Ministerstwo finansów zachęca podmioty dotknięte przez Brexit do wypełnienia specjalnej ankiety. Jest ona skierowana do przedsiębiorców, urzędów i instytucji. Posłuży ona Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej do opracowania programu pomocowego dla wszystkich, którzy odczuwają konsekwencje wyjścia UK z UE.
W związku z tym, że od 1stycznia 2021 r. Wielką Brytanię traktuje się jako kraj trzeci i stosuje się stawkę 0% do usług transportu czy stawkę 0% również trzeba stosować w przypadku usługi transportowej, która została zrealizowana na przełomie roku 2020/2021? Przykładowo załadunek w Polsce był 22 grudnia 2020 r., a rozładunek w Wielkiej Brytanii 5 stycznia 2021 r., lub załadunek w Wielkiej Brytanii 30 grudnia 2020 r. o rozładunek w Polsce 7 stycznia 2021. Czy w takich przypadkach również trzeba było zastosować stawkę 0%, czy jeszcze 23%? Jakie dokumenty musimy posiadać? Czy zwykły list przewozowy CMR wystarczy?
Od 1 stycznia 2021 r. służby celne państw członkowskich Unii Europejskiej (UE), w procedurze eksportu i importu z Wielką Brytanią, będą stosować takie przepisy jak wobec krajów trzecich, tj. nie będących członkami UE. Przedsiębiorcy będą zobowiązani do składania zgłoszeń i deklaracji celnych oraz płacenia należności celnych i podatkowych (VAT i akcyza). Podmioty gospodarcze, które aktualnie nie dokonują obrotu towarowego z krajami spoza UE, muszą zarejestrować się na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) i uzyskać numer EORI. W przypadku wymiany handlowej z Irlandią Północną nadal stosowane będą unijne regulacje celne, akcyzowe oraz w zakresie VAT.
Brexit, czyli wyjście Zjednoczonego Królestwa (UK) z Unii Europejskiej jest, w świetle ostatnich doniesień, zdarzeniem przyszłym i niepewnym. Niemniej jednak może ono nieść ze sobą konkretne skutki podatkowe. Lepiej z góry się zastanowić, jak się przed nimi zabezpieczyć – szczególnie, jeżeli dojdzie do wyjścia bezumownego.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip