Zarówno przeprowadzenie, jak i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg rachunkowych. Zbierając dokumenty, należy pamiętać, że będą one wykorzystane nie tylko na potrzeby bilansowe, ale także podatkowe. Przygotuj się na inwentaryzację.
Inwentaryzację przeprowadza się zasadniczo na ostatni dzień każdego roku obrotowego. Z tym, że inwentaryzację większości składników aktywów można rozpocząć nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończyć do 15. dnia roku następnego (art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, dalej: uor).
Powoływanie do prac inwentaryzacyjnych osób niekompetentnych, niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, czy też nieujawnienie nadwyżek to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Sprawdźmy, jakie są inne nieprawidłowości. Warto się z nimi zapoznać, aby przeprowadzając inwentaryzację unikać ich w swojej jednostce.
Chociaż ustawa o rachunkowości reguluje podstawowe kwestie, niestety zdarzają się błędy polegające np. na niezachowaniu ustawowych terminów inwentaryzacji i przeprowadzaniu, np. spisu z natury na 5. stycznia następnego roku albo wysyłaniu potwierdzenie salda na 5. stycznia następnego roku, czy też rezygnacji z przeszkolenia osób powołanych do dokonania czynności inwentaryzacyjnych - wzrasta wtedy ryzyko błędów inwentaryzacyjnych.
Sprawdź też:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.