sprawozdanie finansowe

Korekta błędów w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym

Korekta błędów w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym. Przykłady, wskazówki

W księgach rachunkowych czasem zdarzają się błędy. Mogą one prowadzić do poważnych konsekwencji. Jakie są najczęściej popełniane błędy księgowe, jak je poprawić i co zrobić, aby zapobiegać w przyszłości nieprawidłowościom? Skorzystaj z praktycznej wiedzy na temat tego, jak skutecznie dokonywać korekt błędów w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym.

Zadbaj o procedury kontrolne w jednostce

Zrozumienie natury, przyczyn i skutków błędów w księgach rachunkowych jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa dążącego do utrzymania transparentnej i rzetelnej dokumentacji finansowej. Odpowiednie zarządzanie ryzykiem oraz skuteczne procedury kontrolne stanowią fundamenty zapobiegania i rozwiązywania problemów księgowych, które mogą zagrozić stabilności i reputacji firmy.

Czasem jednak błąd księgowy może być niewidoczny dla odbiorcy sprawozdania finansowego. Najbardziej szczegółowa struktura sprawozdania (wg załącznika nr 1 do UoR) pozwala na stwierdzenie, czy błąd rzeczywiście zaistniał. Jednak patrząc na strukturę wg załącznika nr 4 pewne zmiany mogą być niewidoczne (przykładowo prezentacyjnie w aktywach trwałych niecelowe pomylenie pozycji inwestycje długoterminowe i należności długoterminowe będzie niewidoczne z punktu widzenia odbiorcy sprawozdania finansowego). Może być to także przesłanką do braku konieczności dokonywania korekty, jeżeli nie wystąpiły inne błędy lub pomyłki.

Czym jest błąd księgowy

Błąd księgowy to pominięcie lub nieprawidłowe rozpoznanie i ujęcie operacji gospodarczej w ewidencji. Przyczyn błędu może być kilka:

1)     pomyłka w kalkulacjach (arytmetyczna),

2)     brak właściwego zastosowania polityki rachunkowości,

3)     niedopatrzenie, często rozumiane jako brak dochowania należytej staranności,

4)     mylna interpretacja zdarzenia lub ich ciągu,

5)     oszustwo księgowe.

Produktem końcowym księgowań przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, czy też zespół zarządzany przez ta osobę jest sprawozdanie finansowe, które może zostać zniekształcone.

Błąd wykryty przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego

Wiarygodność informacji o wykryciu błędu, a co za tym idzie ewentualnej korekcie sprawozdania finansowego może być uzależniona od momentu, w którym nieprawidłowość zostanie wykryta (przed zatwierdzeniem sprawozdania lub po zatwierdzeniu).

Oglądaj szkolenia online:

Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach finansowych cz. 1

Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach finansowych cz. 2

Sprawdź, jakie są zasady poprawiania błędów księgowych

W przypadku wystąpienia pierwszej sytuacji należy dokonać odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych oraz ponownie sporządzić sprawozdanie finansowe. Odmiennie sposób postępowania będzie wyglądał, jeżeli sprawozdanie to zostało już zatwierdzone.

Przyjąć należy, że właściwa klasyfikacja faktu popełnienia błędu księgowego dotyczącego poprzedniego okresu obrachunkowego to:

1)     pominięcie i/lub brak prawidłowości w sprawozdaniach finansowych jednostki za poprzednie lata obrotowe,

2)     błędy wskazujące na istotne zniekształcenie danych w zatwierdzonych sprawozdaniach,

3)     błędy powodujące możliwość uznania ich za zaburzające zasadę wiernego i rzetelnego obrazu (ang. true and fair view) w myśl art. 4 ust. 1 UoR, powodujące zaburzenie jasności i rzetelności w odniesieniu do sytuacji majątkowej, finansowej, czy chociażby wyniku finansowego jednostki.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu:

  • Poznasz praktyczne wskazówki dotyczące identyfikacji, korekty i zapobiegania najczęściej występującym błędom księgowym;
  • Sprawdzisz, jak odróżnić błąd istotny od błędu nieistotnego;
  • Będziesz wiedzieć, jak należy postępować w przypadku wykrycia błędów, zarówno przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego, jak i po jego zatwierdzeniu, będziesz też wiedzieć, jakich dokonać zapisów księgowych.

Oglądaj szkolenia video:

10 błędów w bilansie – sprawdź, jak ich unikać

10 błędów w rachunku zysków i strat – wskazówki eksperta, jak ich unikać

 Błędy w sprawozdaniu finansowym – 15 wskazówek, jak ich unikać

Polecamy też:  

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych 2023 oraz ich ogłaszanie – obowiązki i terminy. Praktyczny przewodnik

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych 2023 oraz ich ogłaszanie – obowiązki i terminy. Praktyczny przewodnik

Sprawozdania finansowe zostały już sporządzone, teraz jest czas na ich zatwierdzenie i na ogłoszenie we właściwym rejestrze. Skorzystaj z naszego przewodnika, który pomoże Ci bezpiecznie przejść przez te etapy, zapewniając zgodność z przepisami i uniknięcie potencjalnych sankcji.

Sprawozdanie finansowe wraz z właściwymi załącznikami (niezbędne uchwały konieczne do zatwierdzenia, raport z badania biegłego rewidenta, jeżeli konieczne – art. 64 ustawy o rachunkowości, dalej: uor) oraz sprawozdanie z działalności jednostki (jeżeli konieczne – art. 45 ust. 4 uor) powinny zostać udostępnione wspólnikom, akcjonariuszom oraz członkom jednostki gospodarczej (art. 68 ustawy o rachunkowości, dalej: uor)

W przypadku spółki akcyjnej i/lub prostej spółki akcyjnej niezbędnym dokumentem jest również sprawozdanie rady nadzorczej lub komisji rewizyjnej, albo organu administrującego.

Nie mniej istotne jest, aby dokonać tej czynności najpóźniej na 15 dni przed wyznaczoną datą zgromadzenia wspólników, lub walnym zgromadzeniem akcjonariuszy, lub walnym zgromadzeniem członków, czy też przedstawicieli członków spółdzielni.

Jak udostępniać roczne sprawozdanie finansowe i inne dokumenty do zatwierdzenia

W omawianych przepisach, jak również w całej uor nie wskazano, w jaki sposób te dokumenty powinny zostać udostępnione. Stąd też częstą praktyką jest dzielenie się plikami w sposób elektroniczny, za pośrednictwem poczty e-mail lub popularnie „w chmurze”. Rzadko występują sytuacje, gdy wszyscy członkowie danego organu spotykają się, aby wykonać niezbędne czynności związanie z zatwierdzeniem sprawozdania finansowego.

Elementy sprawozdania finansowego

Elementy sprawozdania finansowego. Jak przygotować sprawozdanie za 2023 rok

W jednostkach trwa okres związany z przygotowaniem sprawozdań za 2023 rok. Sprawozdanie finansowe jest informacją o sytuacji majątkowej i finansowej firmy. Z jakich elementów składa się sprawozdanie finansowe? Z jakich uproszczeń można skorzystać i w jaki sposób je wysłać?

Elementy sprawozdania finansowego

Podstawowe elementy sprawozdania finansowego to:

1) bilans,

2) rachunek zysków i strat,

3) informacja dodatkowa,

oraz dodatkowe elementy sprawozdania finansowego dla wybranych jednostek:

4) zestawienie zmian w kapitale własnym,

5) zestawienie zmian w aktywach netto,

6) rachunek przepływów pieniężnych,

7) zestawienie lokat,

8) zestawienie informacji dodatkowych o alternatywnej spółce inwestycyjnej.

Do sprawozdania finansowego dołącza się też sprawozdanie z działalności.

Zamknięcie ksiąg rachunkowych

Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych.

Dniem zamknięcia ksiąg rachunkowych (według art. 12 ust. 2 ustawy o rachunkowości, dalej: uor) jest:

1) dzień kończący rok obrotowy,

2) dzień zakończenia działalności jednostki, w tym również jej sprzedaży, zakończenia likwidacji lub postępowania upadłościowego,

3) dzień poprzedzający zmianę formy prawnej,

4) dzień połączenia związany z przejęciem jednostki przez inną jednostkę,

5) dzień poprzedzający dzień podziału lub połączenia jednostek, jeżeli w wyniku

 podziału lub połączenia powstaje nowa jednostka,

6) dzień poprzedzający dzień postawienia jednostki w stan likwidacji lub ogłoszenia

 upadłości,

7) inny dzień bilansowy określony odrębnymi przepisami.

