Polski Ład: zmiany w podatkach od 1 stycznia 2022 r. Co czeka podatników

Dodano: 27 lipca 2021
Historyczna podwyżka kwoty wolnej

Wzrost kwoty wolnej do 30 tys. zł, podwyższenie do 120 tys. zł progu dochodowego, rozpoczynającego drugi przedział dochodów, do których ma zastosowanie 32% stawka podatku, wprowadzenie grup VAT – takie zmiany zakłada m.in. Polski Ład. Nowe przepisy to też brak możliwości odliczania składki zdrowotnej od podatku. Jakie jeszcze planowane są zmiany w ramach Polskiego Ładu?

Resort finansów przekazał do konsultacji zapowiadany już od pewnego czasu pakiet rozwiązań, które mają sprawić, że system podatkowy będzie bardziej sprawiedliwy, a firmy będą mogły się szybciej rozwijać.

Z wyliczeń Rządu wynika, że dzięki podniesieniu kwoty wolnej od podatku, osoby zarabiające najniższą krajową i aż 2/3 emerytów, przestaną płacić podatki. Na reformie skorzysta ponad 18 mln podatników w tym ponad 90% emerytów, 68% osób zatrudnionych na umowie o pracę i 40% osób prowadzących działalność gospodarczą.

Co czeka podatników w Polskim Ładzie

Zmiany PIT: Wysokość klina podatkowego i jego progresywność

Celem jest obniżenie klina podatkowego i zwiększenie jego progresywności. Cen ten realizowany jest poprzez dokonanie zmian  polegających na:
· podwyższeniu do 30.000 zł „kwoty wolnej” od podatku dla ogółu podatników podatku dochodowego od osób  fizycznych obliczających podatek według skali podatkowej,
· podwyższeniu do 120.000 zł progu dochodowego, rozpoczynającego drugi przedział dochodów, do których ma  zastosowanie 32% stawka podatku,

  • wprowadzeniu „ulgi dla klasy średniej”. Będzie dotyczyć osób zatrudnionych na etacie osiągających roczne przychody
    z tych z umów o pracę w przedziale od 68.412 zł do 133.692 zł.

Jak wynika z uzasadnienia do projektu Polskiego Ładu dzięki tej uldze reforma będzie neutralna dla podatników  zatrudnionych na umowę o pracę z dochodem od 6 do 11 tys. zł miesięcznie.

Wzmocnienie inwestycji i ekspansji

Z zapowiedzi wiceministra finansów wynika, że od 2022 r. w Polsce będzie działać kompleksowy system rozwiązań podatkowych działających równocześnie, na każdym etapie procesu produkcyjnego.

Będą do niego należeć:

  • Ulga B+R wspierająca prace koncepcyjne nad nowym produktem. 
  • Ulga na prototyp, wspomagająca przeniesienie pomysłu na język praktyki i produkcji.
  • Ulga na wsparcie innowacyjnych pracowników, ułatwiająca konkurowanie o specjalistów o kluczowych umiejętnościach i kompetencjach.
  • Ulga na robotyzację, która ułatwi otwarcie dedykowanej produktowi linii produkcyjnej.
  • Ulga IP Box, która zmniejszy obciążenie na etapie jego sprzedaży.

Rząd zapowiada też wprowadzenie:

  • Ulgi na IPO wraz z ulgą na inwestycje w giełdowych debiutantów, które ułatwią polskim firmom wejście na giełdę i znalezienie potrzebnych im inwestorów.
  • Ulgi konsolidacyjną kierowaną do firm, które poprzez połączenie się z innym podmiotem zdecydują się na uratowanie np. swojego kontrahenta, dostawcy lub innego biznesu potrzebującego wsparcia.
  • Ulgi na ekspansję, dzięki której wydatki na poszukiwanie nowych rynków dla polskich produktów będą mogły zostać odliczone 2 razy.
  • Atrakcyjnych podatkowo zasad inwestowania za pośrednictwem Venture Capital, które będą zachętą do lokowania kapitału w innowacyjne polskie przedsiębiorstwa i start-upy.
  • Zmodyfikowanego estońskiego CIT. To nowoczesny sposób opodatkowania, który promuje inwestycje i minimalizuje formalności przy rozliczeniu podatków.

