Pytanie:
Osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą świadczy usługi na rzecz spółki z o.o. w zakresie pozyskiwania nowych klientów, koordynacji usług, przygotowywania rocznych planów marketingowych itp. Usługi są świadczone na podstawie umowy o świadczenie usług. Jednocześnie osoba ta pełni w wymienionej spółce obowiązki dyrektora na podstawie tzw. kontraktu menedżerskiego. Umowa kontraktu menedżerskiego zakłada, że dyrektor nie będzie pozostawał w stosunku podległości służbowej w rozumieniu Kodeksu pracy i jest zobowiązany wykonywać swoje obowiązki z należytą starannością, nie figuruje w KRS, nie posiada polisy OC. Z tytułu umowy o świadczenie usług (w ramach prowadzonej działalności gospodarczej) wystawia spółce fakturę VAT ze stawką 23%. Z tytułu kontraktu menedżerskiego spółka odprowadza za dyrektora składki ZUS oraz pobiera zaliczkę na podatek dochodowy uwzględniając kup w wysokości 111,25 zł. Spółka żąda od dyrektora wystawienia faktury VAT z tytułu tego kontraktu menedżerskiego. Czy słusznie? Czy dyrektor/przedsiębiorca powinien wystawić dwie faktury, w tym jedną za usługi marketingowe, a drugą za pełnienie funkcji dyrektora zarządzającego przedsiębiorstwem?
Pozostało jeszcze 83% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
-
Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
-
Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
-
Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad dotyczących podatków, VAT, rachunkowości, ZUS i prawa pracy
-
Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatory, wzory dokumentów, formularze, szkolenia i porady wideo
Autor: Tomasz Krywan
Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce - w ciągu ostatnich lat na łamach publikacji podatkowych opracował kilkanaście tysięcy odpowiedzi na pytania podatników oraz kilkaset artykułów i komentarzy. Autor komentarza do ustawy o VAT.