Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Odpowiedź zależy od stanu faktycznego.
Najważniejszym założeniem jest przyjęcie, że kierowca może podlegać w zakresie czasu pracy i czasu prowadzenia pojazdu tylko pod jeden reżim prawny, czyli albo pod Kodeks pracy, albo ustawę o czasie pracy kierowców.
Takie stanowisko prezentuje również PIP. Dla pewności prawnej, a także możliwości kontrolnej PIP, trzeb stanąć na stanowisku, że nie może być takiej sytuacji, kiedy w jednym dniu pracownik podlega pod Kodeks pracy, a w innym dniu, w którym wyjeżdża na drogi publiczne - pod ustawę o czasie pracy kierowców.
Zatem:
1) Jeżeli kierowcy wywrotek nigdy nie jeżdżą po drogach publicznych, a tylko po wewnętrznych ciągach komunikacyjnych (drogach na budowie), a np. piasek na teren budowy dostarcza firma zewnętrzna - podlegają tylko pod Kodeks pracy. W takim przypadku pracodawca ma obowiązek wprowadzić co najmniej 15-minutową przerwę, wliczaną do czasu pracy, której trzeba udzielić jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika wynosi co najmniej 6 godzin. Ma też możliwość wprowadzeni tzw. przerwy na lunch, niewliczanej do czasu pracy, w wymiarze nieprzekraczającym 60 minut, przeznaczonej na spożycie posiłku lub załatwienie spraw osobistych. Innych przerw w pracy, związanych z czasem pracy kierowców, wprowadzać nie musi.
Nie trzeba w takim przypadku stosować przerw w czasie pracy kierowców ani przerw w czasie prowadzenia pojazdu, gdyż nie ma tu zastosowania ustawa o czasie pracy kierowców ani rozporządzenie UE nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz rozporządzenie zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85.
Rozporządzenie nr 561/2006 stanowi bowiem, że ma zastosowanie przy przewozie drogowym rozumianym jako każda podróż odbywana w całości lub części po drogach publicznych przez pojazd, z ładunkiem lub bez, używanym do przewozu osób lub rzeczy. W opisanym przypadki kierowcy nie wyjeżdżają na drogi publiczne. Natomiast ustawa o czasie pracy kierowców ma zastosowanie do kierowców wykonujących przewóz drogowy w rozumieniu rozporządzenia nr 561/2006, zatrudnionych na podstawie stosunku pracy.
2) Jeżeli jednak kierowcy jeżdżą po piasek drogami publicznymi, a w niektóre dni rozwożą go po placu budowy - należy uznać, że są kierowcami wykonującymi przewóz drogowy. W takim przypadku - także w ocenie PIP - trzeba stosować do nich ustawę o czasie pracy kierowców, niezależnie od tego, że w ich rozkładzie czasu pracy występują też dni, kiedy poruszają się wyłącznie po drogach wewnętrznych pracodawcy. Oznacza to konieczność stosowania zawsze przerw w czasie pracy kierowcy, przewidzianych w tej ustawie.
30 września 2008 r.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.