Dlaczego warto sporządzić protokoły weryfikacyjne

Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Dodano: 8 lutego 2018
Pytanie:  Moje pytanie dotyczy rocznej inwentaryzacji drogą weryfikacji sald. A mianowicie: weryfikacja sald kont powinna być przeprowadzona do 15 stycznia, jak to się ma do dokumentów, które wpłyną po tej dacie? Protokół weryfikacji sald kont powinien być sporządzony do 15 stycznia ze stanem na dzień, np. 31 grudnia 2017 r. Jak postąpić z dokumentami (np. PK), które wpłyną (zostaną sporządzone) po tej dacie? Czy zrobić to poprzez dopisanie do protokołu weryfikacji kolejnej pozycji?
Odpowiedź: 

Proszę pamiętać, że do raz sporządzonego protokołu nie dopisujemy dokumentów.

Termin i częstotliwość inwentaryzacji na dzień bilansowy uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych (określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości) rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15. dnia następnego roku, ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym.

Oznacza to, że w przypadku aktywów inwentaryzację drogą potwierdzenia salda i spisu z natury należy zakończyć do 15. dnia następnego roku. Nie ma natomiast ten przepis odniesienia do weryfikacji aktywów oraz do inwentaryzacji pasywów, co oznacza, że ich stan powinien być ustalony na 31 grudnia.

Regionalne izby obrachunkowe wskazują, że weryfikacja powinna nastąpić w dniu bilansowym, co w praktyce jednak prowadzi do ustalenia niepełnych stanów – faktury są wystawnie i spływają w nowym roku.

Najbezpieczniej sporządzić protokoły weryfikacyjne – wstępne 31 grudnia, a potem drugi raz - po spłynięciu wszystkich dokumentów, np. z końcem stycznia. Oczywiście weryfikując stany, jakie odzwierciedlają obraz na 31 grudnia. Taki komplet dokumentów będzie odzwierciedlał terminowość prac i kompletność ustalonych stanów. Do raz sporządzonego protokołu nie dopisujemy dokumentów. Możemy sporządzić drugi z pomniejsza datą, jako uzupełnienie.

Katarzyna Trzpioła

Autor: Katarzyna Trzpioła

Doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, adiunkt na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, praktyk, wieloletni szkoleniowiec i dydaktyk, autorka wielu publikacji z zakresu rachunkowości finansowej podatkowej, MSSF i rachunkowości zarządczej. Współpracuje z następującymi redakcjami: Portal FK, Rachunkowości i Podatki dla praktyków, Nowe Standardy Sprawozdawczości
Słowa kluczowe:
protokółweryfikacja
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz