Obowiązki VAT związane z otrzymywaniem odsetek z tytułu odroczonej płatności

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 29 czerwca 2018
Pytanie:  Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Gmina przy sprzedaży nieruchomości bądź przy przekształceniu użytkowania wieczystego we własność na wniosek osoby może należność rozłożyć na raty, które podlegają oprocentowaniu. Wówczas nabywca w kolejnych latach uiszcza np. 2 ratę oraz należne oprocentowanie za dany rok, aż do momentu spłaty. W otrzymanej interpretacji indywidualnej gmina otrzymała odpowiedź, że roczna kwota odsetek w związku z rozłożeniem na raty podlega opodatkowaniu VAT jako usługa finansowa na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT. Należne odsetki podlegają wpłacie do 31 marca każdego roku. Czy gmina ma obowiązek wystawienia faktury dla czynności objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust 1 pkt 38 ustawy o VAT? Czy w rejestrze sprzedaży można te usługi wykazać przy pomocy wewnętrznego dokumentu „noty”? Czy taka faktura może zostać wystawiona przed dokonaniem płatności przez osoby? Czy w przypadku osób fizycznych gmina powinna ewidencjonować te czynności na kasie fiskalnej?
Odpowiedź: 

Faktury dokumentujące świadczenie usługi udzielenia pożyczki (ze stawką „ZW”) muszą być przez gminę wystawiane tylko na żądanie nabywców nieruchomości.

W wyroku z 27 października 1993 r. w sprawie C-281/91 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej orzekł, że podstawy opodatkowania dostaw towarów lub świadczenia usług nie powiększają, co do zasady, odsetki z tytułu odroczenia przez sprzedawcę terminu zapłaty za dostarczone towary lub wykonane usługi (w ramach tzw. kredytu kupieckiego). Odsetki takie stanowią najczęściej wynagrodzenie z tytułu podlegających odrębnemu opodatkowaniu (lecz zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT) usług udzielania pożyczek. Taki właśnie przypadek – jak wynika z treści pytania – ma miejsce w przedstawionej sytuacji.

Sprzedaż zwolniona z VAT musi być bowiem dokumentowana fakturami tylko na żądanie nabywcy (art. 106b ust. 2 w zw. z art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT). A zatem faktury dokumentujące świadczenie usługi udzielenia pożyczki (ze stawką „ZW”) muszą być przez gminę wystawiane tylko na żądanie nabywców nieruchomości. W pozostałem zakresie faktury takie nie muszą być wystawiane i, przykładowo, świadczenie tych usług może być przez gminę dokumentowane i wykazywane w ewidencji VAT na podstawie dokumentów wewnętrznych (not).

Wyjaśnić jednocześnie pragnę, że, co do zasady, faktury mogą być wystawiane nie wcześniej niż 30. dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi albo przed otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty (zob. art. 106i ust. 7 ustawy o VAT). Dotyczy to również faktur dokumentujących świadczenie usług udzielenia pożyczki. W konsekwencji faktury, o których mowa, gmina może wystawiać do 30 dni przed otrzymaniem odsetek.

Na zakończenie wyjaśnić pragnę, że świadczenie większości usług finansowych jest zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 25 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. Dotyczy to również usług, o których mowa. A zatem w zakresie w jakim usługi te gmina świadczy na rzecz osób prywatnych nie musi ich ewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej.

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz