Roczny budżet przedsiębiorstwa, uwzględniający przyjęte i zatwierdzone cele jego działalności, to zespół budżetów dotyczących wszystkich obszarów i funkcji firmy. Budżet ten przedstawia planowane wyniki zawarte w budżetach cząstkowych podmiotów danej jednostki. Składa się z budżetów operacyjnych i budżetów finansowych. Prawidłowe opracowanie rocznego budżetu działalności przedsiębiorstwa wymaga sprecyzowania podstawowych zasad sporządzania poszczególnych budżetów cząstkowych wchodzących w skład budżetu głównego (wiodącego). W tym artykule powiemy:
Początek roku to okres, kiedy firma ma do wykorzystania nowe budżety. Szczególnie istotne miejsce zajmują wśród nich budżety sprzedaży i marketingu. Zazwyczaj, w opinii osób, które nimi zarządzają, są one zbyt niskie. Rodzi się więc presja na zwiększanie budżetów A&P, uzasadniana najczęściej chęcią prześcignięcia konkurencji. Warto jednak zastanowić się, czy w konkurowaniu chodzi tylko o to, aby wydać więcej pieniędzy. W wielu firmach dynamika wydatków na wsparcie sprzedaży wyprzedza osiąganą dzięki temu dynamikę przychodów i wolumenu (potwierdza to choćby raport Boston Consulting Group – „Paying for performance” z września 2012 r.). Pieniądze w tym zakresie często wydawane są nieefektywnie, co może być konsekwencją źle prowadzonej polityki wydatków wspierającej sprzedaż. W artykule pokazujemy, jak zacząć inwestować pieniądze tak, aby tworzyć dodatkową wartość dla konsumenta, a także:
Jeśli jesteś szefem działu controllingu bądź ciąży na Tobie duża odpowiedzialność za przygotowywane analizy oraz wynikające z nich wnioski, które mogą mieć wpływ na strategiczne funkcjonowanie Twojej firmy, z pewnością będziesz chciał wiedzieć, jak bezbłędnie przygotować system budżetowania strategicznego. Zauważ, że od tego, jak dobrze to się wykona, zależy przyszłość i sukces przedsiębiorstwa! Sprawdź zatem, co na ten temat sądzą nasi eksperci - po przeczytaniu tego hasła będziesz mógł odpowiedzieć m.in. na następujące pytania:
Jeśli w Twojej firmie prowadzisz budżetowanie i chciałbyś skorzystać z doświadczenia innych kontrolerów, to w tym artykule masz okazję to uzyskać - znajdziesz tutaj informacje o roli controllingu w procesie budżetowania, a także o metodach przygotowywania budżetów wraz z ośrodkami odpowiedzialnymi za koszty i przychody w przedsiębiorstwie oraz o sposobach komunikacji na etapie tworzenia budżetu. Dodatkowo przedstawimy przykład przygotowywania budżetu w wielu wariantach: pesymistycznym, umiarkowanym i optymistycznym:
Należności z tytułu składek stanowią istotne obciążenie finansowe dla budżetu każdej firmy. W czasach słabej koniunktury gospodarczej wiele firm ma więc problem z ich regulowaniem, a co za tym idzie, szczególnego znaczenia nabierają regulacje prawne pozwalające uzyskać umorzenie przedmiotowych należności. Sprawdź, w jakich sytuacjach ZUS może zgodzić się na umorzenie nieopłaconych składek!
Wyobraź sobie taką sytuację - kierownictwo firmy postawiło przed Tobą zadanie dokładnego zaplanowania budżetu przedsiębiorstwa na przyszły okres sprawozdawczy, a następnie wykorzystania tego dokumentu z pożytkiem dla Twojej firmy. Siadasz przed komputerem i myślisz, czy to w ogóle jest realne, czy będziesz potem i jak oceniony z rezultatów Twojego prognozowania wyników firmy. A czy słyszałeś o technice budowania budżetu elastycznego? Czy wiesz, co możesz osiągnąć dzięki stworzeniu budżetu elastycznego? W tym tekście dowiesz się także między innymi:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip