pusta faktura

Wyłączenie „pustej” faktury z pliku JPK_VAT – jak naprawić błąd

VAT od pustych faktur wyrok TSUE

Kto zapłaci VAT od pustych faktur – pracownik, czy pracodawca?

Czy pracownik, który wykorzystał dane  swojego pracodawcy do wystawiania fałszywych faktur, musi zapłacić VAT wykazany na tych fakturach? Czy może podatek powinna zapłacić spółka, której dane wykorzystał podwładny? W tej sprawie wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości UE w polskiego podatnika. Poznaj skutki tego wyroku.

Z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. Przepis ten określa swoistą sankcję dla podmiotów wystawiających faktury.

Sprawdź też:

Polega ona na tym, że niezależnie od tego, czy w danym przypadku wystąpiła podstawa opodatkowania VAT, jak również niezależnie od rozmiarów i konsekwencji podatkowych tego obrotu, każdy wystawca tzw. pustej faktury, powinien się liczyć z koniecznością zapłaty wykazanego w niej podatku (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z  6 października 2017 r. – sygn. I SA/Kr 686/17).

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Czy spółka będzie musiała zapłacić VAT z pustych faktur wystawionych przez pracownika, jeżeli wystawienie fałszywej odbyło się bez wiedzy i zgody pracodawcy;
  • Jakie są skutki podatkowe wyroku TSUE z 30 stycznia 2024 r., w sprawie C-442/22.

Polecamy też inne komentarze do wyroków TSUE: