Jaki powinno się stosować prewspółczynnik do faktur, które dotyczą grudnia 2021 r., a wpłynęły w styczniu 2022 r. Czy powinien zostać zastosowany prewspółczynnik z roku 2021 r. wstępny wyliczony na bazie rzeczywistego z 2020 r.? Czy rzeczywisty prewspółczynnik za 2021 r. wyliczony w styczniu 2022 r., który będzie stosowany jako wstępny do faktur z 2022 r.
Przepisy ustawy o VAT przewidują zasadniczo 60-miesięczny (bądź 12-miesięczny) okres korekty podatku naliczonego. Niekiedy jednak stosowanie tych zasad bądź nawet same obliczenia (w związku z wątpliwościami prawnymi) mogą sprawiać podatnikom problemy.
Trybunał TSUE stwierdził, iż organy podatkowe nie mogą pozbawiać nabywców prawa do odliczenia VAT w sytuacji, gdy sprzedawca został wykreślony z rejestru podatników VAT. Dla polskich podatników oznacza to mniej korekt.
Gdy zmodernizowany budynek będzie wykorzystywany zarówno do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT, zwolnionej, jak i niepodlegającej VAT, w pierwszej kolejności należy obliczyć podatek naliczony według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do prowadzenia działalności gospodarczej. Następnie w stosunku do pozostałej części podatnik ma prawo do odliczenia podatku według proporcji.
Zagadnienie sporne
Gmina w 2011 roku rozpoczęła inwestycję, w ramach której w budynku, w którym mieściła się szkoła i mieszkanie, po modernizacji będzie dom ludowy i część mieszkalna. Ponadto lokale w tym budynku będą wynajmowane. Gmina zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy w sytuacji gdy inwestycja będzie wykorzystywana zarówno do działalności podlegającej opodatkowaniu VAT, zwolnionej, jak i niepodlegającej VAT, a gmina nie ma możliwości przyporządkowania zakupów do jednego konkretnego rodzaju prowadzonej działalności, może odliczać VAT. Gmina twierdziła, że tak. Przeciwnego zdania był organ podatkowy. Sprawa znalazła swój finał w sądzie.
Stanowisko sądu
Podatnik jest zobowiązany do obliczenia podatku naliczonego podlegającego odliczeniu związanego z wytworzeniem budynku według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana będzie do celów działalności gospodarczej.
Pytanie do eksperta: Jakie obowiązki związane z rozliczaniem VAT mają podatnicy, którzy prowadzą działalność mieszaną?
Magdalena Płacheckakonsultant podatkowy w spółce doradztwa podatkowego
W przypadku wynajmowania przez co najmniej 6 miesięcy leasingowanego samochodu spółka ma prawo odliczyć cały podatek naliczony od opłat i rat leasingowych. Po tym okresie obowiązują ograniczenia w odliczeniu VAT.
Spółka chciała wziąć w leasing lub kupić na potrzeby prowadzonej firmy samochód osobowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Po podpisaniu umowy leasingu lub zakupie firma zamierza oddać auto w odpłatne używanie na podstawie umowy dzierżawy zawartej na 12 miesięcy z możliwością jego przedłużenia. Za dzierżawę spółka będzie pobierać opłaty i wystawi faktury. Pojazd będzie wykorzystywany w prowadzonej działalności wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych i nie będzie przeznaczony na cele osobiste. Jednak spółka nie wyklucza, że po upływie okresu obowiązywania umowy zaprzestanie dzierżawienia samochodu i przeznaczy go do własnej działalności. Podatnik nie był pewny, jak w tym przypadku może odliczyć VAT. Twierdził, że przysługuję mu pełne odliczenie podatku, z czym nie zgodził się organ podatkowy. Sprawa trafiła do sądu.
Jeżeli samochód w okresie leasingu przestanie być dzierżawiony bądź wynajmowany, należy powrócić do ograniczenia w odliczeniu VAT, licząc łącznie od początku trwania okresu leasingu.
Pytanie do eksperta: Sąd orzekł, że po zakończeniu wynajmowania leasingowanego samochodu przedsiębiorca nie ma już prawa do odliczenia 100% VAT. Czy to samo dotyczy sytuacji, gdyby podatnik kupił samochód na wynajem?
Poznaj komentarz eksperta.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip