić upadłość spółki? Kapitał zakładowy wynosi 300.000 zł, natomiast zobowiązanie długoterminowe z tytułu kredytu -1 mln zł, co stanowi ponad 3-krotność kapitału zakładowego. Jak to się ma do ogłaszania upadłości po przekroczeniu przez sumę zabezpieczeń progu 50% kapitału zakładowego?
  4. Kadencja obecnego zarządu zakończy się z końcem następnego roku obrotowego. Czy obecny zarząd może zostać pociągnięty do odpowiedzialności majątkowej, nawet jeżeli upadłość ogłosi zarząd w nowym składzie?