Podatnik nie odzyska VAT od wydatków związanych z inwestycją drogową

Emilia Bartkowiak

Autor: Emilia Bartkowiak

Dodano: 19 lutego 2018
Droga krajowa nr 40 i droga wojewódzka nr 932 zamknięte

Miasto nie odliczy VAT od budowy ulicy, ponieważ inwestycja ta wchodzi w zakres zadań własnych gminy, a jej zrealizowanie nie skutkuje prowadzeniem przez podatnika sprzedaży lub usług opodatkowanych VAT.

Czego dotyczył problem?

Chodziło o miasto będące jednostką samorządu terytorialnego zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT. Miasto złożyło  wniosek o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizacja projektu polegała na wykonaniu inwestycji drogowej w postaci budowy ulicy, na terenie miasta. Wykonanie inwestycji w całości odbyło się na terenie będącym własnością miasta. Nabywane podczas realizacji inwestycji towary oraz usługi będą służyły do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów lub usług, tj. nieodpłatnego korzystania przez użytkowników drogi.

Wątpliwości dotyczyły tego, czy miasto ma możliwość odzyskać VAT od inwestycji drogowej.

Jakie stanowisko zajął organ podatkowy?

Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z budową drogi. W analizowanym przypadku nie zostały spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – przesłanki warunkujące prawo do obniżenia podatku naliczonego. A mianowicie: miasto nie będzie działało jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

KOMENTARZ EKSPERTA

Organ podatkowy trafnie przyjął, że podatnik (miasto) nie będzie uprawniony do odliczenia kwoty podatku naliczonego  VAT z tytułu nabywanych towarów i usług związanych z realizacją inwestycji drogowej mającej służyć mieszkańcom, tj. inwestycji zrealizowanej w ramach zadań publicznoprawnych nałożonych na podatnika odrębnymi przepisami prawa.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT  nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Odpowiednio podatnik, będący organem publicznym/jednostką samorządu terytorialnego (miasto, gmina) jest w świetle tego przepisu uznawany za podatnika podatku VAT wyłącznie wówczas, gdy:

  1. wykonuje czynności niebędące czynnościami realizowanymi w ramach zadań publicznych wynikających z odrębnych przepisów;
  2. wykonuje wprawdzie czynności realizowane w ramach zadań publicznych, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych (wyłącznie w takim zakresie czynności te mają charakter działalności gospodarczej).

Czynności o charakterze publicznoprawnym, nie wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, a na podstawie odrębnych przepisów ustawy (np. art. 2 ust. 1 oraz art. 6 ust. 1, art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym) wyłączają podatnika  z kategorii podatników VAT.

Świadczenia w ramach stosunków administracyjnoprawnych (publicznoprawnych) pozostają poza sferą opodatkowania podatkiem VAT – tak orzekł WSA w Warszawie w wyroku z 7 września 2017 r., sygn. akt III SA/Wa 3303/16).

W uzasadnieniu tego wyroku, WSA podkreślił, że z przepisu art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. WE.L. Nr 347 str. 1) wynika, że czynności wykonywane przez organ władzy publicznej i w roli tego organu, stanowią przesłankę wyłączenia tych podmiotów z zakresu podatnika VAT.

Zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem administracyjnym, kwestie związane z warunkami uznania organu władzy publicznej za podatnika podatku VAT, charakter wyłączenia organów władzy publicznej z opodatkowania VAT, a także status związku międzygminnego jako organu władzy publicznej w tym także pobór przez związek międzygminny opłat z jako zadanie publiczne jest wyłączone z opodatkowania VAT (tak m.in. NSA w wyroku z 2 lipca 2015 r., I FSK 821/14).

Podsumowanie

Czynność wykonywana przez organ władzy publicznej mieszcząca się w zakresie działania jako organu władzy publicznej jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT. Jednak do wszelkich innych czynności, które wykonuje organ władzy publicznej zastosowanie ma ogólna definicja podatnika.

Warto pamiętać

  1. Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT).
  1. Organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
    koniec
Źródło:

Interpretacja indywidualna dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 października 2017 r., nr 0114-KDIP4.4012.539.2017.2.MPE517213/I

Emilia Bartkowiak

Autor: Emilia Bartkowiak

Radca prawny, wieloletni współpracownik Kancelarii Radcowskiej, specjalista z zakresu prawa podatkowego i gospodarczego, autorka licznych artykułów, porad, opinii i komentarzy o tematyce podatkowo-gospodarczej
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz