RIO w Gdańsku o podatku od nieruchomości w placówkach oświatowych

Dodano: 27 lutego 2018
88f5e9de9362c5fd967801064a32e5b4be0c5077-xlarge (1)

Jeśli przedszkole lub osoba prowadząca przedszkole wynajmuje budynek od osoby fizycznej, będącej właścicielem budynku, podatnikiem podatku od tego budynku będzie osoba fizyczna, a nie przedszkole. Poznaj stanowisko RIO w Gdańsku.

Kto jest podatnikiem podatku od nieruchomości

Regulacje dotyczące podatku od nieruchomości zawarte są w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące:

1)  właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,

2)  posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,

3)  użytkownikami wieczystymi gruntów,

4)  posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli posiadanie:

a) wynika z umowy zawartej z właścicielem, Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa lub z innego tytułu prawnego, z wyjątkiem posiadania przez osoby fizyczne lokali mieszkalnych niestanowiących odrębnych nieruchomości,

b)  jest bez tytułu prawnego.

Osoba prowadząca klub dziecięcy może być podatkiem podatku od nieruchomości tylko wtedy, jeśli posiada status jednego z podmiotów wymienionych we wspomnianym przepisie, np. właściciela, użytkownika wieczystego czy najemcy nieruchomości od JST. Z ww. regulacji nie wynika zaś, że podatnikiem tego podatku może być np. osoba fizyczna, która najmuje lokal od innego podmiotu niż JST.

Nowe wytyczne dotyczące zwolnień podatkowych

Na mocy art. 1 ww. ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z systemami wsparcia rodzin, 1 stycznia 2018 r. wszedł w życie art. 7 ust. 2 pkt 2a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, o następującej treści: „Od podatku od nieruchomości zwalnia się również: żłobki i kluby dziecięce oraz prowadzące je podmioty, w zakresie nieruchomości zajętych na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego”. Ustawodawca zwolnił więc od podatku od nieruchomości m.in. kluby dziecięce oraz prowadzące je podmioty, w odniesieniu do nieruchomości zajętych na prowadzenie takiego rodzaju działalności. Opisane zwolnienie będzie miało charakter podmiotowo-przedmiotowy. Dotyczy bowiem określonego podatnika (żłobki i kluby dziecięce i prowadzące je podmioty) i jednocześnie określonego przedmiotu podatku (nieruchomości zajęte na prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego).

Wspomniane zwolnienie od podatku ma zastosowanie tylko do ww. podmiotów, w zakresie ich nieruchomości zajętych na tą działalność. Nie ma więc zastosowania to zwolnienie do wszystkich nieruchomości zajętych na te formy opieki nad dziećmi, lecz tylko do tych, dla których podatnikami są podmioty prowadzące te formy opieki.

Gdy dany podmiot będzie prowadził klub dziecięcy w lokalu wynajętym od innej osoby (nie od JST) podatnikiem będzie właściciel nieruchomości (niebędący JST). Nie będzie mogło mieć zastosowania ww. zwolnienie od podatku od nieruchomości, w odniesienie do podmiotu prowadzącego klub dziecięcy. Odmienna ocena dotyczy sytuacji, gdy ww. podmiot będzie prowadził taką formę opieki w lokalu wynajętym od JST. Wówczas podatnikiem będzie właśnie ten podmiot (prowadzący klub dziecięcy), a ww. zwolnienie będzie miało wtedy zastosowanie dla takiego podmiotu.

Orzeczenia sądów

Powyższy kierunek interpretacyjny znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądowo-administracyjnym. WSA w Szczecinie w wyroku z 20 stycznia 2016 r. (sygn. akt I SA/Sz 742/15, wyrok wydany w zbliżonym stanie faktyczno-prawnym, gdzie przedmiotem oceny prawnej było naliczenie podatku dla jednostki organizacyjnej objętej systemem oświaty) wskazał, że: „Zwolnienie określone w art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy z 12 stycznia 1991 roku o podatkach  i opłatach lokalnych jest zwolnieniem podmiotowym, bowiem swoim zakresem obejmuje jedynie publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy (w zakresie nieruchomości zajętych na działalność oświatową), co oznacza, że zwolnienie to ma zastosowanie jedynie wówczas, gdy są podatnikami podatku od nieruchomości zajętych na działalność oświatową są wskazane przez ustawodawcę publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne objęte system oświaty oraz prowadzące je organy”.

Dodatkowo Sąd zaakcentował [wyróżnienie RIO], że: „Jeżeli te podmioty są właścicielami, posiadaczami samoistnymi lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości albo też posiadają nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, to na nich spoczywa obowiązek podatkowy, a przez to są podatnikami podatku od nieruchomości, przy czym tego podatku nie zapłacą, gdyż objęte są zwolnieniem podmiotowym na mocy art. 7 ust. 2 ustawy”.

Jednostki nie mogą korzystać ze zwolnienia.Będzie tak np. wówczas, gdy przedszkole lub osoba je prowadząca wynajmuje budynek od osoby fizycznej, będącej właścicielem budynku. Podatnikiem podatku od tego budynku będzie wówczas osoba fizyczna, a nie przedszkole. Osoba fizyczna nie będzie zatem mogła być zwolniona z podatku, ponieważ omawiane zwolnienie jest podmiotowym zwolnieniem i obejmuje jedynie jednostki objęte systemem oświaty oraz prowadzące je organy. Osoba wynajmująca budynek (lub jego cześć) na prowadzenie przedszkola będzie zobligowana do zapłacenia podatku od tego budynku (lub jego części) według stawek maksymalnych, właściwych dla przedmiotu opodatkowania związanego z działalnością gospodarczą.

Źródło:

  • RIO w Gdańsku (pismo znak  RJP.0441 /88/41/1/2017 z 6 października 2017 r.).
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz