Kiedy musisz wstecznie korygować koszty

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Dodano: 27 października 2016
4aca24a87a9896166c728e3745225971536d9ab9-large

Obecnie faktury korygujące podatnicy rozliczają w bieżącym okresie rozliczeniowym. Jednak czasami konieczna jest korekta wsteczna. Sprawdź wyjaśnienie organu podatkowego.

Od 1 stycznia 2016 r., jeżelikorekta spowodowana jest błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, obowiązuje korygowanie ze skutkiem „wstecz”.

Czego dotyczyła sprawa?

Spółkawykryła błąd rachunkowy w obliczeniach dotyczących wysokości składek wypadkowych zapłaconych w minionych okresach rozliczeniowych. Przedsiębiorstwo złożyło korektę. Błąd rachunkowy w przypadku ZUS wynika ze zmiany w liczbie osób poszkodowanych w wypadkach ogółem oraz liczby osób wykonujących pracę w warunkach zagrożenia.

Spółka zweryfikowała też przedmiot i podstawę opodatkowania w podatku od nieruchomości, co spowodowało, że w roku 2015 oraz 2016 złożyła korekty deklaracji, z których wynika, że kwota wpłaconego podatku została nadpłacona (również korekta „in minus”). Przyczyną korekt podatku od nieruchomości była m.in. zmiana w kwalifikacji obiektów jako budynków zamiast budowli i odwrotnie (jako budowli zamiast budynków), błąd w ustaleniu wartości początkowych budowli, czy też powierzchni użytkowej budynku.

Wątpliwości dotyczyły tego, czy w związku z dokonaniem korekt, a następnie stwierdzeniem nadpłaty w zakresie wysokości należnych składek na ubezpieczenie wypadkowe oraz podatku od nieruchomości, przedsiębiorca może zmniejszyć koszty na bieżąco.

Podatnik uważał, że tak.

Jakie stanowisko zajął organ podatkowy?

Organ podatkowy przypomniał, że obecnie tylko jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Co się zmieniło od 1 stycznia 2016 r.?

Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy korekty kosztów uzyskania przychodów dokonują w miesiącu, w którym otrzymają fakturę korygującą. Korekta kosztów polega na zmniejszeniu lub zwiększeniu kosztów uzyskania przychodów poniesionych w tym miesiącu. Nowe zasady mają zastosowanie tylko do tych przypadków, gdy korekta nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką. Natomiast w sytuacji, w której korekta spowodowana jest błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, obowiązuje korygowanie ze skutkiem „wstecz”.

Takie regulacje mają zastosowanie również do korekty kosztów uzyskania przychodów poniesionych przed 1 stycznia 2016 r., jeżeli zdarzenie powodujące korektę wystąpi po tym dniu.

Kiedy mamy do czynienia z błędem rachunkowym?

O błędzie rachunkowym mówimy, gdy koszt został niewłaściwie ujęty ze względu na błąd w  wyliczeniach (np. błędne podanie na fakturze cen lub wartości towarów, wprowadzenie do ksiąg rachunkowych nieprawidłowej cyfry, zastosowanie wadliwego kursu waluty obcej przy przeliczaniu wartości kosztu na złote itp.).

Czym jest omyłka?

Z kolei za „inną oczywistą omyłkę” należy uznać inny błąd, który nie jest jednocześnie błędem rachunkowym. Będzie to przykładowo ujęcie w kosztach podatkowych faktury wystawionej na podmiot inny niż faktyczny nabywca towaru.

Tylko w przypadku jednoznacznego stwierdzenia, że nieprawidłowe ujęcie kosztu było bezpośrednim wynikiem błędu rachunkowego lub oczywistej omyłki, korekta kosztu powinna być uwzględniana „wstecznie”, tj. w okresie, w którym koszt taki został pierwotnie ujęty przez podatnika.

Co to oznacza dla podatnika?

W omawianej sprawie podatnik sporządził korekty na skutek błędu rachunkowego.  Przyjęto bowiem przyjął błędne wartości składek ZUS i podatku od nieruchomości.

W konsekwencji podatnik dokonaną korektę kosztów powinien uwzględnić w miesiącu powstania pierwotnego obowiązku podatkowego na gruncie CIT, czyli wstecz.

Zapamiętaj!

  • Od 1 stycznia 2016 r. podatnicy korekty kosztów uzyskania przychodów dokonują w miesiącu, w którym otrzymają fakturę korygującą.
  • Takie zasady nie mają zastosowania do faktur korygujących, których przyczyną wystawienia jest błąd rachunkowy popełniony na fakturze pierwotnej lub inna oczywista omyłka.
  • Podatnik, który złożył korekty w wyniku np. błędnych wartości składek ZUS i podatku od nieruchomości, korektę kosztów uwzględnia w miesiącu powstania pierwotnego obowiązku podatkowego.

Sprawdź też inne wyjaśnienia organu podatkowego:

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Ekspert podatkowy. Od kilkunastu lat związana z wydawnictwem Wiedza i Praktyka. Redaktor prowadząca Portalu Finansowo-Księgowego oraz "Orzecznictwa i Interpretacji Podatkowych".
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz