Sprawdź, jakie udogodnienia przewidują przepisy i podpowiedz zarządowi swojej jednostki, jak bezpiecznie przeprowadzić proces zatwierdzania sprawozdań.
Od 1 lipca 2020 r. samorządowe zakłady budżetowe mogą sporządzać, podpisywać i składać w formie elektronicznej sprawozdania finansowe w przygotowanej przez Ministerstwo Finansów aplikacji „e-Sprawozdania Finansowe”. Według resortu finansów jest to kolejny krok w kierunku cyfryzacji usług administracji publicznej.
W każdej organizacji może się zdarzyć, że sprawozdanie – z różnych przyczyn – zawiera błędy. Wówczas istnieje możliwość korekty. Zasady dokonywania odpowiednich zmian zależą od wagi błędu oraz momentu, w którym się ujawnił.
W tym roku, w związku z pandemią koronawirusa, jednostki zyskały więcej czasu na na przygotowanie sprawozdania finansowego za 2019 rok. Termin mija 30 czerwca.
Kierownicy spółek prawa handlowego, które nie muszą prowadzić ksiąg rachunkowych muszą pamiętać o obowiązku złożenia do Krajowego Rejestru Sądowego oświadczenia o braku obowiązku sporządzenia i złożenia rocznego sprawozdania finansowego. Termin upływa 30 czerwca i nie jest przesunięty w związku z pandemią COVID-19.
Na podstawie tarczy antykryzysowej minister finansów uzyskał uprawnienie do przesunięcia niektórych terminów wypełniania obowiązków w zakresie ewidencji oraz w zakresie sporządzenia, zatwierdzenia, udostępnienia i przekazania do właściwego rejestru, jednostki lub organu sprawozdań lub informacji.
Zmiany przepisów w zakresie terminów dotyczących sprawozdań finansowych i zeznań podatkowych na pewno są ułatwieniem, ale też ujęte w różnych ustawach i rozporządzeniach wprowadziły nieład. Poniżej prezentujemy uporządkowany wykaz terminów po zmianach.
W związku z tarczą antykryzysową minister finansów przygotował rozporządzenie, które przesuwa obowiązki dotyczące sporządzania sprawozdań przez jednostki. Skorzystaj z praktycznego zestawienia nowych terminów.
Ze względu na wyjątkową sytuację, w jakiej znalazły się jednostki i ich kierownicy w trakcie sporządzania sprawozdania finansowego, na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.gov.pl) zostały zamieszczone informacje przydatne podczas sporządzania i badania sprawozdania finansowego (zarówno jednostkowego, jak i skonsolidowanego).
Pandemia koronawirusa nie wyłączyła obowiązków związanych ze sporządzaniem, zatwierdzaniem i przekazywaniem przez jednostki sprawozdań finansowych, natomiast wpłynęła m.in. na terminy ich realizacji oraz zakres informacji, które trzeba w nich uwzględnić. Porad, jak wywiązać się ze wspomnianych powinności w tym trudnym dla jednostek okresie, udzieliło Ministerstwo Finansów.
Epidemia koronawirusa spowodowała konieczność przesunięcia części terminów realizacji obowiązków administracyjnych. Skorzystaj z zestawienia.
Sprawozdanie finansowe odzwierciedla obraz sytuacji majątkowej i finansowej na koniec 2019 roku. Ale ustawa o rachunkowości, podobnie jak i MSR nakazuje również ująć zdarzenia po dniu bilansowym. Takim zdarzeniem jest koronawirus, bowiem epidemia wpływa na jednostkę i tym samym na jej sprawozdanie finansowe.
Przygotowanie sprawozdania finansowego w ramach pracy zdalnej i pod presją czasu w pustej firmie nie jest łatwe. Mogą się, zatem pojawić błędy, nieprawidłowości. Często dopiero po sporządzeniu sprawozdania docierają do nas ważne informacje i dokumenty. Sprawdź, jak możesz poprawić nieprawidłowości
Podczas szkolenia online ekspert wyjaśnia m.in.:
Pokażemy Ci na przykładach, jak wprowadzać poprawki do sprawozdania.
Prowadzący:
dr Katarzyna Trzpioła, specjalista prawa bilansowego i podatkowego, wykładowca i szkoleniowiec
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip