Szykują się kolejne zmiany w VAT: SLIM VAT 3 i pakiet e-commerce

Dodano: 13 lipca 2022
SLIM VAT 3 i pakiet e-commerce

W Ministerstwie Finansów trwają prace nad nowelizacją ustawy o VAT. Zmiany zakładają m.in.: uproszczenia w zakresie raportowania rozliczeń dotyczące fakturowania, czy też w zakresie ustalania proporcji odliczenia w VAT. To rozwiązania w ramach pakietu SLIM VAT 3. Ale to nie wszystko, jest też drugi projekt, który dotyczy pakietu e-commerce. Poznaj szczegóły.

W wykazie prac legislacyjnych Rządu pojawiły się założenia do nowych projektów zmian w VAT. Jeden z nich dotyczy dalszego uproszczenia rozliczania VAT. Projekt usuwa wiele zbędnych obowiązków spoczywających na firmach. Wprowadza również rozwiązania, które mają ułatwić rozliczanie VAT.

Uproszczenia w VAT, czyli SLIM VAT 3

Już na początku roku resort finansów opublikował projekt dotyczący uproszczeń w VAT, czyli SLIM VAT 3.

Pisaliśmy o tym w tekście:

Pakiet SLIM VAT 3: Poznaj kolejne zmiany w VAT

Teraz ma pojawić się nieco zmieniona wersja wcześniejszych rozwiązań.

Najważniejsze planowane zmiany to:
• wprowadzenie nowej, dodatkowej możliwości uwolnienia się od odpowiedzialności solidarnej w sytuacji zmiany faktora,


• możliwości odstąpienia samochodu osobowego lub innego pojazdu przed upływem 3 lat od dokonania ich importu, w sytuacji gdy będzie to uzasadnione okolicznościami związanymi z ważnym interesem służby, dotyczącymi przesiedlenia uprawnionego członka personelu dyplomatycznego w celu podjęcia pracy w innym państwie, a pobyt w Polsce członka personelu dyplomatycznego nie był krótszy niż 2 lata,


• podwyższenie limitu sprzedaży małego podatnika do 2 000 000 euro, co wpłynie na zwiększenie liczby podatników uprawnionych do stosowania metody kasowej oraz rozliczeń kwartalnych w VAT,


• doprecyzowanie zasad stosowania kursu przeliczeniowego dla faktur korygujących, w przypadku gdy faktura została wystawiona w walucie obcej,


• uproszczenia w zakresie ustalania proporcji odliczenia w podatku VAT i korekty odliczonego podatku (w tym m.in. zwiększenie kwoty pozwalającej na uznanie, że proporcja odliczenia określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja ta przekroczyła u niego 98%; wprowadzenie opcji rezygnacji z dokonania korekty, jeżeli różnica pomiędzy proporcją wstępną a ostateczną nie przekracza 2 punków procentowych, z uwzględnieniem nieznacznej wartości tej kwoty),


• uproszczenia w zakresie raportowania rozliczeń dotyczące fakturowania (w tym m.in. dostosowanie warunków wystawienia faktury do e-paragonu) oraz prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (m.in. możliwość rezygnacji z obowiązku drukowania dokumentów fiskalnych przez podatników),


• rezygnacja z formalnego wymogu posiadania faktury dot. WNT przy odliczaniu podatku naliczonego z tego tytułu,


• rozszerzenie zwolnienia z VAT usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi na fundusze inwestycyjne z siedzibą w innych państwach członkowskich UE,


• konsolidacja wydawania wiążących informacji poprzez wyznaczenie jako organu właściwego dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oraz ujednolicenie systemu podatkowego w obszarze dotyczącym wydawania WIS i WIA,


• likwidacja opłaty za wniosek o wydanie WIS,


• dostosowanie sankcji VAT do wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-935/19,


• doprecyzowanie zasad dokonywania korekt podatku należnego od dostawy towarów dokonanej dla podróżnego,


• umożliwienie podatnikom, a w przypadku podatników reprezentowanych przez pośrednika – pośrednikowi, złożenia w przypadku transakcji rozliczanych uprzednio w systemie OSS/IOSS korekty deklaracji poza systemem OSS/IOSS oraz określenie wzorów elektronicznych deklaracji korygujących,


• rozszerzenie możliwości przeznaczenia środków zgromadzonych na rachunku VAT na kolejne podatki oraz opłaty, tj. podatek od wydobycia niektórych kopalin, podatek od sprzedaży detalicznej, opłatę od środków spożywczych (tzw. podatek cukrowy), zryczałtowany podatek od wartości sprzedanej produkcji (tzw. podatek od produkcji okrętowej), opłatę od „małpek” oraz podatek tonażowy,


• umożliwienie przekazywania środków z rachunku VAT na rachunek VAT przedstawiciela grupy VAT celem zapłaty do urzędu skarbowego należnych podatków.

Planowany termin przyjęcia tego projektu przez Rząd to III kwartał 2022 r.

Zmiany w VAT dotyczące pakietu e-commerce

Celem projektu jest implementacja unijnej dyrektywy  w odniesieniu do wprowadzenia pewnych wymogów dla dostawców usług płatniczych. Państwa członkowskie mają na to czas 31 grudnia 2023 r. Zmiany mają przeciwdziałać nadużyciom w e-handlu, stąd w unijnej dyrektywie znalazły się w zakresie prowadzenia ewidencji przez dostawców usług płatniczych.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowejnakłada na dostawców usług płatniczych (m.in. banki krajowe, oddziały banków zagranicznych, instytucje kredytowe, instytucje pieniądza elektronicznego) obowiązki:


1. prowadzenia kwartalnej ewidencji płatności i odbiorców płatności w odniesieniu do świadczonych usług płatniczych;
2. przechowywania ewidencji przez okres 3 lat od zakończenia roku podatkowego, w którym nastąpiła płatność;
3. udostępniania ewidencji za pomocą standardowego formularza elektronicznego w formacie xml Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca miesiąca następującego po upływie kwartału, którego dotyczą informacje.

Kiedy obowiązek ewidencji

Obowiązek prowadzenia ewidencji będzie miał zastosowanie, jeżeli kumulatywnie spełnione zostaną następujące warunki:

  1. środki pieniężne będą przekazywane od płatnika zlokalizowanego w państwie członkowskim (co do zasady jest to nabywca towarów/usług) do odbiorcy płatności zlokalizowanego w innym państwie członkowskim bądź poza UE (co do zasady jest to sprzedawca towarów/usług). Oznacza to, że obowiązkiem raportowania będą objęte tylko tzw. płatności transgraniczne;
  2. dostawca usług płatniczych zrealizuje w ciągu kwartału kalendarzowego więcej niż 25 płatności transgranicznych na rzecz tego samego odbiorcy.


Projektowana ustawa określa również zasady, które dostawcy usług płatniczych muszą stosować w celu określenia lokalizacji płatników i odbiorców płatności, oraz szczegółowy zakres informacji, które ma zawierać ewidencja – są to m.in. informacje umożliwiające identyfikację odbiorcy płatności i dotyczące płatności otrzymanych przez tego odbiorcę (m.in. dotyczące kwoty, daty) i ewentualnych zwrotów płatności.


Zgromadzone w powyższy sposób dane będą przesyłane drogą elektroniczną do CESOP (elektroniczny systemu informacji o płatnościach, zarządzany na poziomie Unii Europejskiej przez Komisję Europejską).


Zmiany w ustawie o VAT w zakresie wdrożenia ww. dyrektywy zmierzają do uszczelnienie poboru VAT, szczególnie w sektorze e-commerce i zapewnienia dodatkowych narzędzi dla administracji podatkowej w celu skuteczniejszego wykrywania nierzetelnych przedsiębiorstw, dopuszczających się oszustw i innych nieprawidłowości.

Planowany termin przyjęcia tego projektu przez Rząd to IV kwartał 2022 r.

Źródło:

  • projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (UD411),
  • projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (UC128).
Komentarze: 2
Zaloguj się aby dodać komentarz
Bożena Tabian

Szykują się kolejne zmiany w VAT: SLIM VAT 3 i pakiet e-commerce

Bardzo przydatny artykuł w pracy Księgowego.
18 lipiec 2022 o 09:13
Sylwia Maliszewska do: Bożena Tabian

Odp: Szykują się kolejne zmiany w VAT: SLIM VAT 3 i pakiet e-commerce

Dziękujemy za komentarz :-)
Odpowiedz18 lipiec 2022 o 09:20