Zmiany w przepisach dotyczących e-US uproszczą składanie pism podatkowych

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 9 października 2023
Zmiany w przepisach dotyczących e-US uproszczą składanie pism podatkowych

Resort finansów przygotował projekt rozporządzenia, którego celem jest zmiana przepisów w sprawie rodzajów pism niewymagających opatrzenia podpisem lub pieczęcią przez użytkownika e-Urzędu Skarbowego (e-US). Dzięki temu prostsze będzie m.in. składanie pism w sprawach WIS.

W świetle wspomnianego projektu, modyfikacji ma zostać poddana treść obowiązującego w tym zakresie rozporządzenia Ministra Finansów z 7 lipca 2022 r. w sprawie rodzajów pism niewymagających opatrzenia podpisem lub pieczęcią przez użytkownika e-Urzędu Skarbowego (Dz. U. z 2023 r. poz. 2042). Określa ono 12 rodzajów takich pism.

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu projektu, wspomniane wcześniej rozporządzenie MF w obecnym brzmieniu stosuje się do pism składanych przez użytkowników konta osoby fizycznej. W związku z wdrażaniem kolejnych funkcjonalności w ramach e-Urzędu Skarbowego, zaistniała potrzeba rozszerzenia zakresu tego rozporządzenia. W szczególności  z powodu uruchomienia w e-Urzędzie Skarbowym konta jednostki organizacyjnej, zakres ten ma zostać rozszerzony m.in. o pisma składane przez użytkowników za pośrednictwem tego konta. Katalog pism, których składanie przez użytkowników konta osoby fizycznej i konta jednostki organizacyjnej nie wymaga opatrzenia podpisem, zostanie również rozszerzony o:

  • pisma w sprawie wiążącej informacji stawkowej (WIS), o której mowa w art. 42a ustawy o VAT,
  • deklaracje, zeznania, oświadczenia, zgłoszenia, zawiadomienia, informacje i wnioski generowane przy pomocy formularzy wypełnianych online w przeglądarce internetowej (e-formularze), które zostaną udostępnione w e-Urzędzie Skarbowym.

Dodanie do katalogu pism niewymagających podpisywania pism w sprawie Wiążącej Informacji Stawkowej (WIS) wynika z wprowadzanej  elektronizacji postępowań w tym  zakresie. Wdrożenie elektronicznej obsługi WIS w I instancji nastąpi od 1 stycznia 2024 r., natomiast wdrożenie elektronicznej obsługi WIS w ramach II instancji, jak również postępowań w zakresie zmiany albo uchylenia WIS – od 1 lipca 2024 r. Umożliwi to obsługę WIS wyłącznie w postaci elektronicznej, za pomocą e-Urzędu Skarbowego.

Projektowane rozporządzenie zmieniające, zasadniczo ma wejść w życie z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem zapisów w zakresie składania pism w sprawie WIS, które zaczną obowiązywać z dniem 1 stycznia 2024 r.

Źródło:

  • projekt (z 3 października 2023 r.) rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie rodzajów pism niewymagających opatrzenia podpisem lub pieczęcią przez użytkownika e-Urzędu Skarbowego.
Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz