likwidacja działalności podatek

Likwidacja działalności gospodarczej po śmierci właściciela - obowiązki spadkobierców

Pytanie:  Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą zmarła. Przedsiębiorca nie był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, działalność była opodatkowana na zasadach ogólnych. Podatnik prowadząc gabinet stomatologiczny, ewidencjonował sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej, a w firmie zatrudniał jednego pracownika. W związku z zaistniałą sytuacją (zgon podatnika/pracodawcy), proszę o przybliżenie niezbędnych działań do poprawnej likwidacji działalności. Jak wygląda sytuacja spadkobierców, w szczególności małżonki, która prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym oraz jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT:
  1. Czy sprzedaż materiałów/towarów handlowych po śmierci męża skutkuje u niej obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego i w jakiej wysokości (czy powinien być sporządzony spis z natury)?
  2. Czy sprzedaż ruchomości, będących środkami trwałymi w działalności męża, po jego śmierci skutkuje podatkiem dochodowym?
  3. Czy żona (będąc opodatkowaną na zasadach liniowych) może rozliczyć dochód z działalności męża i rozliczyć ulgi na dzieci oraz wnioskować o zwrot nadpłaconego podatku i w jaki sposób?
  4. Czy żona przed sprawą spadkową może dokonać sprzedaży wyposażenia jednego z gabinetów i towarów/materiałów tam się znajdujących? Jeżeli tak, to kto występuje w charakterze sprzedawcy?

Sprzedaż towarów, materiałów, również ruchomości będących środkami trwałymi, nabytych w drodze spadku, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Istnieje jednak sytuacja, gdy nie podlega opodatkowaniu. Sprawdź szczegóły. Poznaj odpowiedzi na wszystkie pytania w pełnej wersji porady!

Jak rozliczyć sprzedaż majątku ze zlikwidowanej działalności?

Pytanie:  Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od początku 2008 r., opodatkowaną w roku podatkowym 2012 w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Jest również płatnikiem podatku VAT. Z dniem 1 lipca 2011 r. podatnik zawiesił działalność na okres 24 miesięcy, dokonując odpowiedniego zgłoszenia w urzędzie miejskim. W maju 2012 r. podatnik sprzedał samochód osobowy (na złom), będący jego majątkiem prywatnym (a który był środkiem trwałym w spółce cywilnej, której wspólnikiem był wcześniej podatnik, a w wyniku likwidacji spółki z końcem 2007 r. stał się jego majątkiem prywatnym). Samochód nie został wprowadzony do jednoosobowej działalności, jaką prowadzi teraz podatnik. Działalność prowadzona w formie spółki cywilnej opodatkowana była na zasadach ogólnych.
  1. Czy stawkę podatku dochodowego od takiej sprzedaży należy określić w wysokości właściwej dla ryczałtu ewidencjonowanego (na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. f uzpdof), gdyż na takich zasadach rozlicza się podatnik w chwili sprzedaży, czy też wg stawek właściwych dla opodatkowania na zasadach ogólnych (na podstawie art. 14 ust.2 pkt 17) w związku z tym, że samochód nie był wykorzystywany w prowadzonej teraz jednoosobowej działalności gospodarczej, będącej opodatkowaną w formie ryczałtu ewidencjonowanego?
  2. Kiedy rozliczyć podatek dochodowy, jeżeli sprzedaży dokonano w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej?
  3. Czy od ww. sprzedaży wystąpi obowiązek podatkowy w podatku VAT? Podatek VAT należny z remanentu likwidacyjnego spółki cywilnej, na którym wykazany był również ww. samochód osobowy, został wykazany w deklaracji VAT-7 za grudzień 2007 r.