Posłowie chcą, aby zobowiązania podatkowe przedawniały się szybciej – jest projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 2 lipca 2024
Posłowie chcą, aby zobowiązania podatkowe przedawniały się szybciej – jest projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej

Do Sejmu trafił poselski projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, który przewiduje zmiany w przepisach dotyczących terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Według ich autorów, byłyby one korzystne m.in. dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jaki jest podstawowy termin przedawnienia zobowiązań podatkowych
  • Dlaczego powinien on zostać skrócony według autorów nowelizacji Ordynacji podatkowej
  • Po jakim czasie zobowiązania te będą się  przedawniać, jeśli zmiany wejdą w życie
  • Jakich przypadków dotyczyłby wydłużony, 10-letni okres przedawnienia

Sprawdź też:

Kary za przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe w 2024 roku są wyższe. Kolejny wzrost od lipca

MF o zmianach dotyczących składania pism w sprawach WIS, WIA, WIP i WIT od 1 lipca 2024 r.

Łatwiej będzie dochować terminu w sprawach podatkowych

Resort finansów nie wyklucza zmian w zakresie przedawnienia zobowiązań podatkowych

Skutkiem przedawnienia zobowiązania podatkowego jest to, że organ podatkowy nie może skutecznie dochodzić od zobowiązanego podmiotu (podatnika, płatnika itp.) zapłaty przysługujących mu należności, pomimo tego, że jego roszczenie nie zostało zaspokojone. W wyniku tego zdarzenia dochodzi bowiem do wygaśnięcia wspomnianego zobowiązania.  Wygaśnięcie to następuje z mocy prawa i nie jest wymagane wydanie w tym celu przez organ odrębnej decyzji.

Przypomnijmy, że zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami, zobowiązania podatkowe przedawniają się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Tak wynika z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej. Jest to zasada ogólna, ponieważ w konkretnych przypadkach na terminy przedawnienia mają wpływ także inne czynniki, które mogą powodować ich wydłużenie. Tak jest m.in. w razie zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (np. w wyniku wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe albo wniesienia skargi do sądu administracyjnego na decyzję dotyczącą tego zobowiązania). Ponadto nie przedawniają się zobowiązania zabezpieczone hipoteką lub zastawem skarbowym. Jednakże po upływie terminu przedawnienia zobowiązania te mogą być egzekwowane tylko z przedmiotu hipoteki lub zastawu.

Propozycja zmiany przepisów Ordynacji podatkowej

W świetle projektu nowelizacji Ordynacji podatkowej, przygotowanego przez grupę posłów PIS, te zasady miałyby się zmienić. We wspomnianym  projekcie, który trafił do Sejmu 25 czerwca  br. zaproponowano m.in. skrócenie do 3 lat podstawowego terminu przedawnienia dla zobowiązań podatkowych. Natomiast 5-letni terminu byłby zachowany w przypadku zobowiązań o znacznej wartości.  Nowością  byłoby także  wprowadzenie 10-letniego terminu dla przedawnień w kwalifikowanych przypadkach, takich jak np. wyłudzenia skarbowe, unikanie opodatkowania, czy nadużycie prawa.

Czym potrzebę nowelizacji tłumaczą jej autorzy

Propozycje zmian, o których mowa, projektodawcy tłumaczą w ten sposób, że miałyby one doprowadzić m.in. do usunięcia stanu niepewności prawnej w sytuacji, gdy uprawniony przez długi czas nie realizuje przysługujących mu roszczeń. W ich ocenie zmiany te pozytywnie wpłynęłyby także na działalność małych i średnich przedsiębiorstw.

W świetle założeń projektu, nowe przepisy miałyby wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Źródło:

  • poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz ustawy - Kodeks karny skarbowy.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz