Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Czy pracownicy zatrudnieni w systemie zadaniowym mogą pracować 6 dni w tygodniu? Sprawdź odpowiedź eksperta Portalu FK.
Pracownicy zatrudnieni w systemie zadaniowym nie mogą pracować 6 dni w tygodniu, bowiem obowiązują ich również normy czasu pracy. Pracownicy Ci nie są rozliczani godzinowo, ale zadaniowo i nie jest istotne, ile godzin zajmie im wykonanie pracy w danym dniu.
Stosując zadaniowy czas pracy pracodawca ma obowiązek stworzenia dla każdego pracownika przydziału zadań na pewien okres czasu, np. jeden miesiąc. Działanie takie jest niezbędnym elementem organizacji pracy w zadaniowym czasie pracy, gdyż tylko na takiej podstawie można będzie potem ocenić, czy dany pracownik wywiązuje się z nałożonych na niego obowiązków.
Wskazać należy, iż zgodnie ze stanowiskiem Sądu Najwyższego zawartym w wyroku z 15 listopada 2006 r., sygn. akt I PK 117/06, OSNP 2007/21-22/310, przydzielenie zadań pracownikowi do wykonania jest niezbędnym elementem zadaniowego czasu pracy, a cechy takiej nie będzie posiadał zakres obowiązków stworzony dla zajmowanego przez niego stanowiska pracy, gdyż ten zazwyczaj ma ogólny charakter. Ponadto Sąd Najwyższy stwierdził, iż stosowanie zadaniowego czasu pracy wymaga od pracodawcy dokumentowania i wykazania, że powierzał on pracownikowi zadania możliwe do wykonania w ciągu 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin tygodniowo w przeciętnie 5-dniowym tygodniu pracy (wyrok z 15 marca 2006 r., sygn. akt II PK 165/05, OSNP 2007/5-6/69).
Powyższe oznacza, iż zadania określane dla pracownika zatrudnionego w zadaniowym systemie czasu pracy muszą być tak ustalone, aby ich wykonanie było możliwe przy zachowaniu obowiązujących norm czasu pracy, czyli 8-godzinnej normy dobowej i przeciętnie 40-godzinnej normy tygodniowej.
Praca wykonywana powyżej wskazane normy, będzie pracą w godzinach nadliczbowych.
W zadaniowym systemie czasie pracy istotna jest realizacja obowiązków powierzonych pracownikowi, a nie rozliczanie go z czasu pracy, dlatego też nie ewidencjonuje się godzin pracy zatrudnionych w tym systemie, ograniczając prowadzenie ewidencji czasu pracy do urlopów i innych nieobecności.
Reasumując, inkasenci nie mogą pracować 6 dni w tygodniu. Nie muszą także wpisywać się na listach obecności, gdyż nie ma obowiązku ich prowadzenia. Potwierdzanie obecności w pracy może odbywać się tak jak dotychczas, a więc poprzez kontrolę wydruków fiskalnych.
24 lipca 2012 r.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.