Resort finansów nie wyklucza zmian w zakresie przedawnienia zobowiązań podatkowych

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 6 marca 2024
Resort finansów nie wyklucza zmian w zakresie przedawnienia zobowiązań podatkowych

Ministerstwo Finansów bierze pod uwagę wprowadzenie szerszych zmian w Ordynacji podatkowej, w tym dotyczących przedawnienia zobowiązań podatkowych. Tak wynika z informacji przekazanych przez ten resort Rzecznikowi Praw Obywatelskich.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Ile wynosi okres przedawnienia zobowiązań podatkowych
  • Jaki wpływ na bieg terminów przedawnienia ma wszczęcie postępowania karnoskarbowego
  • Na czym polega problem podatników, względem których są wszczynane takie postępowania
  • Jak MF odniosło się do postulatu zmiany przepisów w tym zakresie
  • Jakie stanowisko w tej kwestii zajmują sądy administracyjne

Sprawdź też:

Fiskus wysyła nieformalne listy do podatników - jest reakcja RPO

Nowy wykaz należności, które trzeba regulować na mikrorachunek podatkowy już obowiązuje

Jaka jest odpowiedzialność karna skarbowa za brak ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej

Kary za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe w 2024 roku będą wyższe

Z postulatem zmian w Ordynacji podatkowej występował do resortu finansów Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO). Szczególną uwagę RPO budziła kwestia zawieszania biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego z powodu wszczęcia postępowania karnego skarbowego. Przypomnijmy, że zgodnie z ogólną zasadą, zobowiązania podatkowe przedawniają się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Tak wynika z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej.

Co jest istotą problemu

Istnieją jednak sytuacje, które mają wpływ  na bieg terminów tego przedawnienia. Jedna z nich została wskazana w art. 70 § 6 pkt 1 wspomnianej ustawy. Wynika z niego, że bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu, z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe (o którym podatnik został zawiadomiony), jeżeli podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia wiąże się z niewykonaniem tego zobowiązania.

RPO podnosił, że przepis ten jest przez fiskusa traktowany instrumentalnie. Mianowicie  organy skarbowe na jego podstawie często wszczynają postępowania karne specjalnie po to, aby zawieszać bieg przedawnienia zobowiązań podatkowych. Od wielu lat jest to jeden z najczęściej stawianych fiskusowi zarzutów przez podatników. Dlatego RPO wystąpił do Ministerstwa Finansów o wprowadzenie zmian w tym zakresie, polegających na usunięciu cytowanej regulacji. Przy czym zmiany te były już wcześniej przewidziane, na etapie rządowych prac nad nową Ordynacją podatkową. Jednak resort finansów w 2023 roku odstąpił od planów jej wprowadzenia.

MF ponownie rozważy zmianę przepisu 

Jak wynika z pisma z 28 lutego 2024 r. (nr  DSP5.055.2.2024) skierowanego do RPO –  które zostało podpisane przez Jarosława Nenemana, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów – resort ten ponownie rozważy kwestię likwidacji przesłanki zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w związku z wszczęciem postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe. Rzecznik Praw Obywatelskich  poinformował o tym 4 marca 2024 r.

W piśmie tym MF pozytywnie oceniło ideę podjęcia prac nad kompleksowymi zmianami Ordynacji  podatkowej. Według resortu,  obecnie przedwczesne byłoby jednak przedstawianie harmonogramu takich prac.

Podatnicy ze wsparciem sądów administracyjnych

Warto podkreślić, że opisana wcześniej praktyka organów podatkowych, polegająca na  wszczynaniu spraw karnoskarbowych tuż przed upływem terminu przedawnienia, juz od dłuższego czasu jest przedmiotem krytyki nie tylko ze strony podatników i przedstawicieli doktryny, ale również sądów administracyjnych.

Za przykład  może tutaj posłużyć wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego  z 30 marca 2023 r. (sygn. akt II FSK 2339/20). W sprawie, której dotyczyło to orzeczenie, wszczęcie postępowania karnoskarbowego nastąpiło na krótko (ok. 1,5 miesiąca) przed upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Ponadto nastąpiło to w toku postępowania  podatkowego (wymiarowego), kiedy organ nie dysponował jeszcze materiałem dowodowym, który dawałby podstawy do twierdzenia, że w związku z działaniem skarżącej zaistniała możliwość popełnienia czynu wyczerpującego znamiona przestępstwa.

Wcześniej do omawianego zagadnienia wspomniany sąd odniósł się w uchwale 7 sędziów z 24 maja 2021 r. (sygn. akt I FPS 1/21). Wynika z niej, że bezzasadne wszczynanie postępowań karnych skarbowych jest rażącym naruszaniem praw podatników. W konsekwencji sądy administracyjne  I instancji, w ramach posiadanych kompetencji, mają  obowiązek badać, czy proceduralna czynność wszczęcia takiego postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe – nie została wykorzystana tylko w celu nierozpoczęcia lub zawieszenia biegu terminu przedawnienia. Na uchwałę tę powoływały się następnie także inne sądy. 

 

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.