Główny Inspektor Pracy przedstawiła program działania Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2022 oraz lata 2022-2024. To nie tylko kontrole u pracodawców, ale również doradztwo i kampanie informacyjne.
O finalizacji prac nad powstającym w Państwowej Inspekcji Pracy projektem zmian w przepisach wzmacniających uprawnienia inspektorów pracy poinformowała na stronie internetowej Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) Katarzyna Łażewska-Hrycko, Główny Inspektor Pracy.
Sejmowa Komisja do Spraw Kontroli Państwowej na posiedzeniu 13 października 2021 r. przyjęła informację Głównego Inspektora Pracy w sprawie działań kontrolnych i prewencyjnych podejmowanych przez Państwową Inspekcję Pracy wspierających walkę z epidemią COVID-19.
Pojedyncza deska zamiast podestu roboczego, brak balustrad ochronnych na rusztowaniach i wzdłuż krawędzi stropów, dekarze montujący strome dachy bez zabezpieczenia przed upadkiem z wysokości – oto podstawowe uchybienia spośród całej gamy nieprawidłowości, z jakimi zetknęli się inspektorzy pracy podczas akcji „Kontrole na małych budowach”.
Zwiększenia pewności prawa, odciążenie sądów i ułatwienie Państwowej Inspekcji Pracy realizacji jej zadań związanych z walką z patologiami rynku pracy, w tym z pracą na czarno, nielegalnymi umowami śmieciowymi oraz ignorowaniem zasad bhp. Takie są główne cele skierowanego przez posłów do Sejmu projektu nowelizacji Prawa przedsiębiorców.
Z uwagi na występujące w naszym kraju upały Główny Inspektor Pracy przypomniał pracodawcom o konieczności respektowania prawa pracowników do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz zwrócił się do nich o podjęcie niezbędnych działań mających na celu złagodzenie skutków narażenia pracowników na wysokie temperatury.
Co trzeci śmiertelny wypadek przy pracy ma miejsce podczas prac budowlanych, a wyniki kontroli Państwowej Inspekcji Pracy wskazują, że najwięcej zagrożeń wypadkowych oraz zawodowych występuje na małych budowach. W trosce o zdrowie i życie ludzkie, Państwowa Inspekcja Pracy rozpoczyna ogólnopolską akcję „Kontrole na małych budowach”.
Państwowa Inspekcja Pracy zaplanowała na 2021 rok przeprowadzenie 52 tys. kontroli. Niedawno zapadł wyrok w sprawie jednej ze spółek, u której inspektorzy PIP zjawili się na kontrolę w jednym miesiącu dwa razy. Poznaj szczegóły.
Państwowej Inspekcji Pracy. PIP obowiązuję zakaz przeprowadzania powtórnej kontroli w tym samym zakresie przedmiotowym i czasowym jedna po drugiej u tego samego pracodawcy – orzekł WSA w Gliwicach. Jakie konsekwencje ma to orzeczenie dla Twoich klientów?
Zakaz przeprowadzania powtórnej kontroli w tym samym zakresie u pracodawcy obowiązuje także organy Państwowej Inspekcji Pracy. PIP nie wolno wykonywać kontroli w tym samym zakresie przedmiotowym i czasowym jedna po drugiej u tego samego pracodawcy – orzekł WSA w Gliwicach. Poznaj szczegóły sprawy i sprawdź komentarz eksperta.
Państwowa Inspekcja Pracy przekazała w informacji zamieszczonej na swojej stronie internetowej, że w czasie pandemii realizuje swoje ustawowe zadania wykorzystując dostępne środki prawne, organizacyjne i osobowe. Dowiedz się więcej na ten temat.
Główny Inspektor Pracy poinformował o decyzjach podjętych w związku z zaostrzeniem sytuacji epidemicznej w niektórych regionach kraju. Tam firmy mogą spodziewać się kontroli.
W związku z pytaniami przedsiębiorców Urząd Ochrony Danych Osobowych wyjaśnił, kiedy instytucje państwowe wykonujące czynności kontrolne w ramach przyznanych im uprawnień, np. Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) czy Państwowa Inspekcja Pracy (PIP), mogą mieć wgląd do akt osobowych pracowników.
W 2019 roku inspektorzy pracy przeprowadzili ponad 73.000 kontroli, z których 40% stanowiły kontrole podjęte w związku ze skargami kierowanymi do Państwowej Inspekcji Pracy. Ich tematyka obejmowała kluczowe dla zatrudnionych obszary, takie jak: wynagrodzenie za pracę, stosunek pracy, czas pracy, legalność i bezpieczeństwo pracy.
W firmie podatnika była kontrola z Inspekcji Pracy. Podczas kontroli ustalono, że w regulaminie pracy pora nocna występuje od 21.00 do 5.00, oraz że za pracę w niedzielę i święto uważa się pracę wykonaną pomiędzy godziną 5.00 w tym dniu a godziną 5.00 dnia następnego. Te godziny zostały błędnie wpisane (omyłkowo), powinno być od 4.00 do 4.00 dnia następnego. Pracownicy pracują od 4.00 rano do 12.00 od poniedziałku do piątku. Podatnik otrzymał z Inspekcji Pracy wystąpienie, w którym wniesiono o wypłacenie dodatku do wynagrodzenia w wysokości 100% wynagrodzenia za każdą godzinę pracy w niedzielę dla pracowników wykonujących pracę od godziny 4.00 w niedzielę za okres roszczeń pracowniczych. Jest to kwota około 100.000 zł. Czy można jakoś z tej sytuacji wybrnąć i nie płacić tego dodatkowego wynagrodzenia? Jeżeli tak, to co należy odpisać inspektorowi? Czy można z wcześniejszą datą poprawić ten regulamin (1 lutego 2014 r.)?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip