Wyceniając firmę, z pewnością nieraz mieliśmy kłopot jak właściwie oszacować kapitał ludzki, strukturalny i relacyjny przedsiębiorstwa. Nasi pracownicy przecież stanowią wartość firmy, wspierają ją i to dzięki nim spółka może się rozwijać. W tym artykule omówimy metody pomiaru kapitału intelektualnego oparte na zwrocie z aktywów niematerialnych: VAIC, CIV oraz KCE.
Jak dotąd nie ma jednego przyjętego stanowiska co do uniwersalnej metody pomiaru kapitału intelektualnego. Jednak jeśli będziemy się kierowali zasadą, że metoda wyceny kapitału intelektualnego powinna być jak najprostsza oraz dawać możliwość porównywania się z innymi firmami, najkorzystniej będzie, jeśli zastosujemy metody oparte na wartości rynkowej firmy (MCM – ang. Market Capitalization Methods).
Z analiz wśród spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych wynika, że ich wartości niematerialne stanowią około 67% wartości rynkowej kapitalizacji. Co więcej, wartość kapitału ludzkiego ma pozytywny wpływ na ryzyko firmy mierzone współczynnikiem beta. Zatem nasi pracownicy stanowią ważną wartość firmy, wpierają ją i to dzięki nim firma może się rozwijać. Dlatego cenną umiejętnością jest wycena kapitału intelektualnego, ale zanim do tego przejdziemy warto poznać podstawy.
Dla określenia kapitału intelektualnego firmy, który bywa również nazywany „ukrytą wartością”, „wewnętrznie generowaną wartością przedsiębiorstwa” albo np. „kapitałem wiedzy”, możesz użyć następującej, przykładowej interpretacji - jest to różnica między wartością rynkową a wartością księgową przedsiębiorstwa.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip