Karton z produktami nie podlega VAT

Dodano: 9 maja 2016

Nieodpłatnie przekazane przez spółkę w celach reklamowych kartony z produktami firmowymi to próbki towarów, które w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu VAT. Sprawdź komentarz eksperta.

 

Przekazanie kartonu produktów, zawierającego te same towary lub kartonu produktów zawierającego różne towary, spełnia definicję próbki określonej w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT i w konsekwencji ich przekazanie nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT. Tak wynika z interpretacji indywidualnej dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi.

Przekazanie produktów w celach reklamowych

Chodziło o spółkęzajmującą się produkcją i sprzedażą mrożonych produktów spożywczych planowała wysyłanie do klientów próbek towarów.

Przedsiębiorstwo uważało, że przekazanie potencjalnym klientom:

3)      kartonu zawierającego kilka, kilkanaście sztuk tego samego towaru,

4)      kartonu zawierającego miks produktów, zawierającego kilka, kilkanaście sztuk różnych towarów (np. pieczywo, wyroby amerykańskie (donuty, muffiny), ciastka i przekąski czy ciasta)

jest przekazaniem próbki towaru, ma na celu promocję towaru i nie podlega opodatkowaniu VAT. Organ podatkowy przyznał spółce rację.

KOMENTARZ EKSPERTA

Magdalena Ząbczyk-Janiec

doradca podatkowy, kancelaria podatkowa Paczuski Taudul

Obecna definicja próbki na potrzeby VAT jest efektem zmian wprowadzonych 1 kwietnia 2013 r. Pierwotne brzmienie definicji sprawiało, że organy podatkowe dokonując oceny towarów przekazywanych przez podatników jako próbki, skupiały się zwykle na aspektach stricte technicznych.

Organy weryfikowały przede wszystkim, czy próbka spełnia kryterium „niewielkiej ilości towaru reprezentującej określony rodzaj lub kategorię towarów”, a także czy „zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru”, rzadko dochodziły do tego, czy „ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy”.

Ważna jest funkcja przekazywanych towarów

Nowa definicja przeniosła ciężar oceny na funkcję przekazywanych towarów. Obecnie bowiem jako próbka może funkcjonować nie tylko specjalnie sporządzony egzemplarz towaru stanowiący jego „niewielką ilość”, ale również standardowy egzemplarz towaru z oferty podatnika. Ponadto, definicja kładzie nacisk na ocenę funkcjonalną przekazania próbki – czynność ta ma być działaniem promocyjnym, które pozwala konsumentowi na zapoznanie się z towarem i zachęca go do późniejszego zaspokajania potrzeb w zakresie wypróbowanego już towaru we własnym zakresie. Sama forma/postać próbki wydaje się być kwestią drugorzędną i może zostać uzależniona od tego, kto jest adresatem próbki.

Przykładowo, producent pieczywa może zachęcać konsumentów robiących zakupy w hipermarkecie do nabycia swojego towaru poprzez zorganizowanie degustacji małych porcji pieczywa. Jednak , gdy chce on przekonać do zakupów sieć hipermarketów, próbka może mieć bogatszą formę – choćby z uwagi na grono osób podejmujących ostateczną decyzję, które powinny „przetestować” towar.

Organy podatkowe prezentują jednolite stanowisko

I taka właśnie ocena funkcjonalna została dokonana w opisywanej interpretacji. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi uznał, że skoro zrealizowanie kampanii promocyjnej przez podatnika wymaga użycia i pokazania klientowi pełnowartościowego produktu, to przekazanie kartonu produktów zawierającego towary (zarówno takie same, jak i zróżnicowane) spełnia definicję próbki określonej w art. 7 ust. 7 ustawy o VAT. Z uwagi na to, że podobne stanowisko było już prezentowane wcześniej (np. interpretacja wydana 17 kwietnia 2015 r. przez dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, nr IPPP3/4512-12/15-4/JF), rodzi to nadzieję na ukształtowanie jednolitego podejścia organów podatkowych do kwestii oceny próbek.

Na koniec zwróćmy uwagę, że w opisie planowanych działań przez spółkę nie wspominano o oznakowaniu przekazywanych towarów jako próbki. Tymczasem przepisy ustawy o VAT wymagają, aby przekazywany towar był „identyfikowalny jako próbka”. Zatem fakt, że organy podatkowe zaakceptowały możliwość uznania standardowych towarów z oferty producenta wydawanych w zbiorczych opakowaniach jako próbki – nawet bez specjalnego ich oznaczania – pozwala żywić nadzieję, że dominującym czynnikiem wpływającym na możliwość potraktowania towaru jako próbki będzie jednak funkcja pełniona przez ten towar.

Skutki podatkowe wydanej interpretacji

Przekazanie próbki nie podlega opodatkowaniu VAT, jeżeli odbywa się w celach promocyjno-reklamowych, czyli umożliwia klientom poznanie właściwości i efektów działania towaru oferowanego przez podatnika.

Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 26 lutego 2016 r., nr 1061-IPTPP1.4512.1.2016.2.AK

Słowa kluczowe:
opodatkowanie VATprezent
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz