Zobacz, czy skan certyfikatu pozwoli na skorzystanie z ulgi

Dodano: 29 maja 2018
cf25ef3bfaf788c0789a5c642449dee3fe993d21-medium

Czy certyfikat rezydencji podatkowej otrzymany w formie papierowej, a następnie zeskanowany i przesłany e-mailem w formacie pdf jest dokumentem, na podstawie którego można liczyć na preferencje podatkowe? Sprawdź, aby nie narazić się organom podatkowym.

Podatnicy muszą uzyskać dokumenty oryginalne: w formie papierowej lub  jeśli zgodnie z prawem danego państwa istnieje możliwość uzyskania zaświadczenia o miejscu siedziby dla celów podatkowych - w formie elektronicznej. Skan dokumentu nie pozwala natomiast na preferencję. – Takie wnioski płyną z interpretacji indywidualnej o nr 0111-KDIB2-3.4010.44.2018.1.LG.

Jaki był problem?

Spółka uważała, że certyfikat rezydencji podatkowej otrzymany w formie papierowej, a następnie zeskanowany i przesłany e-mailem w formacie pdf jest dokumentem uprawniającym spółkę do zastosowania stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobrania podatku zgodnie z tą umową.

Jakie stanowisko zajął organ podatkowy?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie zgodził się z tym stanowiskiem.

 

Certyfikat rezydencji to dokument:

  • wystawiony przez właściwe dla podatnika organy administracji podatkowej,
  • wskazujący dane identyfikujące podatnika, w tym jego nazwę i siedzibę, datę wystawienia oraz ewentualnie okres ważności dokumentu,
  • zawierający stwierdzenie, że podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w państwie jego siedziby.

Warunkiem zastosowania stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobrania podatku zgodnie z taką umową jest udokumentowanie miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Dokumentem urzędowym będzie zatem taki certyfikat rezydencji, który został sporządzony w formie przewidzianej przepisami prawa danego państwa przez powołany do tego organ. Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym. Zawarte w odpisie dokumentu poświadczenie zgodności z oryginałem przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym ma charakter dokumentu urzędowego.

Certyfikat rezydencji to zaświadczenie wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca siedziby podatnika, czyli dokument urzędowy, którego nie może zastąpić kopia niemająca takiego charakteru, tzn. nie mająca waloru dokumentu urzędowego.

Dyrektor KIS uznał, że jedynie gdy zgodnie z prawem danego państwa istnieje możliwość uzyskania zaświadczenia o miejscu siedziby dla celów podatkowych zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej, obie te formy są wydawane przez właściwy organ podatkowy danego państwa i mają status równorzędny w świetle prawa tego państwa, to płatnik będzie upoważniony do uznania takiego certyfikatu w którejkolwiek z tych form.

Jeżeli dokument nie został wystawiony przez właściwy organ podatkowy danego państwa w formie elektronicznej nie może być uznany za dokument, o którym mowa w art. 4a pkt 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Co to dla mnie oznacza?

Sporządzone przez podatników skany certyfikatów rezydencji podatkowej otrzymane przez tych podatników w formie papierowej nie stanowią dokumentów urzędowych i nie mogą być traktowane jako uprawniające do zastosowania stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobrania podatku zgodnie z taką umową.

Polecamy w Portalu FK:

 

Interpretacja indywidulana dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 kwietnia 2018 r., nr 0111-KDIB2-3.4010.44.2018.1.LG

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz