Zdaniem SN: Podwyżkę mogą wymóc niejasne reguły wynagradzania

Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

Dodano: 8 marca 2017

Trzeba uważać przy wprowadzaniu w firmie skomplikowanych systemów wynagradzania. Pracodawca, który dobrze oceni pracownika musi liczyć się z tym, że będzie on domagał się stosownej podwyżki płac.

Nie zawsze dobrze oceniony pracownik otrzyma wynagrodzenie

W omawianej przez sąd sprawie pracownik zatrudniony na stanowisku specjalisty w wyniku bardzo dobrej oceny pracowniczej zamiast otrzymać podwyżkę zmieniono mu stanowisko na gorsze.

Wobec powyższego wniósł sprawę do sądu żądając zmiany wynagrodzenia – podwyżki zgodnej z ustaloną oceną pracowniczą.

Gdy system płac wiąże wysokość pensji poszczególnych pracowników z efektywnością ich pracy

Pracownik przed sądem dowodził, że w jego firmie obowiązywał regulamin wynagradzania, którego załącznikiem była „Polityka wynagradzania”, opisująca zasady ustalania płac i zaszeregowywania pracowników do poszczególnych kategorii płacowych.

Z tym regulaminem i „Polityką” związany był system ocen pracowniczych, gdyż system płac miał powiązać wysokość pensji poszczególnych pracowników z efektywnością pracy.

Według zasad dotyczących ocen pracowniczych, na podstawie ustalonej przez bezpośredniego przełożonego oceny pracodawca ustalał zaszeregowanie pracownika do konkretnej kategorii taryfikatora płacowego.

W ślad za tym miała iść podwyżka wynagrodzenia o określony wskaźnik, dodatkowo podwyżki te miały następować w konkretnych terminach.

Pracownik, który wytoczył powództwo pracodawcy został dobrze oceniony przez swoich przełożonych i oczekiwał po niej zmiany kategorii w taryfikatorze oraz podwyżki wynagrodzenia.

Tymczasem w wyniku oceny nieoczekiwanie został zakwalifikowany do kategorii zbliżonej do osób nowozatrudnionych, co oznaczało, że jego wynagrodzenie nie tylko nie uległo zmianie, ale doszło jeszcze do pogorszenia się perspektyw na zmianę stanowiska.

Co na to sądy?

Pracodawca przed sądem bronił się, wskazując, że w istocie oceny służyły do ustalenia ścieżki rozwoju zawodowego i sposobów podnoszenia kwalifikacji, tym bardziej, że w firmie obowiązywało kilka systemów ocen.

Sądy jednak uwzględniły żądania pracownika zasądzając żądane należności i oddalając apelację firmy. Sąd Najwyższy również oddalił skargę kasacyjną pracodawcy.

W uzasadnieniu przypomniał, że regulamin wynagradzania jest zgodnie z art. 9 Kodeksu pracy, zakładowym aktem normatywnym prawa pracy. Należy więc do niego stosować zasady wykładni przepisów prawa. Na pracodawcy ciąży zatem obowiązek prawidłowego i zgodnego z zasadami prawidłowej legislacji określenia warunków wynagradzania w tym regulaminie.

Jeżeli wysokość wynagrodzenia ma być powiązana z efektywnością pracy, to pracodawca obowiązany jest również określić system mierników efektywności poszczególnych pracowników.

Tyle, że również ten system mierzący efektywność pracy powinien być klarowny i poddający się kontroli. W tym wypadku pracodawca nie spełnił tych wymagań.

Wynikało to z faktu, iż system wynagradzania oraz system ocen pracowników były wyjątkowo nieprecyzyjne, nieprzejrzyste i skomplikowane. W takich warunkach, gdy zawodzą reguły wykładni aktów prawnych, może wyjątkowo zastosować reguły wykładni oświadczeń woli wskazane w Kodeksie cywilnym, zastosowane na mocy art. 300 Kodeksu pracy.

Na podstawie art. 65 § 1-2 Kodeksu cywilnego przepisy płacowe, w tym politykę wynagradzania oraz zasady oceniania pracowników powinny więc być interpretowane biorąc pod uwagę okoliczności ich wydania, zasady współżycia społecznego oraz ustalone zwyczaje.

Badać należy także zamiar i cel wydania tych przepisów, mniej zwracając uwagę na ich dosłowne brzmienie. Brak precyzyjnych i jasnych reguł powoduje, że pozytywna ocena pracownika powinna w takim wypadku prowadzić do ustalenia wyższego wynagrodzenia – zgodnie z przyjętymi regułami.

Jeżeli pracodawca ustala skomplikowane i nieprzejrzyste reguły wynagradzania i powiązanie nimi równie nieprecyzyjne zasady oceniania pracowników, to w takim wypadku należy stosować reguły wykładni oświadczeń woli z Kodeksu cywilnego, a jeżeli z tej wykładni wynika, że pracownik otrzymujący pozytywną ocenę kwalifikacyjną, powinien dostać podwyżkę wynagrodzenia, to wynagrodzenie powinno być podwyższone.

Wyrok Sądu Najwyższego z 16 lutego 2017 r., sygn. II PK 11/16

Komentarz eksperta: Michał Culepa, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, doświadczony trener i wykładowca

Wprowadzanie skomplikowanych systemów wynagradzania może obrócić się przeciwko pracodawcy, w sytuacji w której dobrze i prawidłowo oceniony pracownik skutecznie będzie domagał się stosownej do oceny podwyżki płac. Wynika to z faktu, iż przepisy płacowe obowiązujące pracodawcę wprawdzie są aktami prawa pracy, ale nie mają charakteru powszechnie obowiązującego.

Dlatego, gdy wykładnia prawa zawiedzie, wówczas stosuje się do wykładni przepisów płacowych reguły wykładni oświadczeń woli pracodawcy, określonych w Kodeksie cywilnym. Te zaś kładą nacisk nie tyle na literalne brzmienie postanowień, ale na ich cel i zasady współżycia społecznego.

Michał Culepa

Autor: Michał Culepa

prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, współpracownik merytoryczny największych wydawnictw prawniczych. Doświadczony trener i wykładowca.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz
Poradnia 48h

Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.