Prowadzenie działalności w specjalnej strefie ekonomicznej daje możliwość skorzystania między innymi z ulgi podatkowej, polegającej na zwolnieniu przedsiębiorcy z płacenia podatku dochodowego. Różnice kursowe mogą wpłynąć na wartość tego dochodu, a to, w jaki sposób wpłyną, zależy od przyjętej metody rozliczania różnic.
Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia przez osoby prawne prowadzące tę działalność gospodarczą są zwolnione z podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wynika to z art. 12 ustawy z o specjalnych strefach ekonomicznych. Z kolei na bazie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie udzielonego zezwolenia. Zauważmy, że według art. 17 ust. 4 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.
Spółka, która prowadzi działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie kilku zezwoleń ma obowiązek prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej niezbędnej do obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności strefowej.
Przedsiębiorca strefowy będzie musiał przez 10 lat przechowywać dokumentację podatkową, a jeżeli zrezygnuje z prowadzenia biznesu – zwróci preferencję w podatku. Takie m.in. propozycje znalazły się w projekcie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, którą dzisiaj ma się zająć Rząd.
Pod koniec marca 2014 r. Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Na tej podstawie opracowano projekt z 7 sierpnia 2014 r. ustawy, która zawiera zapisy wprowadzające zmiany dla inwestorów. Porządkują też funkcjonowanie specjalnych stref ekonomicznych.
Udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnych strefach ekonomicznych na czas określony jest ograniczeniem wolności prowadzenia takiej działalności – uważa NSA.
Spółka prowadziła działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, na podstawie zezwolenia obowiązującego do 2015 roku. Przedsiębiorca uważał, że zezwolenie wygasa wraz z upływem okresu, na jaki została ustanowiona strefa. Sprawa trafiła do NSA. Sąd stwierdził, że w dniu wydawania zezwolenia spółce, nie było podstawy prawnej, która określałaby końcową daty obowiązywania zezwolenia.
- Wyrok NSA jest kluczowy dla wszystkich przedsiębiorców działających w strefach na podstawie zezwolenia z terminem ważności. Orzeczenie to stanowi solidną podstawę do unieważnienia wskazanego zapisu i wydłużenia okresu korzystania ze zwolnienia podatkowego – uważa Rafał Pulsakowski, starszy menedżer w Zespole ds. Pomocy Publicznej w Dziale Prawno-Podatkowym PwC.
Zawierając w zezwoleniach na prowadzenie działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych terminy ich ważności organy podatkowe działały bez podstawy prawnej – wynika z przełomowego wyroku NSA o sygn. II GSK 136/13.
Omawiana sprawa dotyczyła spółki prowadzącej działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia uzyskanego 13 października 2004 r. z ograniczeniem terminu jego obowiązywania do 6 października 2015 r. Przedsiębiorca zwrócił się do ministra gospodarki z wnioskiem o stwierdzenie nieważności zapisu zezwolenia dotyczącego terminu jego obowiązywania. W skutek dwukrotnej odmowy, spółka odwołała się do sądu.
Wykorzystanie wcześniej używanych elementów do wytworzenia środka trwałego nie pozbawi go cech nowości. W konsekwencji wydatki na nabycie maszyn kwalifikują się do objęcia pomocą publiczną.
Jedna ze spółek prowadzi działalność gospodarczą na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (dalej: SSE), zajmuje się produkcją poduszek powietrznych dla przemysłu motoryzacyjnego. Firma przystąpiła do realizacji projektu inwestycyjnego (na terenie strefy), polegającego na rozbudowie zakładu produkcyjnego. Przedsiębiorstwo zleciło swojemu partnerowi – spółce niemieckiej wykonanie linii produkcyjnej do wytwarzania poduszek powietrznych, dostosowanej do wymogów spółki. Zleceniobiorca wykorzystał w nieznacznym zakresie niektóre elementy maszyn i urządzeń, których wcześniej używał przy wykonywaniu działalności gospodarczej, a które ze względu na stan techniczny i walory użytkowe nadawały się do ponownego zastosowania.
Spółka chciała wiedzieć, czy użycie do wytworzenia linii produkcyjnej elementów ponownego zastosowania pozwala na uznanie za „wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą” w rozumieniu § 6 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (dalej: rozporządzenie strefowe).
SSE-R (4) - Rozliczenie podatku dochodowego od dochodów osiąganych z tytułu prowadzonej działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.
Wspieranie nowych inwestycji, wykorzystanie całej puli powierzchni stref, 15 tys. nowych miejsc pracy - to główny cel wydłużenia funkcjonowania specjalnych stref ekonomicznych do 2026 r. Rada Ministrów przyjęła 14 rozporządzeń wprowadzających tę regulację.
26 lipca 2013 r. Sejm przyjął „Informację o realizacji ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Stan na 31 grudnia 2012 r.”, zawartej w druku nr 1412. Głosowało 444 posłów. Za przyjęciem dokumentu opowiedziało się 275 posłów, przeciwnego zdania było 15 posłów, 154 posłów wstrzymało się od głosu.
Małe i średnie przedsiębiorstwa prowadzące działalność w specjalnych strefach ekonomicznych (SSE), które utraciły prawo do zwolnienia z podatku dochodowego, mogą zasilać Fundusz Strefowy. Zwróć uwagę na przepisy nowego rozporządzenia, a w szczególności na sposób i terminy przekazywania oraz rozliczania tych wpływów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip