sprzedaż internetowa

Skutki VAT przy sprzedaży przez internet

Pytanie:  Podatnik czynny VAT prowadzący podatkową księgę przychodów i rozchodów (KPiR) handluje artykułami i częściami samochodowymi w ramach sprzedaży prowadzonej przez Internet (Allegro). W ramach takiej sprzedaży zdarza się, że klient zapłaci za towar w godzinach wieczornych zakupując towar na allegro, z tytułu której to transakcji podatnik otrzymuje zapłatę przed dostawą na rzecz zamawiającego. Podatnik następnego dnia zamawia towar, którego dostawa na jego rzecz ma miejsce w kolejnym dniu, po czym tego samego dnia lub następnego towar jest wysyłany wraz z fakturą lub paragonem (dokumenty sprzedaży) do klienta. Towar do klienta najczęściej dostarczony jest dnia następnego lub drugiego dnia od wysyłki. Zdarza się, że klient rezygnuje z zakupu, a wtedy towar wraz z dokumentem zakupu wraca do podatnika. Bywa również, że przesyłka jest awizowana i klient odbiera ją po 1-2 tygodniach, albo nie odbiera i wtedy przesyłka wraca do podatnika. W związku z takimi okolicznościami powstają następujące pytania:
  1.    W jakim momencie powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT oraz w podatku dochodowym PIT ?
  2. Kiedy należy dokonywać korekty przy zwrotach towaru po rezygnacji z zakupu lub przy zwrotach z uwagi na brak odbioru towaru przez klienta i w jakim miesiącu rejestrować te zdarzenia dla celów podatku VAT i PIT ?
  3. Co należy zrobić z podatkiem VAT i podatkiem PIT w sytuacji zwrotu towaru, za który klient zapłacił przy jego zamawianiu przez Internet ?
  4. Jak potraktować wpłatę za konkretny towar, czy jako zaliczka na poczt dostawy, czy jako zapłata za towar ?
  5. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy VAT oraz PIT, jeżeli klient zamówi towar za pobraniem, który jest mu wysyłany przez przewoźnika wraz dokumentami sprzedaży np. 20 lutego, a klient odbierze go np. 25 lutego lub 3 marca, czy ma to miejsce w dniu przekazania przesyłki kurierowi, czy dopiero w dniu faktycznego dostarczenia towaru klientowi ?