Modernizacja przepisów dotyczących poboru podatku u źródła

Zmiany polegają między innymi na zawężeniu zakresu  przedmiotowego i podmiotowego stosowania procedury zwrotu podatku (ang. WHT refund). Zmiany mają również na celu  rozszerzenie zakresu przedmiotowego opinii o stosowaniu zwolnienia na preferencje przewidziane w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania (tj. obniżone stawki podatku u źródła lub zwolnienie z obowiązku poboru podatku u źródła).

Obecnie opinia o stosowaniu zwolnienia dotyczy jedynie zwolnień wynikających z przepisów implementujących Dyrektywy Unii Europejskiej – tj. zwolnienia przewidziane w art. 21 ust. 3 i art. 22 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym  od osób prawnych. Poszerzenie zakresu stosowania tego instrumentu na umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania  oznacza konieczność dodania stosownych regulacji do przepisów ustawy o PIT oraz zmianę nazwy samego instrumentu na opinię o stosowaniu preferencji. Zmiany obejmują także obszar wypłat należności poprzez podmioty prowadzące  rachunki papierów wartościowych i rachunki zbiorcze, wypłat z obligacji Skarbu Państwa, a także wypłat na rzecz tzw.  zagranicznych zakładów zlokalizowanych w Polsce.

Zmiany w cenach transferowych

Wprowadzenie zmian o charakterze upraszczająco-porządkującym w zakresie przepisów o cenach transferowych, to m.in.:

-  uproszczenie zasad podpisywania oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych,

- nowe zwolnienia  dokumentacyjne,

- wydłużenie terminu na przedłożenie dokumentacji cen transferowych,

- uproszczenie zasad dokonywania  korekt cen transferowych, zmiana sankcji z KKS.

 

Jakie jeszcze zmiany w Polskim Ładzie

Pakiet zmian zawiera modyfikacje w wielu ustawach. Zmiany będą też dotyczyć ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej

Projekt ustawy przewiduje nowe uprawnienie dla Szefa KAS, który w wyniku działalności analitycznej będzie mógł  podejmować działania informujące podatników o ryzyku występowania w obrocie towarami lub usługami dostarczanymi do  podatnika lub kontrahenta tego podatnika co najmniej jednego dostawcy, który może pełnić rolę znikającego podatnika.  

Proponowane rozwiązanie, poprzez informowanie podatników o ryzyku, pozwoli na wprowadzenie narzędzia umożliwiającego zwalczanie oszustw mających na celu wyłudzenie podatku od towarów i usług (oszustw karuzelowych).

Przedmiotowe narzędzie będzie fakultatywne, czyli Szef KAS nie będzie miał obowiązku informowania, nawet jeśli takie  ryzyko zauważy w toku działalności analitycznej. Działania informujące nie będą miały charakteru masowego.

Grupy VAT

Celem proponowanego rozwiązania jest umożliwienie podmiotom powiązanym finansowo, ekonomicznie i organizacyjnie  wspólnego rozliczania dla potrzeb podatku od towarów i usług. Rozwiązanie przewidziane w projekcie ma charakter  dobrowolny pozwalając na samodzielną decyzję przedsiębiorstw co do woli skorzystania z rozwiązania.

Grupa VAT  znacznie uprości rozliczenia pomiędzy jej członkami oraz zwiększa efektywność finansową współpracy z innymi  podmiotami z grupy (w przypadku np. podmiotów prowadzących działalność zwolnioną z VAT). Grupa VAT pozytywnie  wpłynie na płynność finansową w ramach grupy.

Źródło:

Projekt ustawy z 26 lipca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw.

Opracowanie: Redakcja

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz