Pytanie:Czy to prawda, że od stycznia 2022 roku możliwe jest przejściowe skorzystanie z abolicji podatkowej w zakresie podatku płaconego od przychodów z nieujawnionych źródeł?
Podatnik zostanie rozliczony 75% stawką, gdy organ podatkowy nie przyporządkuje niewykazanych środków do odpowiedniego źródła przychodu. Takie zmiany wprowadza nowelizacja ustawy o PIT i Ordynacji podatkowej.
Od 1 stycznia 2016 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy, które określają szczegółowe zasady opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Zmiany, które wprowadza nowelizacja PIT nie są skierowana przeciwko podatnikom, którzy nie wykazali drobnych kwot.
Prezydent podpisał już nowelizację ustawy o PIT i Ordynacji podatkowej, która w sposób kompleksowy reguluje zasady opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w źródłach ujawnionych lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych zawiera podpisana przez prezydenta. Zmiany wejdą w życie 1 stycznia 2016 r. Sprawdź, kiedy podatnik zapłaci 75% stawkę podatku.
Podatnik będzie musiał udowodnić, skąd miał pieniądze np. na zakup nieruchomości. Jeżeli tego nie zrobi, musi liczyć się z tym, że urząd skarbowy nałoży 75% stawkę podatku. W piątek Sejm przegłosował przepisy, który poprawiają regulacje dotyczące opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnianych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.
Nowelizacja ustawy o PIT oraz Ordynacji podatkowej reguluje zasady opodatkowania PIT przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych przez podatnika źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Wczoraj projekt został przyjęty przez Rząd.
Przyjęte na wtorkowym posiedzeniu Rządu przepisy są odpowiedzią na dwa orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (z 29 lipca 2014 r. i 18 lipca 2013 r.).
Przepis, na podstawie którego urzędy skarbowe i urzędy kontroli skarbowej ustalają przychód podatnika z nieujawnionych źródeł, jest niekonstytucyjny. Trybunał Konstytucyjny zdecydował, że art. 20 ust. 3 ustawy o PIT przestanie obowiązywać za półtora roku.
Trybunał w pełnym składzie rozpoznał połączone pytania prawne Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych i dochodów z nieujawnionych źródeł. Trybunał orzekł, że art. 20 ust. 3 ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r. jest niezgodny z art. 2 w związku z art. 84 i art. 217 konstytucji.
Już rok temu Trybunał zajmował się nieujawnionymi źródłami przychodów (wyrok z 18 lipca 2013 r., sygn. akt SK 18/09). Uznał wówczas za niekonstytucyjny art. 20 ust. 3 ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym w latach 1998–2006.
Pytanie do eksperta: Jakie są praktyczne skutki wydanego wyroku, biorąc pod uwagę to, że niekonstytucyjny przepis straci moc dopiero za 18 miesięcy?
Mateusz Wąsikekspert podatkowy w dziale doradztwa podatkowego w zespole ds. PIT w KPMG w Polsce
Podatnicy, którym wymierzono podatek od dochodów z nieujawnionych źródeł, mogą wystąpić z wnioskiem o wznowienie postępowania. Mają na to jeszcze tylko 4 dni.
27 sierpnia 2013 r. został opublikowany w Dzienniku Ustaw i jednocześnie wszedł w życie wyrok Trybunału Konstytucyjnego uznający za niezgodny z Konstytucją art. 20 ust. 3 ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym w latach 1998-2006. Na podstawie tego przepisu skarbówka wydawała decyzje wymierzające 75% podatek od dochodów z nieujawnionych źródeł.
Sprawdź:
75% stawka PIT od nieujawnionych źródeł nie narusza ustawy zasadniczej – uznał wczoraj Trybunał Konstytucyjny. Wysoka stawka tego podatku ma zniechęcać do oszustw podatkowych – wyjaśnili sędziowie. Wyrok ten zawiera jednak również rozstrzygnięcie korzystne dla podatników.
Trybunał Konstytucyjny orzekł wczoraj, że przepis dotyczący opodatkowania 75% stawką podatku dochodów z nieujawnionych źródeł przychodów lub nie znajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach jest zgodny z konsytuacją. Chodzi o art. 30 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 1998 r. do 31 grudnia 2001 r.
Jeżeli nieobecność podatnika lub osoby go zastępującej uniemożliwia podjęcie kontroli podatkowej, wówczas zostaje ona zawieszona. Problemy z nadciśnieniem kontrolowanej nie mają wpływu na wstrzymanie postępowania.
Sprawa dotyczyła podatniczki wobec, której wszczęto kontrolę sprawdzającą pochodzenie majątku oraz przychodów nieznajdujących pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych. Osoba ta złożyła wniosek o zawieszenie kontroli podatkowej i załączyła zaświadczenie lekarskie, z którego wynikało, że jest ona leczona z powodu nadciśnienia tętniczego, zawrotów głowy oraz dyskopatii kręgosłupa i nerwicy. Wyjaśniła, że z powodu choroby nie jest w stanie uczestniczyć w czynnościach postępowania. Zdaniem organów podatkowych podstawy zawieszenia nie można upatrywać w złym stanie zdrowia podatniczki. Okoliczność ta pozostaje bowiem bez wpływu na zdolność procesową strony. Podobnego zdania był sąd, który stwierdził, że choroba kontrolowanej nie przesądza o zawieszeniu kontroli do czasu powrotu tej osoby do zdrowia. Z takim rozstrzygnięciem sądu zgadza się Marcin Szymankiewicz – doradca podatkowy. Są oczywiście sytuację, kiedy kontrola podatkowa może być zawieszona, jednak w tej sprawie nie było potrzeby, aby podatniczka musiała brać czynny udział w postępowaniu.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip