Laptopy i monitory, szkła kontaktowe, krzesła i meble – nowe wymogi wyposażenia stanowiska pracy

Laptopy, soczewki kontaktowe, krzesła i meble do pracy – nowe wymogi wyposażenia stanowiska pracy

Portal FK przypomina: już 17 maja 2024 r. wszystkie stanowiska pracy muszą spełniać nowe wymogi. Wielu pracodawców musi wymienić dotychczas używane przez pracowników krzesła czy dokupić dodatkowe monitory, klawiatury i myszki. Ponadto ustawodawca wreszcie uznał laptopy za powszechne narzędzia pracy i uregulował kwestie związane z ich użytkowaniem. Sprawdź szczegóły.

Zmiany wprowadza rozporządzenie MRiPS z 18 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe i weszły w życie 17 listopada 2023 r. Na mocy przepisów przejściowych pracodawcy uzyskali dodatkowe 6 miesięcy na dostosowanie dotychczasowych stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe, które zostały utworzone przed 17 listopada 2023 r. Wspomniane 6 miesięcy mija 17 maja 2024 r.

Zmianie uległa definicja stanowiska pracy. Obecnie jest to przestrzeń pracy wraz z:

  • wyposażeniem podstawowym, w tym monitorem ekranowym, klawiaturą, myszą lub innymi urządzeniami wejściowymi, oprogramowaniem z interfejsem dla użytkownika,
  • krzesłem i stołem,
  • opcjonalnym wyposażeniem dodatkowym, w tym stacją dysków, drukarką, skanerem, uchwytem na dokumenty, podnóżkiem.

Poprzednie przepisy wśród wyposażenia podstawowego wymieniały tylko monitor, klawiaturę lub inne urządzenia wejściowe, jednostkę centralną lub stację dyskietek.

Korzyści 

Z komentarza eksperta dowiesz się:

  • W jaki sposób w nowych przepisów uregulowano korzystanie z laptopów
  • Jak refundować zakup szkieł kontaktowych
  • Jakie wymagania powinny spełniać monitor, mysz, klawiatura
  • Jakie warunki powinien spełniać stół i krzesło do pracy
  • Czy pracodawca musi zapewnić uchwyt na dokumenty i podnóżek
  • Czy pracodawca musi kupić pracownikowi zdalnemu krzesło i meble do pracy

Przeczytaj także:

Pracodawca zapewni pracownikom monitor stacjonarny i szkła kontaktowe

Czy wydatek na okulary dla żony pracującej w firmie męża można odliczyć od podatku

PIP o obowiązku zapewnienia pracownikom soczewek korygujących wzrok

Pobierz wzór dokumentu:

Wniosek pracownika o refundację kosztów zakupu okularów (szkieł kontaktowych)

Pozostało jeszcze 78% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do Portalu FK a wraz z nim:

  • Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
  • Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad z zakresu podatków dochodowych, VAT, rachunkowości, ZUS oraz prawa pracy
  • Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatorów, wzorów dokumentów, formularzy, szkoleń i porad wideo

Jeśli posiadasz konto - zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Nie pamiętam hasła »
Jeśli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.
PayU » 49.90 zł netto (61.38 zł brutto)
Katarzyna Wrońska-Zblewska

Autor: Katarzyna Wrońska-Zblewska

Prawnik, specjalista prawa pracy. Absolwentka wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Gdańskim. Od wielu lat zajmuje się zawodowo prawem pracy, autorka licznych publikacji z tego zakresu.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz