Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Ostatnio organy podatkowe zmieniły zdanie w sprawie certyfikatu rezydencji w wersji elektronicznej. Czy dokument w tej formie pozwoli uniknąć podatku u źródła?
Fakt, że w danym państwie jednocześnie można uzyskać certyfikat w wersji papierowej nie powoduje nieważności certyfikatu rezydencji wydanego przez właściwy organ w wersji elektronicznej – tak wynika z interpretacji indywidulanej szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
Sprawa dotyczyła spółki, która kupuje usługi reklamowe od podmiotów zagranicznych. Wątpliwości dotyczyły tego, czy spółka może zastosować regulacje umów o unikaniu podwójnego opodatkowania i zaniechać poboru podatku na podstawie elektronicznej wersji certyfikatu rezydencji, w sytuacji gdy w danym kraju można uzyskać też certyfikaty papierowe.
Organ podatkowy początkowo twierdził, że nie. Jednak szef Krajowej Administracji Skarbowej zmienił wydaną interpretację.
Stanowisko szefa KAS
Jeżeli zgodnie z prawem danego państwa, istnieje możliwość uzyskania zaświadczenia o miejscu siedziby dla celów podatkowych zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej, obie formy są wydawane przez właściwy organ podatkowy danego państwa i mają status równorzędny w świetle prawa tego państwa, to płatnik będzie upoważniony do uznania takiego certyfikatu rezydencji w którejkolwiek z tych form.
Decyzja szefa Krajowej Administracji Skarbowej jest jak najbardziej słuszna i korzystna dla podatników. Warto przypomnieć, że przepisy polskich ustaw podatkowych nie precyzują formy certyfikatu rezydencji podatkowej. Regulacje podatkowe wskazują jedynie na obowiązek okazania ważnego certyfikatu rezydencji podatkowej w celu możliwości skorzystania ze zwolnienia podatkowego. Wymagania organów podatkowych, co do formy takiego certyfikatu nie znajdują oparcia w przepisach PIT ani CIT.
Decyzja KAS jest tym istotniejsza, że wpisuje się w systemową zmianę w kierunku cyfryzacji korespondencji pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi. Elektroniczna wymiana dokumentów z administracją skarbową z pewnością wpływa korzystnie na usprawnienie i przyspieszenie działania zarówno administracji podatkowej, jak i na szybkość reagowania przez podatników.
Nie ma żadnego powodu by z tej pozytywnej zmiany wyłączyć e-certyfikaty wydawane przez administracje podatkowe innych krajów członkowskich. Należy dodatkowo wyrazić nadzieję, że niebawem również polskie organy podatkowe będą posługiwać się e-certyfikatami wydawanymi dla polskich podmiotów pragnących skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania opłat otrzymywanych z innych krajów Unii Europejskiej.
Interpretacja indywidualnej szefa Krajowej Administracji Skarbowej z 26 czerwca 2017 r., nr DPP7.8221.33.2017.GFQV
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.