Autor: Beata Dudkiewicz
Dodano: 2 października 2026

Pytanie:
W lipcu zmarł nauczyciel mieszkający w Domu Nauczyciela. W lipcu zapłacił jeszcze za odbiór odpadów 24 zł i kwota ta została przekazana na dochody budżetowe. Za lipiec nie powinniśmy pobierać opłaty za śmieci, ponieważ nie trzeba było opłacać za tego mieszkańca do urzędu gminy. Za lipiec jednak pobierał wodę, a w momencie, kiedy otrzymaliśmy fakturę za wodę nie można już było go obciążyć. Obciążenie za wodę było o 3,56 zł mniejsze od opłaty za odbiór odpadów. Jak należało to rozliczyć i prawidłowo zaksięgować 3,56 zł (zaksięgowano WN 760-MA 221 3,56, WN -221-MA 240 3,56 i następnie WN 221-MA 240 3,56, WB ze zwrotu 3,56 zł czyli WN 240 i Ma 130, zapisem technicznym ujemnym zmniejszono WN 130 Ma 130 - 24 i WN 130 i MA 130 -3,56). Jak należałoby to prawidłowo rozliczyć?
Korzyści
- Sprawdź, dlaczego nie należy wycofywać z ewidencji lipcowego przelewu dochodów budżetowych w sierpniu.
- Dowiesz się, w jaki sposób zaksięgować korektę należności i zwrot nadpłaty w kwocie 3,56 zł.
- Przekonasz się, jak uniknąć błędów w sprawozdawczości budżetowej (Rb-27S i Rb-23) bez stosowania sztucznych zapisów.
Pozostało jeszcze 85% treści
Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.
-
Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
-
Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
-
Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad dotyczących podatków, VAT, rachunkowości, ZUS i prawa pracy
-
Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatory, wzory dokumentów, formularze, szkolenia i porady wideo
Autor: Beata Dudkiewicz
Kontroler finansowy z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym w jednostkach samorządu terytorialnego, ekspert w zakresie finansów publicznych.