samozatrudniony

Wydatki samozatrudnionych a koszty

Kontrowersyjne wydatki samozatrudnionych – sprawdź, co możesz zaliczyć do kosztów

Co raz bardziej popularną formą świadczenia pracy jest samozatrudnienie, czyli świadczenie pracy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Pozwala to na oszczędności zarówno po stronie pracodawcy, jak i osób zatrudnionych. Osoby samozatrudnione opodatkowane na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym mogą zaliczać do kosztów wydatki związane z działalnością, co również obniża podstawę opodatkowania. Poznaj aktualne stanowisko organów podatkowych, aby wiedzieć, które wydatki samozatrudnionych możesz bezpiecznie zaliczać do kosztów podatkowych.

Przedsiębiorca może traktować jako koszt podatkowy tylko te wydatki, które wiążą się z osiągnięciem przychodu lub ochroną źródeł przychodu. Powyższy związek powinien wynikać z charakteru świadczonych usług/sprzedawanych towarów.  Ponadto wydatek nie może znajdować się w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty.

Możliwość zaliczenia danego wydatku do kosztów uzyskania przychodów nie jest uwarunkowana uzyskaniem konkretnego przychodu, ale jedynie możliwością (przewidywaniem) uzyskania tego przychodu, jego zachowania lub zabezpieczenia.

W konsekwencji firmy mają możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów. Jest to możliwe, pod warunkiem że wykażą ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Zatem, aby dany wydatek mógł być zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodów muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

  • wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, 
  • wydatek nie może znajdować się w grupie wydatków określonych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W zakresie zaliczania wydatków do kosztów zwłaszcza przez samozatrudnionych bardzo często dochodzi do sporów z organami podatkowymi. Poniżej prezentujemy wydatki, które wywołują największe „kontrowersje” w zakresie zaliczania do kosztów.

Wydatki na naukę samozatrudnionych a koszty podatkowe

Samozatrudnieni w celu podniesienia swojej „wartości” na rynku pracy ponoszą wydatki na kształcenie w formie kursów, szkoleń czy studiów. Wydatki takie nie zostały wymienione w art. 23 ustawy o PIT. Są one również racjonalne bowiem dzięki uczestnictwu w nich samozatrudniony będzie w stanie świadczyć usługi na wyższym poziomie, co wzmocni jego pozycję na rynku lokalnym.

Wydatki na naukę – stanowisko organów podatkowych

Również organy podatkowe nie kwestionują takich wydatków jako kosztów podatkowych.

Udział samozatrudnionych wigilii firmowej a koszty

Udział samozatrudnionych wigilii firmowej – czy skarbówka zgadza się na rozliczanie w kosztach świątecznych imprez

Wigilijne spotkania w firmach to już niemal tradycja. Są one dobrą okazją do budowania relacji z pracownikami i na podsumowanie minionego roku. Kłopoty pojawiają się jednak z rozliczaniem takich wydatków, gdy w spotkaniu biorą udział osoby zatrudnione na B2B. Poznaj najnowsze stanowisko fiskusa dotyczące tego, czy udział samozatrudnionych w wigilii firmowej pozwoli na zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów.

Sprawa dotyczyła spółki, którą świadcząc swoje usługi korzysta m.in. z pomocy podwykonawców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze i współpracujących ze spółką na podstawie umów świadczenia usług w tzw. systemie B2B. Podwykonawcy są wykwalifikowanymi specjalistami z sektora IT, w tym w szczególności z programowania. Oprócz podwykonawców, spółka posiada stały zespół pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Spotkanie świąteczne, w której biorą udział samozatrudnieni – co kosztami

Spółka zamierzała zorganizować spotkanie świąteczne, podczas którego będą omawiane wyniki spółki, najnowsze trendy w branży, niemniej istotnym aspektem takiego spotkania jest także integracja zespołu (zarówno podwykonawców jak i pracowników). Spotkania wigilijne odbywają się i odbywać będą poza godzinami pracy.

Dzięki integracji oraz wspólnym podsumowaniu działalności spółki, zespół działa sprawniej, zwiększa się jego wiedza o aktualnych realiach gospodarczych i technologiach w branży co przekłada się na wyniki finansowe spółki.

W związku z organizacją spotkania wigilijnego, spółka ponosi koszty związane z jego organizacją, na które składają się głównie wydatki na gastronomię. Mogą to być również wydatki związane z wynajmem sali, obsługą imprezy lub rezerwacją hotelu. Spółka będzie mieć  dokumenty związane z organizacją spotkania: faktury, harmonogram spotkania, korespondencje mailowe.