Refundację wynagrodzenia nauczyciela uzupełniającego etat w innej szkole odprowadza się na rachunek budżetu gminy

Pytanie:  Szkoła podstawowa wystawiła notę księgową za uzupełnienie etatu nauczyciela w gimnazjum. Dla nauczyciela uzupełniającego pensum w innej szkole pracodawcą jest szkoła macierzysta - szkoła podstawowa, z którą nauczyciel ma nawiązany stosunek pracy. Natomiast z gimnazjum, w której uzupełnia swój etat, nie wiąże go stosunek pracy (dyrektor tej szkoły nie zawiera z nim odrębnej umowy o pracę). Na rachunek szkoły podstawowej, prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, wpłynęła refundacja wynagrodzenia nauczyciela uzupełniającego etat w gimnazjum. Jak zaksięgować taką refundację? Czy środki te należy przyjąć jako dochód w § 0970 i odprowadzić do urzędu gminy, czy potraktować to jako zwrot wydatków? Czy właściwe jest obciążenie kosztami gimnazjum przez szkołę podstawową na koniec miesiąca, w przypadku gdy zobowiązania z tytułu składek na ubezpieczenie i zaliczka na podatek dochodowy od tego wynagrodzenia zostaną zapłacone w następnym miesiącu?
Odpowiedź: 

Otrzymaną na rachunek szkoły refundację wynagrodzenia dla nauczyciela uzupełniającego etat w innej szkole należy potraktować jako dochód podlegający odprowadzeniu na właściwy rachunek budżetu, jeśli organ prowadzący nie uregulował tej kwestii. Uzyskana refundacja powinna zostać przyjęta na rachunek bieżący dochodów, a następnie - w terminach określonych w odrębnych przepisach - odprowadzona na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego (gminy).

W § 19 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych przewidziano możliwość zmniejszenia wydatków w roku budżetowym, w którym uzyskano zwroty wydatków. Uzyskane przez jednostki budżetowe zwroty wydatków dokonanych w poprzednich latach budżetowych powinny być przyjmowane na rachunki bieżące dochodów i podlegać odprowadzeniu na dochody budżetu państwa. Zasady te dotyczą tylko państwowych jednostek budżetowych.

Uzupełnianie wynagrodzenia (etatu) jest instytucją szczególną, występującą w stosunkach pracy nauczycieli. Dla nauczyciela uzupełniającego pensum w innej szkole pracodawcą jest szkoła macierzysta, z którą nauczyciel ma nawiązany stosunek pracy. Natomiast ze szkołą, w której uzupełnia swój etat, nie wiąże go stosunek pracy, a dyrektor tej jednostki nie zawiera z nim dodatkowej umowy o pracę. Nauczyciel pozostaje zatrudniony w szkole macierzystej w pełnym wymiarze zajęć, ale część swojego pensum realizuje w innej szkole. Pełne wynagrodzenie  nauczyciel otrzymuje  w szkole macierzystej. Przepisy prawa oświatowego nie regulują kwestii refundacji wynagrodzenia nauczyciela, który uzupełnia pensum, pomiędzy szkołami. Kwestie te może ustalić  organ prowadzący.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 Karty Nauczyciela organ prowadzący może nałożyć na nauczyciela obowiązek podjęcia pracy w innej szkole, za jego zgodą, w celu uzupełnienia tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć. Do uzupełnienia pensum zobowiązuje nauczyciela organ prowadzący, a nie dyrektor szkoły. Środki na wynagrodzenia nauczycieli są zabezpieczane w budżecie organu prowadzącego (art. 5a ust. 3 ustawy o systemie oświaty).

Wpływ refundacji wynagrodzenia nauczyciela na rachunek bieżący szkoły, w której nauczyciel jest zatrudniony, można zaksięgować zapisem:

•          Wn konto 130 „Rachunek bieżący jednostki” (w analityce: dochody budżetowe),

•          Ma konto 760 „Pozostałe przychody operacyjne”.

Natomiast jej odprowadzenie na rachunek budżetu będzie ewidencjonowane zapisem:

•          Wn konto 222 „Rozliczenie dochodów budżetowych”,

•          Ma konto 130 „Rachunek bieżący jednostki” (w analityce: dochody budżetowe).

Samorządowe jednostki budżetowe przyjmują zrefundowane wydatki niezależnie od okresu, którego dotyczą (nawet w tym samym roku budżetowym), jako dochody budżetowe, podlegające odprowadzeniu na rachunek budżetu jednostki nadrzędnej.

Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).
Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 168).
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.).
Rozporządzenie ministra finansów z 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 1542).
Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 289 ze zm.).
Maria Kucharska-Fiałkowska

Autor: Maria Kucharska-Fiałkowska

Specjalista ds. audytów, administrator bezpieczeństwa Informacji, specjalista ds. kadrowych w jednostkach publicznych
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.