Księgi rachunkowe zamyka się wstępnie nie później niż 3 miesiące od określonego dnia zamknięcia. Zamknięcie ksiąg rachunkowych polega na wyłączeniu możliwości dokonywania zapisów w zbiorach stanowiących księgi rachunkowe. Ostateczne zamknięcie ksiąg danego roku i otwarcie ksiąg nowego roku powinno nastąpić 15 dni od zatwierdzenia sprawozdania finansowego.

Zestawienie obrotów i sald. Praktyczne wskazówki

Już czas na zestawienie obrotów i sald. Praktyczne wskazówki

Na ostatni dzień roku obrotowego, który w większości jednostek przypadał 31 grudnia 2023 r., należy zamknąć księgi rachunkowe za 2023 rok. Wstępne zamknięcie ksiąg rachunkowych i sporządzenie sprawozdania finansowego wymaga przygotowania zestawienia obrotów i sald Zestawienie takie musi być przygotowane nie później niż do 85. dnia pod dniu bilansowym. W tym roku termin ten przypada 25 marca 2024 r.

E-sprawozdania za 2023 rok

E-sprawozdania za 2023 rok. Format, termin, podpisywanie, zatwierdzanie i składanie sprawozdania

Obecnie sprawozdania finansowe składa się wyłącznie w formacie elektronicznym. Czym on jest? Jakie są możliwe formaty e-sprawozdań finansowych? Jak jest podpisać, kto powinien zatwierdzić e-sprawozdanie i gdzie je złożyć? Jakich terminów należy dochować i ostatecznie, jak odczytać takie sprawozdanie finansowe? Sprawdźmy.

Każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe sporządza sprawozdanie finansowe na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, bądź też inne dni bilansowe określone ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm., dalej: UoR) (art. 45 ust. 1 UoR).

Przez wiele lat sprawozdania finansowe sporządzało się w formie papierowej. W związku z wprowadzonymi zmianami w październiku 2018 roku, sprawozdania finansowe za 2018 rok sporządzane przez spółki, które prowadziły księgi rachunkowe zgodnie z UoR, były w Polsce pierwszymi sprawozdaniami, które należało sporządzić w formie elektronicznej na podstawie art. 45 ust 1f UoR. Sprawozdanie finansowe należy sporządzić w strukturze określonej przez ministra właściwego dla finansów publicznych (art. 45 ust. 1g UoR).

W UoR znajduje się sześć załączników, które określają zakres informacyjny dla sprawozdań finansowych poszczególnych podmiotów gospodarczych:

  • załącznik nr 1 - dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji,
  • załącznik nr 2 – dla banków,
  • załącznik nr 3 – dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji,
  • załącznik nr 4 – dla jednostek mikro,
  • załącznik nr 5 – dla jednostek małych,
  • załącznik nr 6 – dla jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyjątkiem spółek kapitałowych, oraz jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 tej ustawy.

Dla każdego załącznika utworzono osobną strukturę logiczną, swoisty schemat, który należy uzupełnić w formie elektronicznej. Tak utworzone sprawozdanie finansowe po zapisaniu otrzymuje rozszerzenie XML.

Choć w 2018 wprowadzono obowiązek e-sprawozdań, to wciąż istniała grupa spółek, które nie musiały stosować formatu ustrukturyzowanego XML. Były to jednostki gospodarcze, które przyjęły stosowanie Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF, dawniej Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, MSR). Te jednostki wprawdzie musiały sporządzić sprawozdanie w wersji elektronicznej, ale wystarczyło, że sprawozdania przyjmowały format PDF.

Dopiero od sprawozdań finansowych za 2022 rok uzupełniono obowiązek dla tych jednostek, wprowadzając artykuły 45 ust. 1ga oraz 1h, który wymaga stosowania ustrukturyzowanego formatu przeszukiwanego, zgodnie z rozporządzeniem Komisji Unii Europejskiej 2019/815. Sprawozdania finansowe sporządzane zgodnie z tymi wymogami mają rozszerzenie XHTML.

Zatem od 2022 roku wszystkie sprawozdania finansowe w Polsce są sporządzane w formacie ustrukturyzowanym – XML albo XHTML.