Zmiany w administracji podatkowej: Przedsiębiorcę na starcie będzie wspierał asystent z urzędu skarbowego

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Dodano: 2 kwietnia 2015
dwie kobiety pochylone przy biurku

Przez pierwsze 18 miesięcy mikroprzedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności będzie miał asystenta. Urzędnik poinformuje jak prawidłowo wypełnić zeznania i deklaracje podatkowe, podpowie, jaką formę opodatkowania wybrać, z jakich dostępnych ulg można skorzystać. Takie zmiany zakłada przyjęty przez Rząd projekt ustawy o administracji podatkowej.

Przyjęte na ostatnim posiedzeniu Rządu przepisy mają usprawnić działania administracji podatkowej oraz ułatwić podatnikom dostęp do jej usług.

Resort finansów chce powołać szefa administracji podatkowej, którego zadaniem będzie poprawa organizacji i funkcjonowania administracji podatkowej. Zaproponowane zmiany mają też poprawić funkcjonowanie izb skarbowych, a to ma się przełożyć na sprawne wydawanie interpretacji indywidualnych.

Z pięciu izb skarbowych, w których funkcjonują Biura Krajowej Informacji Podatkowej zostanie wyodrębniony organ wyspecjalizowany w wydawaniu indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, który uzyska status organu podatkowego. Resort finansów liczy na to, że takie rozwiązanie zapobiegnie wydawaniu przez izby skarbowe odmiennych interpretacji w podobnych stanach faktycznych. Zadaniem dyrektora będzie m.in. nadzór nad jednolitością udzielanych informacji i wydawanych interpretacji.

Projektodawcy chcą, aby podatnik mógł w każdym centrum obsługi, niezależnie od terytorialnego zasięgu działania naczelnika urzędu skarbowego, składać podania i deklaracje podatkowe, otrzymywać zaświadczenia oraz wyjaśnienia w zakresie przepisów prawa podatkowego.

Resort finansów zaplanował ponadto stworzenie Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej, dzięki której każdy podatnik otrzyma jednolitą informację dotyczącą stosowania przepisów prawa podatkowego, niezależnie od jego miejsca zamieszkania.

Początkujący przedsiębiorca przez pierwsze 1,5 roku będzie miał swojego asystenta. Podatnik, który będzie chciał skorzystać z takiego wsparcia, będzie musiał złożyć wniosek. Asystenta wyznaczy naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach podatku dochodowego. Będzie miał na to 3 dni od otrzymania wniosku podatnika. Pomoc asystenta będzie polegała m.in. na informowaniu, jak prawidłowo wypełnić zeznania i deklaracje podatkowe. Nie będzie on jednak zajmował się sporządzaniem pism, prowadzeniem ksiąg podatkowych, rachunkowych, czy też innych ewidencji.

Rząd chce, aby komunikacja z podatnikami odbywała się przede wszystkim przez internet. Dlatego też planuje na szeroką skalę działalność informacyjną i edukacyjną w zakresie prawa podatkowego.

Większość przepisów ma wejść w życie w raz z początkiem przyszłego roku. Natomiast przepisy dotyczące obsługi i wsparcia w centrach obsługi zaczną obowiązywać od 1 września 2015 r.

Teraz projekt trafi do Sejmu.

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Ekspert podatkowy. Od kilkunastu lat związana z wydawnictwem Wiedza i Praktyka. Redaktor prowadząca Portalu Finansowo-Księgowego oraz "Orzecznictwa i Interpretacji Podatkowych".
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz