śmierć podatnika obowiązki

Likwidacja działalności gospodarczej po śmierci właściciela - obowiązki spadkobierców

Pytanie:  Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą zmarła. Przedsiębiorca nie był zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, działalność była opodatkowana na zasadach ogólnych. Podatnik prowadząc gabinet stomatologiczny, ewidencjonował sprzedaż za pomocą kasy fiskalnej, a w firmie zatrudniał jednego pracownika. W związku z zaistniałą sytuacją (zgon podatnika/pracodawcy), proszę o przybliżenie niezbędnych działań do poprawnej likwidacji działalności. Jak wygląda sytuacja spadkobierców, w szczególności małżonki, która prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem liniowym oraz jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT:
  1. Czy sprzedaż materiałów/towarów handlowych po śmierci męża skutkuje u niej obowiązkiem zapłaty podatku dochodowego i w jakiej wysokości (czy powinien być sporządzony spis z natury)?
  2. Czy sprzedaż ruchomości, będących środkami trwałymi w działalności męża, po jego śmierci skutkuje podatkiem dochodowym?
  3. Czy żona (będąc opodatkowaną na zasadach liniowych) może rozliczyć dochód z działalności męża i rozliczyć ulgi na dzieci oraz wnioskować o zwrot nadpłaconego podatku i w jaki sposób?
  4. Czy żona przed sprawą spadkową może dokonać sprzedaży wyposażenia jednego z gabinetów i towarów/materiałów tam się znajdujących? Jeżeli tak, to kto występuje w charakterze sprzedawcy?

Sprzedaż towarów, materiałów, również ruchomości będących środkami trwałymi, nabytych w drodze spadku, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Istnieje jednak sytuacja, gdy nie podlega opodatkowaniu. Sprawdź szczegóły. Poznaj odpowiedzi na wszystkie pytania w pełnej wersji porady!