Upewnij się, czy koszty pikniku firmowego pomniejszą przychody spółki

Jakub Rychlik

Autor: Jakub Rychlik

Dodano: 14 września 2016

Załóżmy, że firma, którą rozliczasz organizuje imprezę firmową. Wezmą w niej udział zarówno pracownicy z rodzinami, jak i goście zewnętrzni. Czy wszystkie wydatki zaliczysz do kosztów podatkowych? Sprawdź co na to sąd.

Udział w pikniku firmowym pracowników, ich rodzin, emerytów czy zleceniobiorców ma charakter integracyjny i takie wydatki można zaliczyć do kosztów prowadzonej działalności. Podobnie będzie w sytuacji, gdy na imprezę przyjdą goście zewnętrzni, których obecność ma charakter reklamowy dla spółki. Takie wnioski płyną z wyroku WSA w Gliwicach.

Czego dotyczyła sprawa?

Sprawa dotyczyła spółki, która wprowadziła w program „Żyj Zdrowo” który służy do promowania wśród pracowników zdrowego stylu życia. W ramach programu spółka będzie organizować m.in. pikniki „Żyj Zdrowo” dla pracowników firmy, ich rodzin oraz pracowników agencji pracy tymczasowych świadczących pracę na rzecz spółki i ich rodzin, emerytów, zleceniobiorców oraz przedstawicieli korporacji.

Dodatkowo na piknik będą zaproszone organizacje wspierane przez korporację w ramach działalności zespołu zajmującego się wspieraniem rozwoju społeczności lokalnej oraz ich podopieczni, np. ZHP, Grupa Ratownictwa PCK, Fundacja Pomocy Dzieciom z okolicznej miejscowości. Impreza jest finansowana ze środków obrotowych. Piknik ma również na celu promocję i reklamę spółki.

Jakie były wątpliwości?

Nie było wiadomo, czy wydatki związane z organizacją pikników „Żyj zdrowo”, zarówno w części dotyczącej pracowników, jak i osób im towarzyszących (dzieci, współmałżonków) oraz zaproszonych gości, stanowią koszty uzyskania przychodów.

Co na to organ podatkowy?

Organ podatkowy uznał, że do kosztów można zaliczyć jedynie wydatki w części poniesionej na pracowników i ich rodziny.

Jakie stanowisko zajął sąd?

Impreza oprócz promocji zdrowego stylu życia nosi również znamiona akcji marketingowej, ukierunkowanej na osiągnięcie (zwiększenie) przychodu. W konsekwencji udział przedstawicieli ZHP, Grupy Ratownictwa PCK czy Fundacji Pomocy Dzieciom może się przełożyć na wielkość osiągniętego przychodu.

Komentarz eksperta

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, rozstrzygając prawidłowość wydanej interpretacji, nie zauważył kilku istotnych dla tego kwestii. Pierwszą kwestią, która wzbudza wątpliwości, jest dzielenie całkowitych kosztów organizacji pikniku na części przypadające w stosunku do poszczególnych grup uczestników. Koszt organizacji pikniku jest uzależniony m.in. od liczby zaproszonych osób, ale nie od liczby osób w nim uczestniczących. Osoby zaproszone nie są bowiem zobowiązane do udziału w pikniku. To zaś nasuwa wątpliwość, czy jest możliwe precyzyjne ustalenie wysokości kosztów organizacji pikniku w odniesieniu do poszczególnych grup zaproszonych gości.

Czy w ogóle arytmetyczne podzielenie globalnej kwoty kosztów przez liczbę uczestników da wymierną wartość kosztów dla poszczególnych grup?

Po drugie, nie jest zrozumiałym, dlaczego koszt organizacji imprezy jedynie w części dotyczącej osób z ZHP, Grupy Ratownicy PCK oraz Fundacji Pomocy Zdrowia Dzieciom jest ponoszona w celach marketingowych, promocyjnych. Przecież wszystkie osoby na pikniku przebywają razem, a nie oddzielnie.

Udział gości w imprezie w kosztach firmy

Część kosztów organizacji pikniku ponoszona na pracowników i ich rodziny również ma charakter marketingowy. Zaproszeni goście, widząc dobrą atmosferę wśród zatrudnionych, nabierają pozytywnego zdania o pracodawcy, czyli o podatniku. Kreowanie dobrej atmosfery pracowniczej może być zatem elementem budowy wizerunku firmy na zewnątrz.

Z drugiej strony można argumentować, że zaproszenie gości z organizacji, z którymi spółka współpracuje, miało na celu promowanie zdrowego stylu życia m.in. wśród pracowników. A jeśli pracownicy są zdrowi i nie chorują, to pracodawca może uzyskiwać wyższe przychody. To zaś prowadzi do wniosku, że koszty związane z udziałem gości mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Kolejnym argumentem pozwalającym zaliczyć przedmiotowe wydatki do kosztów podatkowych jest okoliczność, że dzięki zaproszeniu gości z zewnątrz zwiększa się krąg osób, do których docierać będą informacje o działalności gospodarczej podatnika. Będzie on bardziej rozpoznawalny wśród potencjalnych nabywców jego towarów i usług.

Niezależnie jednak od tego, jaki cel poniesienia przypiszemy dla poszczególnych osób uczestniczących w imprezach integracyjnych − czy to pracowników i ich rodzin, zleceniobiorców, współpracowników, kontrahentów, oficjeli, to za każdym razem będzie ona organizowana w interesie podatnika. Istotą i celem działania przedsiębiorców jest bowiem maksymalizacja zysku. Dlatego nie będzie on podejmował działań, które nie prowadzą do tego celu, gdyż byłyby to działania nieracjonalne. Nie miałoby bowiem sensu ponoszenia wydatków, z których nie będzie korzyści. Dlatego też nie przypadkowo są zapraszane na pikniki osoby spoza firmy.

Co dla Ciebie oznacza wydany wyrok?

Przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki związane z organizacją pikniku nie tylko w części przypadającej na pracowników i ich rodziny, ale także na osoby spoza firmy. Jest to możliwe, jeżeli tylko ich udział w imprezie ma charakter reklamowy, a nie reprezentacyjny.

Polecamy też inne komentarze ekspertów:

 

Wyrok WSA w Gliwicach z 30 marca 2016 r., sygn. akt I SA/Gl 1230/15

Jakub Rychlik

Autor: Jakub Rychlik

Doradca podatkowy (nr wpisu 11549), prawnik (absolwent Wydziału Prawa i Administracji UW).
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.