Sprawdź, czy działalność społecznie użyteczna przyniesie korzyści w VAT

Marek Wojda

Autor: Marek Wojda

Dodano: 6 lutego 2017

Czy wydatki poniesione na działalność społecznie użyteczną mają związek z działalnością gospodarczą spółki? Czy od takich wydatków przedsiębiorca odliczy VAT? Poznaj stanowisko organu podatkowego i sprawdź komentarz eksperta.

Przedsiębiorstwo nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z upowszechnianiem i wspieraniem działalności społecznie użytecznej – takie wnioski płyną z interpretacji izby skarbowej.

Jakie były wątpliwości?

Spółka prowadzi program radiowy oraz portal internetowy o uniwersalnej tematyce. Przedsiębiorstwo będzie wspierać działalność społecznie użyteczną, co wpłynie na postrzeganie spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie, wspierającego różne społeczności. Wsparcie spółki będzie polegać na nabywaniu towarów i usług pozostających w bezpośrednim związku z wspieranym celem społecznie użytecznym (np. rozbudowa placu, gdzie spółka poniesie wydatki m.in. na nabycie usług projektowych oraz materiałów budowlanych).

Nie było wiadomo, czy spółka ma prawo do odliczenia VAT od takich transakcji.

Jakie stanowisko zajął organ podatkowy?

Organ podatkowy uznał, że wydatki poniesione na działalność społecznie użyteczną pozostają bez związku z działalnością gospodarczą spółki i nie wpłyną na osiągane przez spółkę obroty opodatkowane VAT. W konsekwencji spółka nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.

KOMENTARZ EKSPERTA

Marek Wojda

doradca podatkowy, partner w Martini i Wspólnicy

Sama argumentacja organu podatkowego nie jest − moim zdaniem − prawidłowa. Negatywne stanowisko w zakresie prawa do odliczenia organ uzasadnia przede wszystkim związkiem wydatków z przygotowaniem audycji radiowej. Specyfika działalności nadawcy programu radiowego polega na tym, że emisja audycji jest warunkiem uzyskiwania przychodów z tytułu sprzedaży reklam w blokach emitowanych przed audycją lub po audycji. Co do zasady, wydatki ponoszone w celu przygotowania audycji przez nadawcę świadczącego opodatkowane VAT usługi emisji reklam są związane z działalnością opodatkowaną i powinny uprawniać do odliczenia.

Jeśli chodzi o istotę zagadnienia, moim zdaniem należy rozróżnić dwie sytuacje. W przypadku podatnika prowadzącego działalność opodatkowaną VAT wydatki ponoszone na kształtowanie pozytywnego wizerunku co do zasady stanowią koszt ogólny tej działalności i uprawniają do odliczenia VAT (przy czym może to być odliczenie częściowe w przypadku działalności o charakterze mieszanym).

Należy jednak odróżniać sytuacje, w których poniesienie danych wydatków następuje przede wszystkim w ramach realizowanej przez przedsiębiorcę działalności charytatywnej (społecznie użytecznej), a efekt wizerunkowy ma znaczenie poboczne. W praktyce rozróżnienie tych sytuacji może być problematyczne, wymaga uwzględnienia każdorazowo kontekstu, w jakim podejmowane są dane działania, charakteru wydatków, czy skala tych działań (wydatków) jest proporcjonalna do oczekiwanego efektu biznesowego, przekładającego się na wykonywanie czynności opodatkowanych VAT.

W ramach dosyć ogólnie zarysowanego przez podatnika stanu faktycznego potencjalnie mogą mieścić się oba rodzaje sytuacji, trudno zatem o jednoznaczną odpowiedź na pytanie postawione we wniosku. Wydaje się więc, że w tej sytuacji celowe było wezwanie podatnika do uszczegółowienia stanu faktycznego, ewentualnie wskazanie kryteriów, które należy brać pod uwagę przy ocenie, czy wydatki wspierające działalność społecznie użyteczną uprawniają do odliczenia VAT.

Sprawdź też:

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 października 2016 r., nr IBPP3/4512-437/16-1/EJ

Marek Wojda

Autor: Marek Wojda

Doradca podatkowy, partner w MartiniTax
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz