Upewnij się, czy gmina odliczy VAT z faktury za zakup pojazdu dla strażaków

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Dodano: 16 sierpnia 2016

Gmina kupiła wozy strażackie? Zobacz, jakie warunki muszą być spełnione, aby odliczyć VAT?

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia VAT jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Czego dotyczyła sprawa?

Gmina, złożyła wniosek o dofinansowanie zakupu wozu strażackiego do Urzędu Marszałkowskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego x na lata 2014–2020. Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w związku z zawieranymi umowami cywilnoprawnymi z wyłączeniem czynności, kiedy realizuje zadania własne.

Jednym z jej zadań własnych jest porządek publiczny, bezpieczeństwo obywateli oraz ochrona przeciwpożarowa i przeciwpowodziowa.

Wątpliwości dotyczyły tego, czy gmina może odliczyć VAT od zakupu wozu strażackiego.

Jakie stanowisko zajął organ podatkowy?

Izba skarbowa wyjaśniła, że nie można obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Co to oznacza dla gminy?

Skutki podatkowe dla gminy

Jeżeli zakup wozów strażackich w związku z realizacją projektu nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną, to gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup tych pojazdów.

Pamiętaj o zmianach w VAT ważnych dla sektora publicznego:

Interpretacja indywidualna dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 13 maja 2016 r.

nr ITPP1/4512-224/16/JP

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Ekspert podatkowy. Od kilkunastu lat związana z wydawnictwem Wiedza i Praktyka. Redaktor prowadząca Portalu Finansowo-Księgowego oraz "Orzecznictwa i Interpretacji Podatkowych".
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz