O sposobie ewidencji i rozliczania kosztów decyduje kierownik jednostki, określając go w zakładowym planie kont. Sprawdź, jak poprawnie ewidencjonować koszty według typów działalności w podziale na działalność podstawową oraz pomocniczą, a także koszty zarządu.
Prowadzenie działalności gospodarczej ma za cel generowanie przychodu. Jednak aby mogło to nastąpić, z reguły najpierw niezbędne jest poniesienie różnorakich kosztów. Są one związane z faktycznym bądź formalnym przygotowywaniem się do prowadzenia działalności gospodarczej. Ponieważ wydatki takie ponoszone są w momencie, gdy działalność gospodarcza prowadzona jeszcze nie jest, powstaje pytanie dla przyszłego przedsiębiorcy wagi podstawowej. Czy mogą się one stać kosztem uzyskania przychodu z działalności gospodarczej?
Praktyka gospodarcza pokazuje, że wielu polskich przedsiębiorców przenosi lub zamierza przenieść działalność gospodarczą za granicę. Przyczyny takiego stanu rzeczy są różnorakie, począwszy od rozszerzenia rynków zbytu, zredukowania barier przepływu towarów, wzrostu konkurencyjności, na bardziej namacalnych pobudkach w postaci minimalizacji obciążeń administracyjnych tudzież zbyt agresywnej polityki aparatu fiskalnego naszego państwa skończywszy.
Czy podatniczka może zaliczyć wydatki na aplikację radcowską do kosztów uzyskania przychodu? Poznaj najnowsze stanowisko dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
W piątek weszła w życie ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług. Uchyliła ona obowiązek oznaczania ceną każdej sztuki towaru czy usługi z osobna. To rozwiązanie upraszczające działalność gospodarczą, które pozwoli na zmniejszenie kosztów jej prowadzenia.
Kontrowersje budzą jednak zapisy znacznie podnoszące wysokość kar finansowych za niewykonanie obowiązków informacyjnych. Ustawa pozostawia jednocześnie dużą swobodę urzędnikom, co do ustalenia wysokości kary w konkretnym przypadku. Ta uznaniowość może zwiększać zagrożenie nakładaniem nieproporcjonalnie wysokich kar.
Uchwalona przez Sejm 9 maja 2014 r., a podpisana przez Prezydenta 27 czerwca 2014 r., ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług ma na celu – zdaniem ustawodawcy – dostosowanie przepisów do panujących na rynku realiów. Dotychczasowa regulacja w zakresie cen – a więc Ustawa o cenach – nakładała na sprzedawcę szereg uciążliwych i czasochłonnych obowiązków, co do informowania o cenach.
Jeżeli kara umowna ma związek z przychodem podatnika, można ją zaliczyć do kosztów prowadzonej działalności – uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu.
Sprawa dotyczyłaspółki, która zajmuje się automatyzacją procesu produkcyjnego. Zawarła umowę na zrealizowanie projektu budowy skomplikowanej linii produkcyjnej. Pojawiły się jednak problemy technologiczne. Firma poniosła wysokie wydatki w związku z trudnym procesem budowy linii produkcyjnej, co wpływało na jej płynność finansową. W związku z tym spółka postanowiła odstąpić od umowy. Zawarła porozumienie, zgodnie z którym obok zwrotu wpłaconych przez kontrahenta zaliczek na poczet przyszłego wynagrodzenia spółka miała zapłacić kary umowne mające charakter odstępnego z tytułu rozwiązania umowy w związku z brakiem technicznej możliwości kompleksowej realizacji projektu. Podatnik zwrócił się do organu podatkowego z pytaniem, czy ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów karę umowną zapłaconą kontrahentowi na podstawie zawartego porozumienia.
Działanie firmy polegające na zapłacie kwoty pieniężnej za odstąpienie od niekorzystnej umowy ma charakter racjonalny. Kara umowna ma zatem pośredni związek z przychodem i może stanowić koszt działalności podatnika. Takie stanowisko zajął WSA w Poznaniu w wyroku z 4 kwietnia 2013 r., sygn. akt I SA/Po 106/13.
Spółka zawarła umowę z kontrahentem na wykonanie linii produkcyjnej, jednak ze względu na problemy technologiczne musiała się z tego zobowiązania wycofać. Pojawia się, więc pytanie czy takie rozwiązanie może być uznane za koszt uzyskania przychodu.
Ostatnio w mediach aż huczy od reklam nowoczesnych ekspresów do kawy, atrakcyjnych promocji i preferencyjnych cen. Nic dziwnego, że firmy często dysponują drogimi ekspresami do kawy, umożliwiającymi przygotowanie kawy zarówno kontrahentom, jak i pracownikom. Powstaje więc pytanie, czy wydatek na zakup takiego ekspresu stanowi koszt uzyskania przychodu, w szczególności gdy działalność gospodarcza prowadzona jest w domu.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip