Elektronizacja postępowań dla dłużników

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 2 listopada 2021
Elektronizacja postępowań dla dłużników

Elektronizację postępowań dla dłużników przewidują nowe przepisy wydane przez Ministra Sprawiedliwości. Mają one związek z wejściem w życie pod koniec br. ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych, której rozpoczęcie obowiązywania było już dwukrotnie przekładane.

Minister Sprawiedliwości 16 września br. wydał rozporządzenia, w których określił tryb i sposób dokonywania doręczeń elektronicznych w postępowaniach restrukturyzacyjnych i upadłościowych. W kolejnych dwóch rozporządzeniach został natomiast przez niego określony sposób wnoszenia pism procesowych i składania dokumentów w postępowaniach restrukturyzacyjnym oraz upadłościowym:

  • za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe oraz
  • w biurze podawczym sądu rejonowego.

Wspomniane rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości (wszystkie z datą 16 września 2021 r.) stanowią wykonanie delegacji zawartych w ustawach z 15 maja 2015 r. - Prawo Restrukturyzacyjne (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 814) oraz  z 28 lutego 2003 r. - Prawo upadłościowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1228).

 

Rozporządzenia wejdą w życie 1 grudnia 2021 r. Datę tę skorelowano m.in. z rozpoczęciem obowiązywania ustawy 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych.

Przypomnijmy, że według poprzednich założeń wspomniana ustawa (a także omawiane akty wykonawcze) miały wejść w życie 1 lipca 2021 r. Jednakże ustawą z 28 maja 2021 r. termin ten został przesunięty na pierwszy dzień ostatniego miesiąca br. Po raz kolejny, ponieważ pierwotnie ustawa o KRZ miała zacząć obowiązywać od 1 grudnia 2020 r. Przewiduje ona całkowitą informatyzację postępowań restrukturyzacyjnych. Akta sprawy restrukturyzacyjnej będą prowadzone w systemie teleinformatycznym. Orzeczenia sądu, sędziego-komisarza, referendarza i przewodniczącego również będą utrwalane w systemie teleinformatycznym z wykorzystaniem udostępnionych w tym systemie wzorców. To samo dotyczy postępowań upadłościowych.

Według autorów  przepisów wykonawczych, o których mowa, przyjęte w nich rozwiązania m.in. umożliwią skuteczne doręczenia korespondencji stronom postępowania. Ponadto pozwolą na zmniejszenie liczby dokumentów, które będą przekazywane drogą tradycyjną na rzecz dokumentów przekazywanych drogą elektroniczną.

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.