spis z natury przy likwidacji działalności

W spisie z natury przedsiębiorca ujmuje nie tylko towary przeznaczone do odsprzedaży

Podatnik, który zdecyduje się na zamknięcie firmy ma obowiązek sporządzenia spisu z natury towarów, które pozostały na moment likwidacji w prowadzonej działalności i od których przysługiwało prawo do odliczenia VAT. Niedopełnienie tych wymogów wiąże się z obowiązkiem skorygowania wcześniejszych rozliczeń.

Podatniczka zlikwidowała działalność gospodarczą 31 lipca 2013 r., wykreśliła firmę w  CEIDG oraz złożyła do urzędu skarbowego VAT-Z. Działalność gospodarcza prowadzona była w zakresie sprzedaży materiałów opałowych: miał, węgiel orzech, węgiel gruby, węgiel brunatny. Sprzedaż towarów opodatkowana była stawką 23%. Towar został w całości sprzedany i udokumentowany fakturą VAT w dniu likwidacji działalności. Na dzień likwidacji działalności tj. 31 lipca 2013 roku remanent likwidacyjny wynosił 0,00 zł. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego o wielkości remanentu. Na dzień likwidacji działalności pozostała na stanie jeszcze: waga pomostowa oraz 500 litrów oleju napędowego, których nieujęto w spisie.

Podatniczka zapytała ministra finansów, czy postąpiła prawidłowo, nie uwzględniając pozostałych na dzień likwidacji środków trwałych, tj. wagi pomostowej i oleju napędowego niewykorzystanego w działalności w wykazie wyposażenia i środków trwałych składników majątku na dzień likwidacji działalności (31 lipca 2013 r.), a nie w spisie remanentowym na dzień likwidacji. Uważała, że w spisie remanentowy na dzień likwidacji należy uwzględnić jedynie towary handlowe przeznaczone do odsprzedaży (węgiel i miał).

Jakub Rychlik, doradca podatkowy

W spisie likwidacyjnym nie ujmuje się środków trwałych, dla których upłynęła rozłożona korekta

Dla nieruchomości czas korekty wynosi 10 lat. Jeżeli po tym okresie podatnik kończy prowadzenie działalności gospodarczej, nie ujmuje w spisie z natury nieruchomości, dla której upłynął już moment korekty podatku naliczonego.

Zagadnienie sporne

Podatnik wprowadził do ewidencji środków trwałych część usługową budynku na potrze-by prowadzonej kancelarii notarialnej. Odliczał podatek przy nabyciu towarów i usług na potrzeby wybudowania wyłącznie usługowej części budynku mieszkalno-usługowego. Spór dotyczył tego, czy osoba ta miała obowiązek ująć część usługową budynku mieszkalno-usługowego jako środek trwały w spisie z natury na czas zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Stanowisko sądu

W przypadku towarów i usług, które na pod-stawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, korekty dokonuje się w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Po upływie okresu korekty środki trwałe podatnika w momencie likwidacji działalności nie powinny podlegać opodatkowaniu i nie powinny być ujmowane w spisie likwidacyjnym.

Pytanie do eksperta: Czy w sytuacji, gdy podatnik likwiduje firmę, w czasie trwania 10-letniej korekty, to konieczne jest opodatkowanie takich środków trwałych?